Porsche 924

Model
Porsche 924 Zobacz 7 zdjęć

Porsche 924

Historia Porsche 924 sięga 1972 roku, kiedy władze Volkswagena zleciły producentowi z Zuffenhausen zaprojektowanie zupełnie nowego sportowego samochodu. Prace, które potrwały trzy lata, pozwoliły na wprowadzenie do produkcji w 1975 roku modelu 924, który w ciągu dziesięciu lat sprzedaży znalazł 122 tys. nabywców na całym świecie. Porsche 924, które zostało zaprojektowane przez Harma Lagaaya, zastąpiło produkowany w latach 1969-1975 model o nazwie 914.

Twórcy Porsche 924 inspirowali się koncepcyjnym modelem 356, w którym zastosowano tańsze materiały w celu minimalizacji końcowej ceny samochodu. Zrezygnowano także z silnika umieszczonego za tylną osią i wykorzystano tzw. układ trans-axle (jednostka z przodu, skrzynia biegów z tyłu). Taki zabieg miał pozytywnie wpłynąć na właściwości jezdne Porsche 924, które napędzane jest wyłącznie na tylną oś.

Porsche 924, które plasowane jest w segmencie G, oferowane było w kilku wersjach wyposażenia. W opcji klient mógł zamówić m.in. otwierany dach (wersja o nazwie Targa), 15-calowe felgi, klimatyzację, elektryczne szyby oraz 5-biegową manualną lub 3-stopniową automatyczną skrzynię biegów. Producent nie przewidział w swoim katalogu wspomagania kierownicy.

Mierzące 4200 mm długości, 1685 mm szerokości oraz 1270 mm wysokości Porsche 924 mogło być napędzane przez jedną z dwóch jednostek napędowych, w zależności od upodobań klienta. Pierwszym wariantem był motor o pojemności 2,0 l i mocy 125 KM. Trzy lata po rozpoczęciu produkcji w ofercie pojawiła się wersja turbo o mocy 175 KM, która do setki przyspiesza w 7,7 s. Porsche 924 Turbo ma także wydajniejsze hamulce, zmodyfikowane zawieszenie i więcej wlotów powietrznych w przedniej części nadwozia.

Dwulitrowy motor trafił również do modelu 924 Carrera, który w wersji Carrera GT generuje 210 KM, a w Carrerze GTS 245 KM. Wisienką na torcie jest zaprezentowana w 1981 roku Carrera GTR, która dzięki 375 KM i obniżonej do 945 kg masie pozwala rozpędzić auto do 100 km/h w 4,7 s i osiągnąć prędkość maksymalną 279 km/h. Trzy modele Carrera powstały wyłącznie w celach wykorzystania ich w różnych seriach wyścigach, w tym w Le Mans.

W 1985 roku producent oficjalnie zaprezentował kolejną wersję 924, o nazwie 924S. Pod maską Porsche 924S pracuje jednostka zapożyczona z Porsche 944 , która generuje 150 KM lub 160 KM. Nie obyło się oczywiście bez dodatkowych modyfikacji, w postaci np. zmodernizowanego zawieszenia i wydajniejszych hamulców.

Porsche 924 oferowane było również na rynku amerykańskim, który ze względu na bardziej rygorystyczne normy emisji spalin w tamtych czasach zmusił producenta do zmniejszenia mocy silnika z 125 KM do 95 KM w początkowej fazie produkcji. Redukcja koni mechanicznych dotyczyła także wersji 924 Turbo oraz 924S.

Następcą Porsche 924 jest produkowane w latach 1981-1991 Porsche 944, które oferowano w dwóch wersjach nadwozia, jako 2-drzwiowe coupé oraz 2-drzwiowy kabriolet. Produkcja Porsche 924 zakończyła się w 1988 roku.

Ceny używanych egzemplarzy Porsche 924 na polskim rynku wahają się od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych, w zależności od stanu auta.

Plusy:
+ układ trans-axle
+ łatwo dostępne i tanie części
+ dobre właściwości jezdne
+ atrakcyjna cena używanych egzemplarzy
Minusy:
- brak możliwości wyposażenia auta we wspomaganie kierownicy
- koszt wymiany sprzęgła
- brak zamiennika w postaci tylnej szyby
- wysokie spalanie

4.40
Ocena na postawie 27 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaPorsche
TypSamochód osobowy

Inne modele Porsche

Oceny użytkowników (1)

Porsche 924: newsy, testy i recenzje

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Porsche testuje podniesione 911. Czyżby nadchodziła wersja Safari?

... Podniesione Porsche 911, o którym plotki krążyły w sieci od lat, w końcu pojawiło się na torze. Zostało przyłapane na Nurburgringu. Niemcy prawdopodobnie przygotowują się do wprowadzenia nowej wersji 911, która wzbudzi niemałe poruszenie. ... ...

4 dni temu

180 km/h na ograniczeniu do 90. Kierowca porsche dostał 15 punktów

... Jjadący DK 46 kierowca białego porsche dwukrotnie przekroczył dozwoloną prędkość, a przy tym wyprzedzał z w miejscu niedozwolonym. Policjanci z grupy Speed nie mieli litości. ... Porsche 911 jest bez wątpienia autem, które kusi do ostrej jazdy, ...

2 dni temu

Test: Porsche 718 Spyder - zbyt dobry dla zwykłych śmiertelników

... To jeden z najlepszych samochodów, jakie możesz kupić – angażujący, wybaczający sporo błędów i jednocześnie dający nieprawdopodobną przyjemność z jazdy. Porsche 718 Spyder pokazuje, że "prawdziwa" motoryzacja jeszcze nie umiera, lecz znajdą się ...

2 tygodnie temu

Technologiczny Samochód Roku 2020: Porsche Taycan

... Czym powinien wyróżniać się Technologiczny Samochód Roku? Z jednej strony musi oferować rozwiązania, których próżno szukać u konkurencji. Z drugiej - nie może w nim zabraknąć funkcji, które najbardziej docenią gadżeciarze. Taki właśnie jest ...

2 miesiące temu

Delta4x4 szykuje terenową wersję nowego Porsche 911

... Terenowe interpretacje Porsche 911 zawsze budzą pozytywne emocje, choć trzeba przyznać, że kojarzą się głównie ze starszymi generacjami modelu. Niebawem jednak, dzięki wysiłkom niemieckiej firmy Delta4x4 ujrzymy również najnowszą odsłonę w ...

3 miesiące temu

Porsche zanotowało wzrost sprzedaży 911 mimo pandemii koronawirusa

... Finansowe skutki pandemii koronawirusa mocno dotknęły europejską branżę motoryzacyjną. Niemal wszyscy producenci zanotowali znaczące spadki sprzedaży. Są jednak modele, które w tym trudnym okresie poprawiły swoje wyniki. Przykładem może być ...

3 miesiące temu

Porsche 911 Turbo już w salonach. Ceny modelu w Polsce

... Porsche uzupełniło ofertę modelu 911 o nowy wariant napędu wypełniający lukę pomiędzy wersjami 911 Carera S a Turbo S. Najnowsza propozycja to po prostu Turbo, dostępne zarówno z nadwoziem cabrio, jak i coupe. Ile trzeba zapłacić za takie ...

3 miesiące temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie