#Porsche 924

Porsche 924

Porsche 924

Historia Porsche 924 sięga 1972 roku, kiedy władze Volkswagena zleciły producentowi z Zuffenhausen zaprojektowanie zupełnie nowego sportowego samochodu. Prace, które potrwały trzy lata, pozwoliły na wprowadzenie do produkcji w 1975 roku modelu 924, który w ciągu dziesięciu lat sprzedaży znalazł 122 tys. nabywców na całym świecie. Porsche 924, które zostało zaprojektowane przez Harma Lagaaya, zastąpiło produkowany w latach 1969-1975 model o nazwie 914.

  • Porsche 924 to samochód sportowy stworzony z myślą o mniej zamożnych klientach. Model produkowany w latach 1976-1988 odniósł spory sukces na rynku
  • Mimo, że nie był to model z najwyższej półki wielu użytkowników chwaliło sobie przyjemność z jazdy jaką oferowało to auto
  • Pod maską 924-ki montowano silniki benzynowe o pojemnościach 2.0 i 2.5 l. Spalanie w przypadku 2-litrowych jednostek wynosiło średnio około 10-14 l.
  • Zaletami modelu są m.in łatwo dostępne części, niska cena i dobre właściwości jezdne
  • Wielu użytkowników za główną wadę tego modelu uważa brak wspomagania kierownicy
  • Ze względu na dużą popularność i dobre wyniki sprzedażowe model 924 doczekał się swojego następcy o numerze 944
  • Auto występowało jedynie w wersji nadwozia 2-drzwiowe coupe
[1/7] Porsche 924 to samochód sportowy stworzony z myślą o mniej zamożnych klientach. Model produkowany w latach 1976-1988 odniósł spory sukces na rynku

Twórcy Porsche 924 inspirowali się koncepcyjnym modelem 356, w którym zastosowano tańsze materiały w celu minimalizacji końcowej ceny samochodu. Zrezygnowano także z silnika umieszczonego za tylną osią i wykorzystano tzw. układ trans-axle (jednostka z przodu, skrzynia biegów z tyłu). Taki zabieg miał pozytywnie wpłynąć na właściwości jezdne Porsche 924, które napędzane jest wyłącznie na tylną oś.

Porsche 924, które plasowane jest w segmencie G, oferowane było w kilku wersjach wyposażenia. W opcji klient mógł zamówić m.in. otwierany dach (wersja o nazwie Targa), 15-calowe felgi, klimatyzację, elektryczne szyby oraz 5-biegową manualną lub 3-stopniową automatyczną skrzynię biegów. Producent nie przewidział w swoim katalogu wspomagania kierownicy.

Mierzące 4200 mm długości, 1685 mm szerokości oraz 1270 mm wysokości Porsche 924 mogło być napędzane przez jedną z dwóch jednostek napędowych, w zależności od upodobań klienta. Pierwszym wariantem był motor o pojemności 2,0 l i mocy 125 KM. Trzy lata po rozpoczęciu produkcji w ofercie pojawiła się wersja turbo o mocy 175 KM, która do setki przyspiesza w 7,7 s. Porsche 924 Turbo ma także wydajniejsze hamulce, zmodyfikowane zawieszenie i więcej wlotów powietrznych w przedniej części nadwozia.

Dwulitrowy motor trafił również do modelu 924 Carrera, który w wersji Carrera GT generuje 210 KM, a w Carrerze GTS 245 KM. Wisienką na torcie jest zaprezentowana w 1981 roku Carrera GTR, która dzięki 375 KM i obniżonej do 945 kg masie pozwala rozpędzić auto do 100 km/h w 4,7 s i osiągnąć prędkość maksymalną 279 km/h. Trzy modele Carrera powstały wyłącznie w celach wykorzystania ich w różnych seriach wyścigach, w tym w Le Mans.

W 1985 roku producent oficjalnie zaprezentował kolejną wersję 924, o nazwie 924S. Pod maską Porsche 924S pracuje jednostka zapożyczona z Porsche 944 , która generuje 150 KM lub 160 KM. Nie obyło się oczywiście bez dodatkowych modyfikacji, w postaci np. zmodernizowanego zawieszenia i wydajniejszych hamulców.

Porsche 924 oferowane było również na rynku amerykańskim, który ze względu na bardziej rygorystyczne normy emisji spalin w tamtych czasach zmusił producenta do zmniejszenia mocy silnika z 125 KM do 95 KM w początkowej fazie produkcji. Redukcja koni mechanicznych dotyczyła także wersji 924 Turbo oraz 924S.

Następcą Porsche 924 jest produkowane w latach 1981-1991 Porsche 944, które oferowano w dwóch wersjach nadwozia, jako 2-drzwiowe coupé oraz 2-drzwiowy kabriolet. Produkcja Porsche 924 zakończyła się w 1988 roku.

Ceny używanych egzemplarzy Porsche 924 na polskim rynku wahają się od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych, w zależności od stanu auta.

Plusy:

  • układ trans-axle
  • łatwo dostępne i tanie części
  • dobre właściwości jezdne
  • atrakcyjna cena używanych egzemplarzy

Minusy:

  • brak możliwości wyposażenia auta we wspomaganie kierownicy
  • koszt wymiany sprzęgła
  • brak zamiennika w postaci tylnej szyby
  • wysokie spalanie