Sprawdź samochód online przed zakupem. Nowe narzędzie już dostępne.

Jaguar X-Type

Model
Jaguar X-Type Zobacz 9 zdjęć

Jaguar X-Type

X-Type to produkowany przez Jaguar Cars od 2009 roku samochód klasy średniej. Miał on za zadanie stawić czoła niemieckiej konkurencji, w tym między innymi Audi A4 i BMW serii 3. Jego konstrukcja opiera się na płycie podłogowej Forda – CD132. Tym samym X-Type dzielił niektóre rozwiązania techniczne z modelem Mondeo, który również był produkowany przy użyciu tej platformy. Mimo to Jaguar znacznie różnił się od auta, z którego czerpał konstrukcję.

Początkowo nadwozie X-Type’a było dostępne jedynie w formie sedana. Dopiero w 2004 roku na rynek weszła odmiana kombi. W Stanach Zjednoczonych ta wersja dostała swoją własną nazwę – Sportwagon. Wygląd auta podkreślał przynależność do luksusowej marki z dużym kotem w logo. Przedni pas został wyposażony w elegancki grill oraz dyskretne wloty powietrza umieszczone w dolnej części zderzaka. Charakterystyczne dla tego modelu były podwójne, okrągłe światła. Sylwetka X-Type’a miała kształt typowego sedana. Wąskie przetłoczenie przebiegające wzdłuż boku na linii klamek optycznie wydłużało auto. Pas tylny był dosyć prosty, nie miał żadnych charakterystycznych elementów. Wyróżniały się jedynie lampy o nieregularnym kształcie.

Mimo że X-Type nie dorównywał prestiżem wyżej plasowanym autom marki Jaguar, wnętrze i tak rozpieszczało materiałami wysokiej jakości i wykończeniem na dobrym poziomie. Deska rozdzielcza kryta była drewnem oraz skórą. Również fotele oraz panele boczne zostały pokryte wysokiej jakości materiałami. Trochę niespójny z pozostałą częścią kokpitu był panel środkowy. Wykonany z tworzywa i usiany licznymi przyciskami nie pasował do eleganckiego wyglądu deski rozdzielczej. Wyposażenie X-Type’a obejmowało elektrycznie sterowane szyby, klimatyzację, system audio z CD oraz zestaw systemów bezpieczeństwa takich jak ABS.

Początkowo ten samochód oferowany był wyłącznie z benzynowymi motorami V6. Mniejszy to 2,5-litrowy silnik o mocy 196 KM i momencie obrotowym wynoszącym 241 Nm. Dla bardziej wymagających w gamie dostępna była jednostka o pojemności 3 l. Generowała ona 231 KM i 279 Nm. W 2003 roku wprowadzono 2,1-litrowe V6 oraz dwa diesle. Silniki wysokoprężne występowały w wariantach 2- oraz 2,2-litrowym. Słabszy z nich miał moc 130 KM i moment obrotowy na poziomie 330 Nm, mocniejszy - 155 KM i 360 Nm. W 2008 roku wprowadzono nowe V6 2,1 o mocy o 1 KM mniejszej niż jego poprzednik – 156 KM. W tym samym czasie do gamy silników Jaguar włączył dodatkowy 2,2-litrowy motor o zapłonie samoczynnym, generujący 145 KM i 360 Nm. Był on dostępny jedynie z 6-biegową przekładnią. Pozostałe silniki standardowo łączono z 5-biegowymi skrzyniami ręcznymi. Część z nich sprzedawano również z przekładniami automatycznymi o 5 biegach.
W 2004 roku Jaguar wprowadził wersję specjalną zwaną Sports Collection. Obejmowała ona usportowione dodatki stylistyczne, w tym zmodyfikowane przednie i tylne zderzaki. Pakiet ten montowano jedynie w X-Type’ach z jednostkami 2,5 V6. W 2005 roku pojawiła się odmiana specjalna XS, która również była wyposażona w dodatki stylistyczne, ale obejmowała szerszy wachlarz silników.
W 2004 i 2006 roku X-Type przeszedł drobne poprawki stylistyczne. Najbardziej znaczący facelifting został jednak przeprowadzony w 2008 roku. Samochód został upodobniony wizualnie do modelu XF. Przedni pas wyposażono w siatkowy grill oraz nową atrapę zderzaka.

Produkcję Jaguara X-Type zakończono w 2009 roku. Planowana sprzedaż wynosiła 100 000 egzemplarzy rocznie. Mimo że był to najlepiej sprzedający się Jaguar, niemal przez cały okres produkcji nie osiągnął zakładanego sukcesu. Najwięksi konkurenci – Audi A4, BMW serii 3 oraz Mercedes klasy C, cieszyli się większym zainteresowaniem. Ich sprzedaż była często wielokrotnie większa niż X-Type’a. Co ciekawe, X-Type’a bardzo chwalono w mediach, jednak nie pomogło to w zawojowaniu rynku. Obecnie model ten można nabyć w korzystnej cenie. Szczęśliwcy, którym uda się zdobyć zadbany egzemplarz, będą mieli w swoim garażu prestiżowe auto zapewniające komfort. Niestety, będzie miało to swoją cenę podczas przeglądów.

4.02
Ocena na postawie 15 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaJaguar
TypSamochód osobowy

Generacje Jaguar X-Type

Inne modele Jaguar

Oceny użytkowników (7)

Jaguar X-Type: newsy, testy i recenzje

Jaguar EV-Type - producent zarejestrował nazwę dla nowego modelu

... Wszystko wskazuje na to, że Jaguar szykuje kolejny elektryczny model. Do crossovera I-Pace najprawdopodobniej dołączy EV-Type - taką bowiem nazwę niedawno zastrzegł Jaguar. Czego powinniśmy się spodziewać? ... nawiązanie do jednego z najbardziej ...

5 dni temu

WP kontra auto: Wymagający test Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid

Tak wygląda nowy Nissan Rogue, który u nas może być X-Trailem

... Rogue to popularny SUV Nissana, który na europejskim rynku oferowany jest pod nazwą X-Trail. Za oceanem zadebiutowała właśnie kolejna odsłona modelu, która u nas najprawdopodobniej przerodzi się w ciekawie wystylizowanego następcę X-Traila. ... ...

4 tygodnie temu

Rajdowy Jaguar F-Type, czyli sztuka taplania się w błocie

... W dzisiejszych czasach absolutnie nikt nie kojarzy marki Jaguar z rajdami samochodowymi. Czasem ktoś jeszcze pomyśli o wielokrotnych zwycięstwach w Le Mans i tyle. Ale na początku historii brytyjskiej firmy to właśnie rajdy miały spory wpływ na ...

dawno temu

Jaguar F-Pace SVR: kiedy marzy ci się F-Type, ale potrzebujesz kanapy

... Podjeżdżam jaguarem f-pacem SVR pod sklep. Zanim zdążę wejść do budynku, wycieczka kilkunastu dzieciaków wcinających lody już ustawia się przy niebieskiej maszynie do zdjęcia. To takie reakcje ... najmłodszych najlepiej świadczą, że samochód ...

10 miesięcy temu

Używany Jaguar X-Type [2001-2010] – poradnik kupującego

... Nie ma łatwiejszego i tańszego sposobu na wejście w posiadanie Jaguara niż zakup modelu X-Type. Dlaczego jest tak tani? Czy jest awaryjny, drogi w utrzymaniu czy może niepochlebne opnie oparto na stereotypach? Czy warto kupić Jaguara X-Type? ... ...

dawno temu

KTM X-Bow, ale z dachem. Austriacy szykują wersję GT2

... KTM X-Bow to idealny przykład auta zaprojektowanego tylko po to, by dawać radość z jazdy. Mocny silnik, lekka konstrukcja i brak dachu. Niebawem austriacki producent zaprezentuje jednak wersję GTX, która - mimo technicznych podobieństw - będzie ...

5 miesięcy temu

Jaguar F-Type na sterydach. Poznajcie 666-konny projekt Listera

... Pięciolitrowe V8 drzemiące pod maską Jaguara F-Type'a ma w sobie spory potencjał. Specjaliści z firmy Lister zajmującej się modyfikacjami aut z kotem na masce, postanowili to wykorzystać. Tak powstał szalony roadster, mogący pochwalić się wręcz ...

dawno temu

Jaguar F-Type na horyzoncie...

... Teraz, kiedy Jaguar jest zabezpieczony przed finansowymi problemami i znajduje się pod pod skrzydłami Taty, może skupić się na rozwoju i pracami nad zupełnie nowymi modelami w swojej gamie. Idzie nowe, czyli F-Type. ... z Auto Expressem, szef ...

dawno temu

Jaguar F-Type Coupé – pierwszy teaser [aktualizacja]

... Jaguar F-Type zadebiutował na ubiegłorocznym salonie samochodowym w Paryżu. Przypomnijmy, że jest to otwarta wersja nadwoziowa konceptu C-X16, który z kolei pokazano we Frankfurcie w roku 2011. Jaguar właśnie udostępnił pierwszy oficjalny teaser ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie