#Škoda Yeti

Škoda Yeti

Škoda Yeti

W 2003 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie Škoda pokazała prototyp pierwszego w historii czeskiej marki auta z nadwoziem MPV. Dwa lata później, w 2005 roku, w Genewie czeski producent zaprezentował kolejny prototyp, tym razem pojazdu segmentu SUV.

  • Škoda Yeti pierwszy raz linię produkcyjną opuściła w 2009 roku
  • Model powstaje m.in w Czechach, Kazachstanie, Ukrainie i w Rosji
  • Auto zdobyło 5 na 5 gwiazdek w testach Euro NCAP
  • Deska rozdzielcza Yeti jest przejrzysta i ergonomiczna
  • Następcą Škody Yeti został model Karoq
[1/5] Škoda Yeti pierwszy raz linię produkcyjną opuściła w 2009 rokuŹródło zdjęć: © en.wheelsage.org/Доцент

Nie wszyscy wierzyli w to, że któreś z tych aut faktycznie pojawi się na rynku do czasu, kiedy w 2006 roku Škoda przywiozła do Genewy produkcyjną wersję Roomstera. Cieszy się on sporą popularnością. Ni stąd, ni zowąd Czesi zrobili dobre MPV.

Zaledwie 3 lata po premierze Roomstera Škoda wcieliła w życie drugi projekt. Pojawiła się finalna wersja modelu Yeti, czyli SUV-a zaprezentowanego po raz pierwszy w 2005 roku. Škoda Yeti weszła do produkcji w maju 2009 roku i od razu zyskała spore grono miłośników, także w naszym kraju.

Zaledwie parę miesięcy po oficjalnym debiucie rynkowym, jeszcze w 2009 roku, do kilku jednostek Państwowej Straży Pożarnej m.in. w Kościerzynie, Lęborku i Sopocie trafiły czerwone modele Yeti z silnikami 2,0 TDI i napędem na cztery koła.

To jednak nie koniec. Minął rok, a Yeti zdobyło tytuły Brytyjskiego Samochodu Roku 2010 oraz Czeskiego Samochodu Roku 2010. Czym czeski SUV sobie na to zasłużył?

Trzynaście lat po debiucie rynkowym Octavii, czyli modelu, którego zadaniem było udowodnić, ze czesko-niemieckie połączenie jest naprawdę mocne, Škoda zaproponowała auto najpopularniejszego segmentu na rynku.

W zakresie stylistyki Yeti wyróżnia się na tle konkurencji przednimi reflektorami podzielonymi na dwie części, z których jedna przypomina z wyglądu halogeny przeciwmgielne montowane w autach terenowych lub oczy człowieka śniegu.

Bardzo charakterystyczna linia szyb, które wyraźnie oddziela od siebie słupek B, to z kolei ukłon w stronę awangardowej stylistyki znanej z Roomstera. Szkoda tylko, że designerom Škody zabrakło pomysłu na wnętrze auta. Do złudzenia przypomina ono inne modele czeskiego producenta.

Poza polotem nie można jednak niczego odmówić kabinie pasażerskiej. Deska rozdzielcza jest wykonana z materiałów przyzwoitej jakości, przejrzysta i bardzo ergonomiczna, jednak klienci zdołali już do tego przywyknąć.

Do zalet auta należy zaliczyć także bardzo wygodną pozycję za kierownicą oraz sporą ilość miejsca. Nawet najwyżsi pasażerowie nie mają problemów z zajęciem miejsca w Škodzie. Tylna kanapa została podzielona na trzy osobne części, dzięki czemu kabina pasażerska jest bardziej ustawna i łatwiej zaaranżować przestrzeń do przewozu bagażu.

Pojemność kufra to w zależności od pozycji tylnej kanapy od 405 do 510 l, a po złożeniu oparć od 1580 do 1760 l. Tym, którzy oczekiwali czegoś więcej, Škoda rekompensuje braki kilkoma sprytnymi schowkami.

Škoda Yeti oferowana jest na naszym rynku w czterech wersjach wyposażenia: Yeti, Active, Ambition i Experience. W standardzie znajdują się m.in. elektrycznie sterowane przednie szyby i lusterka, reflektory przeciwmgielne oraz system VarioFlex.

Najsłabszą jednostką benzynową otwierającą gamę silników Škody Yeti jest motor o pojemności 1,2 l TSI o mocy 105 KM. Do wyboru są jeszcze 1,4 TSI 122 KM oraz 1,8 TSI 160 KM z napędem na cztery koła. Dla miłośników jednostek wysokoprężnych Škoda przygotowała turbodiesla o pojemności 1,6 l i mocy 105 KM oraz motor 2,0 TDI znany chociażby z Volkswagena Golfa. Ta jednostka występuje w wariantach o mocy 110, 140 i 170 KM i w każdej z nich dostępna jest z napędem na cztery koła.

Warto zwrócić uwagę na odmiany z dwusprzęgłową przekładnią DSG, która może pozytywnie wpłynąć nie tylko na osiągi, ale także na spalanie.

Plusy:

  • Stylistyka
  • Ergonomia wnętrza
  • Przekładnie DSG

Minusy:

  • Nudne wnętrze
  • Przeciętna pojemność bagażnika
  • Napęd na cztery koła niewystępujący we wszystkich wersjach