FSM Syrena

Model
FSM Syrena Zobacz 3 zdjęcia

FSM Syrena

Po piętnastu latach produkcji Syren w warszawskiej Fabryce Samochodów Osobowych wytwarzanie tego niewielkiego i przestarzałego już mocno samochodu przeniesiono do bielskiej Wytwórni Sprzętu Mechanicznego, którą przemianowano na Fabrykę Samochodów Małolitrażowych (FSM).

FSM zajęła się produkcją ostatniego modelu Syreny z serii „100” – wersji 105. Co prawda auto zostało opracowane przez FSO i początkowo tam wytwarzane, ale zamysłem polskiego rządu było przeniesienie produkcji Syreny do Bielska, by w Warszawie można było wytwarzać pełną parą licencyjnego Fiata 125p. W związku z tym na Żeraniu złożono tylko około 3500 egzemplarzy Syreny 105.

Największą wizualną różnicą między Syreną 105 a starszymi wersjami było odwrócenie kierunku otwierania drzwi. W poprzedniczkach drzwi miały zawiasy na środkowym słupku i uchylały się pod wiatr, stąd starsze modele nazywane są kurołapami. W 105 zmieniono ten układ, wprowadzając w ten sposób powiew nowoczesności do Syreny.

Z drobniejszych modyfikacji warto odnotować wprowadzenie blokady ustawienia przednich foteli, obniżenie o około 20 mm dolnej linii tylnych bocznych okien (miało to korzystny wpływ na widoczność) oraz dołożenie prostokątnych świateł odblaskowych z tyłu.

W 1975 roku FSM zmodernizowała układ hamulcowy Syreny, zamieniając stare jednoobwodowe rozwiązanie nowym – układem dwuobwodowym. Podniosło to znacznie bezpieczeństwo podróży, ponieważ ewentualna awaria jednego z obwodów hamowania dawała możliwość hamowania za pomocą drugiego układu (przynajmniej do czasu dojechania do warsztatu). W starszym układzie jego uszkodzenie równało się całkowitej utracie hamulców.

Od tego samego roku w produkcji znalazła się też Syrena 105L (Lux), która cechowała się tym, że lewarek zmiany biegów został przeniesiony z kolumny kierownicy na podłogę, a dźwignia hamulca postojowego znalazła się między siedzeniami. W związku z tym projektanci musieli nieco zwęzić przednie fotele.

Niestety, w Syrenie 105 nie wprowadzono żadnych zmian w kwestii napędu. Nadal pod maską znajdował się 3-cylindrowy rzędowy dwusuwowy silnik spalinowy. Motor miał 0,85 l objętości skokowej i odznaczał się mocą 40 KM przy 4300 obr./min i momentem obrotowym o wartości 78 Nm przy 2750 obr./min.

Dzięki połączeniu silnika z 4-biegową w pełni zsynchronizowaną skrzynią biegów prowadzenie Syreny 105 i 105L było znacznie łatwiejsze niż jej poprzedniczek. Napęd nadal realizowały przednie koła, a auto mogło rozpędzić się do 120 km/h.

W okresie swojej produkcji (szczególnie pod koniec) oraz mniej więcej do połowy lat 90. XX wieku Syreny były samochodami krytykowanymi za jakość wykonania, przestarzałą konstrukcję i wysoką awaryjność. Narzekano na bardzo głośne silniki o małej wytrzymałości (mało który przejechał 100 tys. km bez naprawy głównej), ich słabe chłodzenie, słabe nagrzewanie i wentylowanie wnętrza oraz awaryjność układu przeniesienia napędu (szczególnie wrażliwe były przeguby przedniej osi w Syrenach).

Wersje 105 i 105L produkowano do 1983 roku w prawie niezmienionej formie. W FSM powstały aż 344 tysiące egzemplarzy 105/105L. Łącznie FSO i FSM wyprodukowało niesamowitą liczbę Syren - 521 311 sztuk.

Mniej więcej od połowy lat 90. ubiegłego wieku Syrena stała się pojazdem kolekcjonerskim, którego wartość z roku na rok coraz bardziej rośnie. Na akcjach można znaleźć egzemplarze sprzedawane po 20 000 zł i więcej – są to jednak samochody w nienagannym stanie technicznym, bliskim fabrycznej oryginalności, jeśli chodzi o części. Najbardziej poszukiwane są najstarsze egzemplarze, których zachowało się najmniej.

Na bazie Syreny 105 w latach 80. FSM produkowała modele Bosto (osobowo-towarowy) oraz R-20 (rolniczy).

3.81
Ocena na postawie 12 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

FSM Syrena: newsy, testy i recenzje

Podsumowanie roku Volvo - w tym roku stawia na elektromobilność

Syrena 105 Lux dołącza do floty Panek CarSharing

... Firma Panek oferująca usługi carsharingu w Polsce uzupełniła swoją flotę o kolejnego klasyka. Klienci z Warszawy, którzy spełnią kilka określonych kryteriów, będą mogli zasiąść za kierownicą Syreny 105 Lux z 1979 roku. ... Syrena dołączy tym ...

5 miesięcy temu

45 lat Syreny 105

... W warszawskiej fabryce FSO 26 czerwca 1972 roku z taśmy montażowej zjechała pierwsza Syrena 105. Samochód przez lata był na krajowym rynku rozchwytywany, a dziś jest dumą niejednego kolekcjonera. Syrenie można jednak również wiele zarzucić. ... ...

dawno temu

Syrena Meluzyna R na sprzedaż – znamy cenę!

... Choć do typowej wersji produkcyjnej Syreny Meluzyny jeszcze bardzo daleko, to już teraz można składać zamówienie na jej rajdową odmianę R, którą przygotuje dla was Paweł Dytko. ... AK Syrena to projekt powrotu dawnej marki na polski, a nawet ...

dawno temu

Polska Syrena powróci, ale najpierw jako rajdówka!

... Miłośnicy polskiej motoryzacji od dawna czekają na wskrzeszenie którejś z naszych legend. Jedni liczą na powrót Warszawy, inni chcieliby zobaczyć nowego Malucha, a jeszcze inni tęsknią za Syreną ... W 2013 roku Kanadyjczyk, choć z pochodzenia ...

dawno temu

Czy w Polsce powstanie milion elektrycznych Syren?

... Pamiętacie jeszcze o projekcie firmy AK Motor, która pracuje nad wskrzeszeniem samochodu o nazwie Syrena, wspólnie z FSO? Na chwilę obecną, auto wciąż pozostaje na szkicach, a jedynym produktem firmy ... Rajdowe auto o nazwie AK Syrena Meluzyna ...

dawno temu

Syrena Sport - pierwszy raz repliki na Karowej

... Jeśli oglądaliście naszą fotorelację z tegorocznej Barbórki, to zapewne już wiecie, że odbyła się tam premiera wizualnej repliki Syreny Sport. Legendarne zakręty Karowej, a na nich wspomnienie legendarnego samochodu. Czy jubileuszowa, 50. ...

dawno temu

Syrena Sport - wielki powrót polskiej piękności?

... Syrena Sport – ta nazwa przyprawia polskich miłośników motoryzacji o szybsze bicie serca tak skutecznie jak żadna inna. Kto z nas nie marzył by zasiąść chociaż na chwilę za kółkiem tego auta? Dzięki Żołądkowej Gorzkiej wkrótce może to być ...

dawno temu

Zlot klasyków i prapremiera Syreny Sport [galeria]

... Tydzień temu w Lublinie odbyła się prapremiera pierwszej zrekonstruowanej w Polsce Syreny Sport. Autorem pierwowzoru był Cezary Nawrot, a wskrzeszenia legendy podjął się pasjonat Mirosław Mazur. Prezentację tego wyjątkowego auta uświetniły inne ...

dawno temu

Ciekawostka z ogłoszenia: Syrena pick-up TDI za 30 tysięcy złotych

... na bazie Fordów Bronco, Toyot Land Cruiser, Chevroletów C100 i wielu wielu innych. W Polsce również ktoś wpadł na pomysł, żeby zrobić coś w tym rodzaju. Kilkanaście lat temu media obiegły zdjęcia Syreny ... z podzespołami Porsche, a później był ...

dawno temu

Samochody komunistycznego rządu PRL

... Za czasów Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej po naszych ulicach jeździło zaledwie kilka modeli aut - od Syreny, przez Warszawy, aż po Polonezy. Jakimi autami jeździł ówczesny rząd PRL? ... "NIE!" Dla Syreny Sport 99488 Syrena Sport nigdy nie ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie