Świat potrzebuje więcej oryginalnych aut, czyli dlaczego Mini Clubman to dobry pomysł

Jeżeli macie wrażenie, że w ostatnich czasach motoryzacja stała się monotematyczna, to nie jesteście sami. W Oxfordzie znaleziono jednak rozwiązanie. Nazywa się Mini Clubman i choć jest praktyczne, to ciągle pozostaje autem jedynym w swoim rodzaju.

Mini Clubman wymiarami przypomina kompaktowego hatchbackaMini Clubman wymiarami przypomina kompaktowego hatchbacka
Źródło zdjęć: © Fot. Materiały prasowe/Mini
Robert Lubański

Na rynku trudno znaleźć drugą markę taką jak Mini. Brytyjczycy od lat trzymają się jednego stylu, a ich auta rozpozna każdy. Charakterystyczny grill, okrągłe reflektory i pudełkowate nadwozie, jakimi wyróżniają się samochody z Oxford, zna każdy. Dlatego, nawet gdy projektanci eksperymentują z nowymi rodzajami nadwozia, każde Mini pozostaje Mini.

Mini Clubman udowadnia że praktyczność może iść w parze z emocjami.
Mini Clubman udowadnia że praktyczność może iść w parze z emocjami. © fot. mat. prasowe

Takich eksperymentów przez lata było kilka, ale ten, na którym chciałbym się skupić dzisiaj to Clubman. Stworzone na kształt dawnego Travellera (czy Countrymana, bo tak również było nazywane) kombi w zasadzie nie ma konkurentów. Trudno bowiem na rynku znaleźć drugie auto tej klasy, które miałoby sześć drzwi. Jak to sześć? Proste: do bagażnika dostaje się przez otwierane na boki auta dwuskrzydłowe drzwiczki.

Na uwagę zasługuje sam sposób, w jaki Mini podeszło do zrobienia swojego kombi. Nie jest to po prostu pięciodrzwiowy hatchback z dobudowanym bagażnikiem. Zamiast tego Brytyjczycy powiększyli go w każdym kierunku. Jest szerszy (1800 mm zamiast 1727), trochę wyższy (1441 mm, a nie 1425) oraz dłuższy (4253 mm vs 3982). Zwiększony został również rozstaw osi, który wynosi teraz pokaźne 2670 mm. Clubmana można więc klasyfikować jako konkurenta kompaktowych hatchbacków.

Auto ma wszystkie cechy, jakich spodziewamy się po Mini. Poza wspomnianym już wyglądem i nietypowymi drzwiami, wyróżnia się stylowym wnętrzem wykonanym z wysokiej jakości materiałów. Na pokładzie nie brakuje modnych gadżetów, a najważniejszym z nich jest system Mini Connected, który tak naprawdę jest osobistym asystentem kierowcy.

Mini John Cooper Works Clubman
Mini John Cooper Works Clubman © fot. mat. prasowe

Clubman nie odstaje od innych braci również, gdy przychodzi do wrażeń z jazdy. Do wyboru mamy łącznie 6 jednostek napędowych o mocach od 102 do nawet 306 KM. Topowe silniki benzynowe i wysokoprężne są łączone z napędem na cztery koła oraz występują wyłącznie z automatycznymi przekładniami. Pozostałe motory mogą być parowane również z manualną skrzynią biegów.

Auto niedawno przeszło lifting, a jedną z nowości jest teraz opcjonalne adaptacyjne zawieszenie. Dla osób szukających jeszcze większych emocji podczas sportowej jazdy to świetna wiadomość. Dzięki tej opcji Clubman może się obniżyć o 10 mm. Poza tym lifting wprowadził do gamy nowe kolory i wzory felg, a także zmienione reflektory oraz lampy tylne, które teraz przypominają flagę brytyjską.

Na rynku próżno szukać konkurenta dla Mini Clubmana. To samochód, który nie wpisuje się w żadne schematy. Niby jest wersją kombi auta miejskiego, ale tak naprawdę konkuruje z kompaktowymi hatchbackami. Stawia na praktyczność, ale nie rezygnuje przy tym z dawania frajdy z jazdy. W ten sposób Mini dowodzi, że w motoryzacji ciągle jest miejsce na odważne decyzje i odrobinę szaleństwa.

Pomóż nam tworzyć Autokult!

Artykuł powstał przy współpracy z marką MINI

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇