SUV-y idą jak ciepłe bułeczki. Przykład Toyoty pokazuje kierunek

SUV‑y idą jak ciepłe bułeczki. Przykład Toyoty pokazuje kierunek

Nawet najmniejszy model Toyoty stał się crossoverem
Nawet najmniejszy model Toyoty stał się crossoverem
Źródło zdjęć: © Mateusz Lubczański
Aleksander RucińskiMarcin Łobodziński
30.01.2023 09:47, aktualizacja: 30.01.2023 10:31

Jeszcze kilka lat temu SUV-y i crossovery były fanaberią. Dziś są normą i bardzo szybko wypierają z rynku tradycyjne auta. Wystarczy wspomnieć, że najczęściej kupowana przez prywatne osoby w 2022 r. w Polsce była Toyota Yaris Cross.

Toyota jest świetnym przykładem tego, jakim koniem pociągowym są obecnie SUV-y (do tej kategorii aut wpisują się także crossovery). Jeszcze niedawno w europejskiej gamie japońskiego producenta były dwa modele tej klasy – dziś jest ich siedem. Warto zwrócić uwagę, że obok miejskiego Yarisa pojawił się niemal bliźniaczy technicznie model Yaris Cross. Tak samo jest w przypadku Corolli i Corolli Cross. Bez sensu? Tylko pozornie.

Wraz z pojawieniem się Yarisa Cross Toyota bowiem wreszcie zagospodarowała segment B-SUV. Kiedy ten model dołączył do już mocnego duetu C-HR i RAV4, w 2022 r. z europejskich salonów japońskiej marki wyjechało prawie 477 tys. SUV-ów i crossoverów. To aż o 54 proc. więcej niż rok wcześniej i o 85 proc. więcej niż przed pandemią.

Toyota wprost przyznaje, że właśnie auta tej kategorii napędzają sprzedaż, podobnie zresztą jak hybrydy. Tylko modele C-HR i RAV4 przyciągają ponad 100 tys. klientów rocznie, a w 2021 roku sprzedaż RAV4 przekroczyła nawet 160 tys. sztuk.

Jednym z ważniejszych nowych modeli Toyoty wydaje się Corolla Cross, która stanowi alternatywę dla tradycyjnego samochodu kompaktowego. Dotychczasowi klienci musieli się godzić na niedogodności wynikające z zakupu mało praktycznej Toyoty C-HR lub wybierać inną markę. Dziś, szukając czegoś wielkości Corolli, ale z podwyższonym nadwoziem, mają Corollę Cross.

Obecnie SUV-y Toyoty, zarówno pod względem liczby modeli, jak i sprzedanych egzemplarzy, prześcignęły tradycyjne auta tej marki. Yaris, Corolla, Camry, Prius, Mirai oraz schodzący model Aygo, którego w tym roku już całkowicie zastąpił Aygo X, w zeszłym roku sprzedały się w liczbie niespełna 394 tys. sztuk. W tym roku bez Aygo zostało pięć modeli typowo osobowych. Wciąż jednak prym wiodą dwa bestsellery – Yaris (185 781 egz. w 2022) i Corolla (182 278 egz. w 2022). Trzeba jednak mieć świadomość, że to bestsellery dużych flot.

Także z napędem na cztery koła

Tym, co może przyciągać do salonów Toyoty, jest również spora dostępność aut z napędem na cztery koła. Nawet w niższym segmecie SUV-B, reprezentowanym przez Yarisa Cross. Konkurentów z takim rozwiązaniem nie ma zbyt wielu. Wśród samochodów AWD Toyoty znajdziemy też oczywiście większe propozycje, takie jak Corolla Cross, RAV4 czy Highlander.

Nietrudno odnieść wrażenie, że SUV-y stały się dojną krową Toyoty. Zapewne nikt nie zdziwi się, jeśli w obecnym roku ten trend zostanie podtrzymany.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (12)