SUV‑y idą jak ciepłe bułeczki. Przykład Toyoty pokazuje kierunek

Nawet najmniejszy model Toyoty stał się crossoverem
Nawet najmniejszy model Toyoty stał się crossoverem
Źródło zdjęć: © Mateusz Lubczański
Aleksander RucińskiMarcin Łobodziński

30.01.2023 09:47, aktual.: 30.01.2023 10:31

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Jeszcze kilka lat temu SUV-y i crossovery były fanaberią. Dziś są normą i bardzo szybko wypierają z rynku tradycyjne auta. Wystarczy wspomnieć, że najczęściej kupowana przez prywatne osoby w 2022 r. w Polsce była Toyota Yaris Cross.

Toyota jest świetnym przykładem tego, jakim koniem pociągowym są obecnie SUV-y (do tej kategorii aut wpisują się także crossovery). Jeszcze niedawno w europejskiej gamie japońskiego producenta były dwa modele tej klasy – dziś jest ich siedem. Warto zwrócić uwagę, że obok miejskiego Yarisa pojawił się niemal bliźniaczy technicznie model Yaris Cross. Tak samo jest w przypadku Corolli i Corolli Cross. Bez sensu? Tylko pozornie.

Wraz z pojawieniem się Yarisa Cross Toyota bowiem wreszcie zagospodarowała segment B-SUV. Kiedy ten model dołączył do już mocnego duetu C-HR i RAV4, w 2022 r. z europejskich salonów japońskiej marki wyjechało prawie 477 tys. SUV-ów i crossoverów. To aż o 54 proc. więcej niż rok wcześniej i o 85 proc. więcej niż przed pandemią.

Toyota wprost przyznaje, że właśnie auta tej kategorii napędzają sprzedaż, podobnie zresztą jak hybrydy. Tylko modele C-HR i RAV4 przyciągają ponad 100 tys. klientów rocznie, a w 2021 roku sprzedaż RAV4 przekroczyła nawet 160 tys. sztuk.

Jednym z ważniejszych nowych modeli Toyoty wydaje się Corolla Cross, która stanowi alternatywę dla tradycyjnego samochodu kompaktowego. Dotychczasowi klienci musieli się godzić na niedogodności wynikające z zakupu mało praktycznej Toyoty C-HR lub wybierać inną markę. Dziś, szukając czegoś wielkości Corolli, ale z podwyższonym nadwoziem, mają Corollę Cross.

Obecnie SUV-y Toyoty, zarówno pod względem liczby modeli, jak i sprzedanych egzemplarzy, prześcignęły tradycyjne auta tej marki. Yaris, Corolla, Camry, Prius, Mirai oraz schodzący model Aygo, którego w tym roku już całkowicie zastąpił Aygo X, w zeszłym roku sprzedały się w liczbie niespełna 394 tys. sztuk. W tym roku bez Aygo zostało pięć modeli typowo osobowych. Wciąż jednak prym wiodą dwa bestsellery – Yaris (185 781 egz. w 2022) i Corolla (182 278 egz. w 2022). Trzeba jednak mieć świadomość, że to bestsellery dużych flot.

Także z napędem na cztery koła

Tym, co może przyciągać do salonów Toyoty, jest również spora dostępność aut z napędem na cztery koła. Nawet w niższym segmecie SUV-B, reprezentowanym przez Yarisa Cross. Konkurentów z takim rozwiązaniem nie ma zbyt wielu. Wśród samochodów AWD Toyoty znajdziemy też oczywiście większe propozycje, takie jak Corolla Cross, RAV4 czy Highlander.

Nietrudno odnieść wrażenie, że SUV-y stały się dojną krową Toyoty. Zapewne nikt nie zdziwi się, jeśli w obecnym roku ten trend zostanie podtrzymany.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (12)
Zobacz także