Subaru WRX - rewolucyjna turbosprężarka, w planach mniejsze silniki? [aktualizacja]
Jak podają źródła zbliżone do Subaru, najnowszy sportowy model producenta będzie wyposażony w zupełnie nowy typ turbosprężarki. Niewykluczone, że w ofercie zabraknie pięciodrzwiowej odmiany WRX.
10.05.2012 | aktual.: 12.10.2022 13:13
Jak podają źródła zbliżone do Subaru, najnowszy sportowy model producenta będzie wyposażony w zupełnie nowy typ turbosprężarki. Niewykluczone, że w ofercie zabraknie pięciodrzwiowej odmiany WRX.
Z wcześniejszych doniesień wiadomo już, że sportowe Subaru ujrzy światło dzienne jako niezależny model, nie zaś jako jedna z wersji Imprezy. Jak wynika z kolejnych informacji, samochód ten, a konkretnie jego napęd rozwijany jest już od jakiegoś czasu, w trzystopniowym planie.
Pierwszym krokiem było zbudowanie mocnego, 2-litrowego, wolnossącego silnika, który obecnie jako gotowa konstrukcja pracuje w modelu BRZ. Drugim etapem jest wyposażenie jednostki FA20 w turbosprężarkę. To właśnie ten element wywołał takie poruszenie. W najnowszym projekcie nie ciśnienie spalin będzie powodowało obrót łopatek. Napęd ma stanowić silnik elektryczny, który energię czerpie z ciepła oddawanego przez spaliny. Takie rozwiązanie podobno całkowicie eliminuje problem turbodziury.
Nadal nie są znane żadne szczegóły, jednak szacuje się, że zastosowanie nowego typu turbosprężarki pozwoli na osiągnięcie 270 KM. Jak podaje źródło, nie jest to koniec rewolucji w Subaru. Trzecim etapem planu japońskiego producenta jest wypuszczenie do sprzedaży dużo mocniejszej wersji 2-litrowego silnika oraz zaprezentowanie nowej jednostki 1,6 l turbo, która miałaby być ukłonem w stronę ekologów.
Jako odrębny model najnowszy WRX będzie powoli zrywał z wizerunkiem Imprezy. Właśnie dlatego najprawdopodobniej zabraknie w gamie pięciodrzwiowego hatchbacka. Zastąpi go odmiana trzydrzwiowa. Producent nie zrezygnuje z produkcji ostrego sedana, który zdołał zapracować na miano legendy Subaru. Auta można się spodziewać w roku 2014.
[aktualizacja 11 maja]
Jak wynika z najnowszych informacji, doładowana jednostka FA20 zadebiutuje w japońskiej odmianie modelu Legacy. Osiągnie w nim moc około 300 KM i 400 Nm. Pomimo że będzie połączona z bezstopniową skrzynią biegów, wydaje się oczywiste, że do WRX trafi tradycyjny manual.
Źródło: Motortrend • Caranddriver