Hamowanie silnikiem. Nie słuchaj, co mówią starsi kierowcy

Hamowanie silnikiem. Nie słuchaj, co mówią starsi kierowcy

Umiejętne hamowanie silnikiem pozwala zaoszczędzić paliwo i klocki hamulcowe
Umiejętne hamowanie silnikiem pozwala zaoszczędzić paliwo i klocki hamulcowe
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
07.01.2024 12:19, aktualizacja: 07.01.2024 13:31

Każdy kierowca wie, że do zatrzymania pojazdu służy hamulec. Niemniej jednak każdy doświadczony i szanujący się kierowca powinien znać i stosować technikę hamowania silnikiem. Ta metoda nie tylko pozwala na oszczędzanie paliwa, ale również, jeśli jest stosowana prawidłowo, może przyczynić się do zmniejszenia zużycia różnych części samochodu.

Hamowanie silnikiem jest techniką prostą w swojej istocie, ale wymaga pewnego "wczucia" w samochód, zrozumienia jego mechanizmów i reakcji na różne czynniki. Aby zastosować hamowanie silnikiem, wystarczy zdjąć nogę z pedału gazu, nie zmieniając biegu. Tutaj należy pamiętać o jednej zasadzie: im niższy bieg, tym większe spowolnienie pojazdu.

Przykładowo, jeśli zjeżdżamy z górki, zmiana biegu z piątego na czwarty spowoduje spowolnienie pojazdu. Zmiana na trzeci bieg spowoduje jeszcze większe wyhamowanie, ale należy uważać, aby nie zwiększyć obrotów silnika zbyt mocno, bo to z kolei może skończyć się kosztowną naprawą. Dlatego tak ważne jest "wjeżdżenie się" w pojazd, zrozumienie jego specyfiki – każdy samochód ma przecież inną długość przełożeń przekładni. Kluczowe jest umiejętne dostosowanie prędkości do biegu i warunków drogowych, takich jak na przykład nachylenie drogi.

Co więcej, w nowoczesnych samochodach podczas hamowania silnikiem paliwo nie jest podawane do cylindrów, co oznacza, że jazda jest wówczas darmowa. Wyjątkiem są starsze modele samochodów, gdzie za dostarczanie paliwa odpowiada gaźnik. W takim przypadku oszczędność paliwa jest zerowa, co może sprawić, że starsi kierowcy mogą być sceptyczni wobec hamowania silnikiem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mimo to warto korzystać z techniki hamowania silnikiem, ponieważ pozwala ona na zmniejszenie zużycia klocków hamulcowych. Jest to szczególnie przydatne w górach, gdzie podczas zjazdu ze wzniesienia, istnieje ryzyko przegrzania całego układu hamulcowego, w zależności od jego stanu i wydajności.

Należy jednak pamiętać, że nieumiejętne hamowanie silnikiem może przynieść więcej szkody niż pożytku. Przede wszystkim, zbyt gwałtowne hamowanie silnikiem, na przykład poprzez zmniejszenie biegu o dwa lub więcej, może spowodować duże obciążenie sprzęgła, co prowadzi do jego szybszego zużycia. Takie zachowanie może również negatywnie wpłynąć na stan koła zamachowego, które ma za zadanie redukować wibracje.

Jest jeszcze jeden aspekt, który należy wziąć pod uwagę – bezpieczeństwo, zwłaszcza w samochodach z tylnym napędem. Chociaż większość nowszych pojazdów jest wyposażona w system ESP, który radzi sobie z nadpobudliwą tylną osią, zawsze należy zachować ostrożność. W przypadku zmniejszenia biegu na wilgotnym zakręcie lub na drodze pokrytej sypkim materiałem może dojść do poślizgu tylnej osi. Elektronika to jedno, ale zdrowy rozsądek to drugie. Poza tym nawet najbardziej zaawansowane systemy elektroniczne nie są w stanie pokonać praw fizyki, które są nieubłagane.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (64)