WAŻNE
TERAZ

Warszawa potwierdza. Reżim Łukaszenki uwolnił trzech Polaków

Separatory na jezdniach. Do czego służą i czy w ogóle są potrzebne

O separatorach ruchu zrobiło się głośno, gdy w taki właśnie element wjechała prezydencka limuzyna. Dowiedzieliśmy się w jakim celu i od jak dawna stosowane są właśnie w Krakowie.

Separatory nie stanowią większego zagrożenia niż krawężniki - o ile są dobrze widoczneSeparatory nie stanowią większego zagrożenia niż krawężniki - o ile są dobrze widoczne
Źródło zdjęć: © East News/ANDRZEJ BANAS/POLSKA PRESS
Tomasz Budzik

Do zdarzenia z limuzyną, którą poruszała się para prezydencka, doszło na moście Powstańców Śląskich w Krakowie. Samochód jechał od strony ul. Starowiślnej, a więc z centrum miasta. Wszystko wskazuje na to, że kierowca chciał ominąć korek na przeprawie i wjechał na torowisko tramwajowe oddzielone od reszty jezdni separatorami. Samochód utknął, a komputer pokładowy zakomunikował spadek ciśnienia w jednej z opon. Para prezydencka przesiadła się do innej limuzyny, nikomu nic się nie stało. Jednak głośno stało się o samych separatorach. Czy faktycznie są potrzebne?

Jak dowiedzieliśmy się w krakowskim Zarządzie Infrastruktury Komunalnej i Transportu, separatory na moście Powstańców Śląskich są obecne od czterech lat. - Separator zamontowany na moście Powstańców Śląskich ma za zadnie oddzielenie ruchu aut i komunikacji miejskiej. Jego celem jest niedopuszczanie do blokowania pojazdów komunikacji miejskiej przez samochody - mówi Michał Pyclik z biura prasowego krakowskiego ZIKiT-u.

  • Separatory na krakowskich ulicach nie stwarzają problemów, zdarzają się sytuacje, gdy kierowcy na skrzyżowaniach zbyt szeroko wchodzą w zakręt i wtedy uszkadzają ten element, ale w takich miejscach montujemy specjalne gumowe słupki, by temu zapobiec. Separatory są cenione przez pasażerów, gdyż dzięki nim tramwaje jeżdżą punktualnie. Co więcej, ostatnio w Budżecie Obywatelskim wygrał projekt, który ma na celu montaż kolejnych separatorów w mieście.
  • Separatory nie przeszkadzają pojazdom uprzywilejowanym, gdyż w specjalnie wydzielonych miejscach mogą one je ominąć. Elementy oddzielające wręcz ułatwiają przejazd tym służbom. Ponadto separatory są tak wykonane, że z mniejszą prędkością bez problemu można przez nie przejechać (po szerszym boku). Ma to na celu umożliwienie ominięcia pojazdu, który np. zepsuje się i blokuje ruch - kwituje Michał Pyclik.

Separatory to niskie elementy montowane wzdłuż pasów ruchu. Mogą być wykonane z tworzywa sztucznego, metalu lub betonu. Do czego służą? - Rozdziela się nimi pasy ruchu prowadzące w przeciwnych kierunkach, część jezdni przeznaczoną do użytku komunikacji miejskiej czy wydziela kontrapasy dla rowerów na ulicach jednokierunkowych - mówi Wirtualnej Polsce Leszek Kornalewski z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów.

  • Choć separatory nie stały się bardzo popularne, są na naszych drogach od mniej więcej 20-30 lat. Najczęściej stosuje się elementy o wysokości 70, 100 i 200 mm, w zależności od potrzeb. Jedne z nich mają fizycznie uniemożliwić kierowcom wjeżdżanie w wydzielony rejon, inne stanowią przeszkodę, ale możliwe jest ich pokonanie przy zachowaniu rozsądnej prędkości najazdu. Elementy te są bezpieczne i nie słyszałem, aby problemy z nimi mieli na przykład kierowcy pojazdów uprzywilejowanych - kwituje Leszek Kornalewski.

Jak informuje RMF24, kierowca prezydenckiej limuzyny zeznał, że zagapił się i nie zauważył separatora. Najechanie na niego ze zbyt wysoką prędkością spowodowało zawieszenie się samochodu i - prawdopodobnie - uszkodzenie koła. W normalnych warunkach za zniszczenie auta na separatorach nie sposób winić zarządcę drogi czy jej projektanta. Jeśli jednak jednak jezdnia jest przykryta warstwą śniegu, kierowcy łatwo przeoczyć zgrubienie na białym puchu.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Unia chce tanich aut. Wcześniej je zabiła
Unia chce tanich aut. Wcześniej je zabiła
VW powierzył mu stworzenie amerykańskiej marki. Tak Niemcy chcą podbić USA, wykorzystując zamysł Trumpa
VW powierzył mu stworzenie amerykańskiej marki. Tak Niemcy chcą podbić USA, wykorzystując zamysł Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Octavia za mniej niż 500 zł miesięcznie. Czyżby presja Chińczyków?
Octavia za mniej niż 500 zł miesięcznie. Czyżby presja Chińczyków?
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy