Ściągamy stare wraki? Nie do końca, zwłaszcza w przypadku diesli

W lipcu 2019 do Polski ściągnęliśmy prawie 100 tys. aut. Importujemy więcej niż w zeszłym roku i uwielbiamy niemieckie auta uważane za klasę premium. Auta są coraz młodsze, ale ten pozytywny trend zauważalny jest tylko w wypadku jednego rodzaju napędu.

Opel Astra w tym wydaniu był produkowany do 2014 roku (ale już w wydaniu Classic)Opel Astra w tym wydaniu był produkowany do 2014 roku (ale już w wydaniu Classic)
Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Mateusz Lubczański

Ponad 4 tysiące rejestracji dziennie – tyle samochodów pojawiało się w Polsce z (głównie) krajów europejskich. Co ciekawe, nie są to auta, które można określić jako "wraki" czy "złom". Choć auta z jednostkami benzynowymi mają średnio 12 lat i 9 miesięcy, to – jak donosi Instytut Badań Motoryzacyjnych SAMAR - w przypadku diesli mówimy o autach mających 10 lat i 6 miesięcy!

Jeszcze przed liftingiem, ale dalej wygląda nieźle
Jeszcze przed liftingiem, ale dalej wygląda nieźle © mat. prasowe

W takim przypadku trudno już mówić o starych autach. Najczęściej przywożone do kraju auto, Audi A4, to pojazd, w którym co najwyżej zestarzały się światła do jazdy dziennej LED. Zresztą, spójrzcie sami na zdjęcie powyżej.

Drugie miejsce pod względem popularności importowanych do kraju aut zajmuje Volkswagen Golf. Nie powinno to dziwić – hatchback od lat jest wzorem dla innych konkurentów w segmencie. Oto jak wygląda 10-letni Golf.

Volkswagen Golf VI generacji
Volkswagen Golf VI generacji © mat. prasowe

Kolejne miejsca nie zaskakują. Najczęściej importujemy Opla Astrę, BMW Serii 3, Volkswagena Passata, Audi A3, Forda Focusa, Opla Corsę, Audi A6 czy w końcu BMW serii 5. W przypadku tego ostatniego mówimy o ostatnich wyprodukowanych egzemplarzach serii 5 za czasów Chrisa Bangla – ciągle kontrowersyjna, ciągle wyglądająca świeżo.

Z ciekawości zerknąłem na średni wiek pojazdów w Europie. Niestety, najświeższe dane dostarczone miesiąc temu przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów obejmują okres do 2016 roku. Wynika z nich, że średni wiek auta w Polsce wynosił wtedy 13,6 roku, ale wyróżnialiśmy się pozytywnie na tle krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Niemal tak samo stare pojazdy mieli Słowacy, starszymi autami jeżdżą Czesi, Węgrzy, Chorwaci, Rumuni, Litwini, Łotysze czy Estończycy.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Obserwujemy więc pozytywne zmiany na rynku pojazdów używanych, choć są one podyktowane sytuacją w branży. Fakt, że częściej kupujemy młodszego diesla niż starszą "benzynę" nie jest kwestią przypadku. Ten trend można zauważyć w Polsce już od maja 2017 roku. Niemcy rezygnują z diesli, co widać nie tylko po autach, które sprzedają, ale i po tym, jakie samochody kupują.

  • Zmiany w przepisach jakie zachodzą na rynkach Europy Zachodniej wymuszają wymianę aut, a to sprzyja naszym zakupom, gdyż o wiele łatwiej o atrakcyjny cenowo produkt. - mówi Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. - Coraz młodsze diesle nie powinny dziwić. Z punktu widzenia ekonomiki użytkowania, ci którzy intensywniej korzystają z aut, w przypadku zakupu diesla mają szansę na większe oszczędności. A diesel w Europie, ze względu na podejście polityków, jest coraz tańszy - dodaje.

Jak donosi Kraftfahrtbundesamt (Federalny Urząd Motoryzacyjny), w 2018 roku zaledwie 32,3 proc. nowych pojazdów w Niemczech było napędzane przez jednostkę wysokoprężną. Jeszcze w 2017 roku ten współczynnik wyniósł 38,8 proc.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Otworzyli ostatni odcinek. Kluczowa ekspresówka w pełni przejezdna
Otworzyli ostatni odcinek. Kluczowa ekspresówka w pełni przejezdna
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Doskonała jazda Verstappena w Austin i kiepski weekend McLarena
Doskonała jazda Verstappena w Austin i kiepski weekend McLarena
Silnik Mercedesa 2.1d (OM 651) - wtopa czy dobry wybór?
Silnik Mercedesa 2.1d (OM 651) - wtopa czy dobry wybór?
​Analiza: Gwałtowny wzrost rejestracji na polskim rynku. Najważniejsi gracze komentują, czy to na pewno zasługa aut elektrycznych i chińskich
​Analiza: Gwałtowny wzrost rejestracji na polskim rynku. Najważniejsi gracze komentują, czy to na pewno zasługa aut elektrycznych i chińskich
Czyli jednak się da. Obniżyli cenę SUV-a o prawie 25 tys. zł
Czyli jednak się da. Obniżyli cenę SUV-a o prawie 25 tys. zł
Prawie 14 tys. zł taniej. Jedno z ulubionych aut Polaków na wyprzedaży
Prawie 14 tys. zł taniej. Jedno z ulubionych aut Polaków na wyprzedaży