Samochód Jarosława Kaczyńskiego z zatrzymanym dowodem. Miał problem z szybami
Samochód, którym podróżował Jarosław Kaczyński został skontrolowany przez policję. Okazało się, że ma zbyt ciemne szyby. Kierowca dostał mandat, a autu zabrano dowód rejestracyjny do czasu "naprawy usterki".
14.09.2024 | aktual.: 30.09.2024 10:22
Przepisy dotyczące przyciemniania szyb nie są skonsolidowane w jednym dokumencie prawnym. Kodeks drogowy wskazuje, że "pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego (…) zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu".
Aby uprościć temat i uniknąć cytowania licznych artykułów m.in. z rozporządzeń Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej czy przepisów Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ, zróbmy krótkie podsumowanie.
Kierowca powinien mieć możliwość widzenia w zakresie 180 stopni patrząc do przodu. Z tego względu szyba przednia oraz przednie szyby boczne muszą mieć określoną przepuszczalność światła. W przypadku przedniej jest to 75 proc, natomiast w przednich bocznych musi wynosić co najmniej 70 proc.
W przypadku samochodu, którym poruszał się Jarosław Kaczyński, problemem były właśnie przednie boczne szyby. Jak poinformowała Komenda Stołeczna Policji, w przedniej lewej pomiar przepuszczalności pokazał wynik 10 proc., natomiast przedniej prawej 35 proc. Z tego powodu policjanci zatrzymali dowód rejestracyjny Skody i zakazali dalszej jazdy samochodem. Do tego kierowca został ukarany mandatem w wysokości 100 zł.
W nowych samochodach już standardowo montowane są szyby o odpowiedniej przepuszczalności. Dlatego przyciemnianie przednich szyb zazwyczaj ogranicza się do stosowania folii bezbarwnych lub lekko przyciemniających, które mogą zwiększyć bezpieczeństwo i chronić przed włamaniami. W praktyce więc przyciemnia się tylko tylne szyby, względem których nie ma takich wymagań przepuszczalności światła, jak przy przednich.
Tylne szyby można przyciemniać bardziej, a nawet całkowicie, czego często korzystają firmy przy oklejaniu samochodów służbowych. Jeśli lusterko wewnętrzne nie zapewnia odpowiedniego widzenia do tyłu, przepisy wymagają dwóch zewnętrznych lusterek – lewego i prawego. Co więcej, szyby nie mogą odbijać światła w sposób, który oślepia innych użytkowników drogi, więc nie należy używać folii lustrzanych.
Przyciemniane szyby mają wiele zalet. Atestowane folie dobrej jakości chronią przed promieniowaniem UV. Mniejsza przepuszczalność światła sprawia, że wnętrze samochodu mniej się nagrzewa w upały, a kierowca jest mniej narażony na oślepienie odblaskami światła.
Folie przyciemniające mogą również zmniejszyć ryzyko wpadnięcia odłamków szkła do kabiny w razie wypadku oraz utrudnić złodziejowi dostanie się do wnętrza przez wybicie szyby. Przyciemniane szyby zapewniają także większą prywatność i chronią przedmioty pozostawione w samochodzie przed wzrokiem ciekawskich.
Istnieją także wady. Zimą wnętrze samochodu może nagrzewać się wolniej. Widoczność może się pogorszyć, nawet jeśli zgodnie z przepisami przyciemniamy tylko tylne szyby. Folia niskiej jakości lub źle nałożona może po kilku latach stracić swoje właściwości, zmienić kolor lub zacząć się odklejać.
Nałożenie folii przyciemniającej bez doświadczenia i odpowiednich narzędzi, takich jak opalarka, może być trudne. Pod folią mogą pozostać pęcherzyki powietrza. Aby uzyskać lepszy efekt, zaleca się oklejanie szyb, gdy są one wyjęte z pojazdu (zwłaszcza bocznych). Inaczej folia może zacząć się odrywać przy otwieraniu i zamykaniu szyb.
Lepiej zlecić to zadanie profesjonalistom. Folia, której zamierzamy użyć, musi posiadać atest Instytutu Szkła i Ceramiki (ISiC). Odpowiednie oznaczenie powinno być naniesione na szybę.
Atest i świadectwo instalacji należy wozić ze sobą. W przypadku kontroli mogą one pomóc w razie wątpliwości policjantów dotyczących właściwości szyb. Funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny, jeśli uzna, że szyby są zbytnio przyciemnione. Samochód może również nie przejść przeglądu technicznego, jeśli nie będzie spełniał wymagań dotyczących przepuszczalności światła.
Warto zauważyć, że oklejanie to nie jedyna metoda przyciemniania szyb. Istnieje jeszcze metoda piecowa. Polega ona na metalizowaniu szklanej powierzchni tlenkami tytanu i wygrzewaniu szyby w piecu. Jest to rozwiązanie droższe, ale trwalsze.