Poradniki i mechanikaNaprawianie szyb w samochodzie - jak się to robi? Czy warto? [poradnik]

Naprawianie szyb w samochodzie - jak się to robi? Czy warto? [poradnik]

Ostatni rok był dla kierowców bardzo trudny głównie za sprawą różnych utrudnień w ruchu drogowym związanych z budową dróg na Euro 2012. Wszechobecny pył, kamienienie i ciężarówki przewożące niewłaściwie zabezpieczone kruszywa. Wszystko to zwiększa ryzyko uszkodzenia szyb w aucie.

Źródło: http://www.multiglas.pl
Źródło: http://www.multiglas.pl
Artur Kuśmierzak

03.07.2012 | aktual.: 30.03.2023 12:11

Ostatni rok był dla kierowców bardzo trudny głównie za sprawą różnych utrudnień w ruchu drogowym związanych z budową dróg na Euro 2012. Wszechobecny pył, kamienienie i ciężarówki przewożące niewłaściwie zabezpieczone kruszywa. Wszystko to zwiększa ryzyko uszkodzenia szyb w aucie.

Nie są to jednak jedyne powody pęknięć czy odprysków pojawiających się głównie na przedniej szybie. W wielu przypadkach szyby pękają z powodu nieprofesjonalnie przeprowadzonych napraw blacharskich. Zastanawiacie się pewnie, co wspólnego mają naprawy blacharskie z uszkodzeniem szyb. Mają, i to bardzo dużo! Co dokładnie?

Jeżeli w zderzeniu ucierpiał profil, w którym osadzona jest szyba, to jego dokładne naprawienie często bywa bardzo trudne i nieopłacalne. Są jednak specjaliści, którzy zrobią to szybko i tanio - a to oznacza kłopoty. Po takiej naprawie szyba z pewnością nie będzie trzymała się tak jak należy, a wszelkie naprężenia, które powinna przenieść, spowodują poważne pęknięcia.

Źródło: http://www.automotoraport.pl
Źródło: http://www.automotoraport.pl

Na uszkodzenia szyb szczególnie narażone są też auta starsze, w których często na podszybiach pojawia się rdza. Skorodowany profil nie trzyma szyby już tak dobrze jak robił to przed laty, w związku z tym jest ona znacznie bardziej podatna na pęknięcia.

Jakie wyróżniamy rodzaje uszkodzeń szyb samochodowych? Przede wszystkim „bycze oko”, czyli okrągłe pęknięcia o średnicy około 10 mm. Jeśli uszkodzenie kształtem nieco przypomina "bumerang", wówczas mamy do czynienia z „połową byczego oka”. Kolejny przypadek to „gwiazdka”, czyli kilka mikropęknięć rozchodzących się od jednego punktu. Wyróżniamy jeszcze uszkodzenia „kombinowane” - to nałożenie się na siebie np. „byczego oka” i „gwiazdki”.

Źródło: http://autopodroze.pl/
Źródło: http://autopodroze.pl/

Często spotykane są również uszkodzenia w postaci pęknięć wzdłużnych. W takich przypadkach wyróżniamy pęknięcia rozchodzące się od krawędzi szyby i te, które nie mają styczności z jej krawędzią. Jeżeli pęknięcie nie zostanie w odpowiednim czasie naprawione, wówczas może przybrać charakter kombinowany - taki defekt znacznie trudniej jest usunąć.

Jak naprawia się uszkodzenia szyb? „Bycze oczy” i „gwiazdki" w następujący sposób: najpierw za pomocą suszarki, opalarki lub palnika gazowego ogrzewa się naprawiane miejsce tak, aby usunąć z niego wilgoć. W czasie ogrzewania do ubytku podłączona jest specjalna pompka, którą serwisant ustawia na zasysanie. Dzięki temu dokładnie wyciąga z uszkodzonego miejsca całą wilgoć i brud.

Źródło: http://www.autoszybykarad.pl
Źródło: http://www.autoszybykarad.pl

Następnym krokiem jest zassanie powietrza znajdującego się wewnątrz uszkodzenia. Przy tym zabiegu również wykorzystuje się tę samą pompkę. W trakcie wykonywania tej czynności dla skuteczniejszego usunięcia powietrza często jeszcze podgrzewa się szybę od środka.

Po osuszeniu ubytku i usunięciu powietrza następuje proces wtłoczenia żywicy. Przed jego rozpoczęciem należy jednak odczekać, aż szyba ostygnie. Pęknięcie musi być wypełnione bardzo dokładnie. Jeżeli żywica nie dotrze we wszystkie zakamarki ubytku, to już po niedługim czasie od wykonania naprawy uszkodzenie pojawi się ponownie.

Źródło: http://www.autoszyby-haki.pl
Źródło: http://www.autoszyby-haki.pl

Kolejnym etapem jest utwardzanie zaaplikowanej żywicy. Do tego celu wykorzystuje się lampę emitującą promienie ultrafioletowe. Na koniec wstrzykuje się tak zwaną gęstą żywicę, a jej nadmiar zdejmowany jest przy pomocy żyletki. W przypadku pęknięć wzdłużnych powietrze usuwane jest samoistnie w trakcie wstrzykiwania żywicy. Na początku trzeba jednak uszkodzenie osuszyć. Dodatkowo jeszcze na końcu każdego wzdłużnego pęknięcia wywierca się niewielki otwór. Taki zabieg ma zapobiec rozprzestrzenieniu się pęknięcia w trakcie procesu osuszania.

Do wykonania tego typu naprawy można wykorzystać dwa rodzaje pompek: elektryczną i ręczną. Tej pierwszej używa się głównie przy prostych pęknięciach takich jak „bycze oko”, ręczna znacznie lepiej sprawdza się przy bardziej skomplikowanych uszkodzeniach, takich jak „gwiazdka” czy defekty „kombinowane”. Od zasady jest jednak wyjątek, bo uszkodzenia wzdłużne da się naprawić tylko przy użyciu pompki ręcznej.

Naprawa szyb samochodowych - reportaż

W jakich przypadkach warto zdecydować się na naprawę szyb? Jeżeli mamy do czynienia z „byczym okiem” lub „gwiazdką”, wówczas takie uszkodzenia można usunąć, jeśli tylko ich wielkość znacznie nie przekracza rozmiaru monety 5 zł. Przy większych pęknięciach dolna uszczelka pompki po prostu nie obejmie dokładnie ubytku, przez co zamiast zasysać powietrze z pęknięcia, urządzenie zacznie pobierać je z otoczenia. W takiej sytuacji naprawa nie będzie w ogóle możliwa, chyba że serwis skorzysta z większej uszczelki. Trzeba jednak pamiętać o tym, że im większe uszkodzenie, tym mniejsza szansa na skuteczność takiej inwestycji.

Pęknięcia wzdłużne zwykle udaje się zakleić, pod warunkiem że długość ich nie przekracza 10 cm. Taki rodzaj defektu koniecznie musi być wywołany czynnikami zewnętrznymi, np. uderzeniem kamienia. Jeśli pęknięcie wzdłużne powstało nagle i z niewiadomej przyczyny, to najprawdopodobniej zaraz po naprawie pojawi się ponownie.

Źródło: http://allglass.pl/
Źródło: http://allglass.pl/

Aby ułatwić czynności serwisowe wyspecjalizowanemu warsztatowi, powinniśmy zaraz po zauważeniu pęknięcia zakleić je taśmą klejącą z obydwu stron szyby. Ta prosta czynność zapobiegnie przedostawaniu się do ubytku zanieczyszczeń i znacząco wpłynie na trwałość przyszłej naprawy. Ceny usuwania takich uszkodzeń szyb wahają się od 50 do około 150 zł w zależności od rodzaju i skali defektu. Często zabieg ten jest tylko ułamkiem kwoty, jaką trzeba by zapłacić za nową szybę i jej wymianę.

Zobacz także:

Źródło: Moto.media.pl

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (38)