SAAB mimo sprzedaży, wciąż w kajdanach GM 

Po długich bojach z wizją bankructwa, podczas których marka SAAB otarła się o śmierć, wydawałoby się, że nareszcie może oddychać pełną piersią. Jednak rana pozostawiona przez General Motors, będzie się goić, przez najbliższych kilka lat. Dlaczego? Ponieważ przy odsprzedaży szwedzkiej marki, GM, umieściło w umowie pewien bardzo niewygodny, dla swojego kontrahenta, wers.

Obraz
Rafał Warecki

Po długich bojach z wizją bankructwa, podczas których marka SAAB otarła się o śmierć, wydawałoby się, że nareszcie może oddychać pełną piersią. Jednak rana pozostawiona przez General Motors, będzie się goić, przez najbliższych kilka lat. Dlaczego? Ponieważ przy odsprzedaży szwedzkiej marki, GM, umieściło w umowie pewien bardzo niewygodny, dla swojego kontrahenta, wers.

Mówi on o tym, że konstrukcje zaprojektowane i licencjonowane w czasie przynależności do amerykańskiego koncernu, czyli między innymi ostatnie i aktualne modele 9-3 i 9-5, nie mogą być modyfikowane w taki sposób by zagrażały pozycji rynkowej innych produktów GM. Mało tego, kolejna generacja 9-3 przewidziana na rok 2012, a także koncepty 9-1 i 9-4X podchodzą pod ową klauzulę. W luźnej interpretacji, oznacza to mniej więcej tyle, że nowy właściciel nie ma prawa do zmian na lepsze w seryjnych pojazdach wyjeżdżających z fabryki, a w ofercie może występować tylko to, co zostało zakupione.

Rzesze fanów marki SAAB, oczekujące mocniejszych wersji silnikowych, muszą więc trochę poczekać, co najmniej, do kolejnych generacji, które zostaną zaprojektowane od początku do końca pod skrzydłami holenderskiego przedsiębiorstwa Spyker Cars. Jednak z tej niewygodnej sytuacji, Szwedzi planują wyjść nieco inaczej. Całkiem niedawno rozpoczęto oficjalne rozmowy ze szwajcarskim Hirsch Performance AG, niezależną firmą zajmującą się profesjonalnym tuningiem pojazdów marki SAAB, która wcześniej, niejednokrotnie podejmowała bezpośrednią współpracę z producentem.

Obraz

Kooperacja opierałaby się na wykonywaniu przez zewnętrzną firmę zamawianych przez SAAB modyfikacji technicznych i dystrybucji poprawionych przez siebie pojazdów, zarówno na europejskim jak i amerykańskim rynku pod wspólnie określoną nazwą. Pod uwagę brane jest także utworzenie nowego terminu brzmiącego Saab Performance Group (SPG) opisującego mocniejsze, nie do końca seryjne odmiany szwedzkich aut, przy których konstrukcji miałaby swój udział firma ze Szwajcarii.

Przewidywane zmiany opierałyby się na nowych mapach centralnych jednostek sterujących (ECU), wydajniejszych układach wydechowych, hamulcowych, sportowym zawieszeniu czy pakietach aerodynamiczno-stylistycznych. Dzięki małemu fortelowi, udałoby się zadowolić klientów, szukających wrażeń mocniejszych niż te, dostarczane przez fabryczne jednostki napędowe. Kilka silników, już wzmocniono, pozostało tylko wdrożyć je do oferty Hirsch. Dokładniejsze informacje na ten temat, powinny pojawić się przeciągu najbliższych tygodni.

Źródło: Autoblog

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km