Romans z limuzyną, czyli historii Porsche część 3 [geneza motoryzacji]

Lata osiemdziesiąte to kolejne odsłony modelu 911. Porsche jednak coraz częściej zaczyna zerkać w stronę innych modeli, nie tylko sportowych.

Porsche 993 cabrioPorsche 993 cabrio
Piotr Wielgus

W 1988 roku na drogi wyjechał zupełnie nowe 911 Carrera 4, a już rok później po raz pierwszy w tym modelu Porsche zastosowało skrzynię automatyczną. W 1989 r. 911 otrzymał nadwozie zaprezentowanej rok wcześniej Carrery 4, z napędem na cztery koła. Tak powstała Carrera 2 model 964. Silnik Carrery miał pojemność skokową 3,6 l i osiągał moc 250 KM.

911 otrzymało seryjnie montowane wspomaganie kierownicy, które uczyniło go najłatwiejszym do prowadzenia sportowym samochodem w tamtym okresie. W tym nadwoziu po raz pierwszy zastosowano automatycznie podnoszony tylny spoiler. W 1991 roku do aut Porsche seryjnie zaczęto montować poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera. W 1993 roku powstaje model 993, nazwany rocznicowym - model 911 skończył wówczas 30 lat. Znów całkowicie przebudowano przód i tył nadwozia, pozostawiając charakterystyczną linię dachu.

Porsche 964 Carrera 2
Porsche 964 Carrera 2

Rok 2000 to mocne uderzenie - Porsche prezentuje prototyp jednego z najszybszych modeli w historii marki, Carrera GT. Najpierw na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie pokazano prototyp oznaczony symbolem 980. Podwozie było nową konstrukcją, natomiast nadwozie pochodziło z drogowej wersji 911 GT 1 Evo. Auto posiadało wolnossący silnik V 10 o  pojemności 5,5 l i mocy 557 KM. Porsche osiągało prędkość 334 km/h i rozpędzało się do 100 km/h w 4,0 s.

Porsche 911 Carrera GT3 RS4
Porsche 911 Carrera GT3 RS4

Dwa lata później nastąpiła druga prezentacja Carrery GT, tym razem już modelu produkcyjnego. Przekonstruowano silnik. Był to nadal motor V 10, ale zwiększono pojemność do 5,7 l. Zwiększyła się także moc auta do 612 KM osiąganych przy 8000 obr./min. Moment obrotowy wynosił 590 Nm przy 5750 obr./min.

Porsche 911 Carrera 4 Coupe
Porsche 911 Carrera 4 Coupe

Porsche to jedna z najbardziej utytułowanych marek samochodów sportowych. Do roku 2000 samochody marki Porsche wygrały ponad 24 tysiące rajdów i wyścigów. Porsche 911 był pierwszym samochodem, który wygrał rajd Paryż-Dakar (w roku 1984) i nie był samochodem terenowym. Wyczyn ten powtórzył także model 959 w 1986 roku. W tym samym roku wygrał Le Mans w klasie GTX.

Porsche 993 cabrio
Porsche 993 cabrio

W maju 2006 roku Porsche zdobyło tytuł najbardziej prestiżowej marki motoryzacyjnej, przyznawany przez Luxury Institute z siedzibą w Nowym Jorku. Kolejne lata to stopniowe odchodzenie od produkowania tylko mocnych, sportowych samochodów. Porsche zaczęło flirtować z samochodami typu SUV czy limuzynami. I choć sporo osób uważa, że to zdrada ideałów, to modele Cayenne czy Panamera sprzedają się znakomicie.

Wybrane dla Ciebie

Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery