Używane Renault Scénic II - typowe awarie i problemy
Kiedy pomyślicie o rodzinnym minivanie pierwszym autem jakie nasunie się Wam na myśl z pewnością będzie Renault Scénic, a to ze względu na fakt, że właśnie ten samochód był jednym z pierwszych przedstawicieli tego segmentu. Konkurencja pojawiła się z lekkim opóźnieniem. Tak było w przypadku pierwszej generacji tego modelu, my postanowiliśmy jednak przyjrzeć się jego kolejnej nieco nowszej odsłonie, ta starsza lata swojej świetności ma już za sobą.
05.10.2012 | aktual.: 30.03.2023 10:34
Historia modelu
Nowa odmiana nie była już napompowanym Mégane, ale pełnoprawnym minivanem o zupełnie odmiennej stylizacji. Poprzednia generacja oferowana była również jako uterenowiony crossover z elektronicznie dołączanym napędem 4x4 o tajemniczej nazwie Mégane Scénic RX4.
Przy okazji debiutu nowej generacji modelu Scénic na początku Francuzi zrezygnowali z tego typu wersji na rzecz powiększonej odmiany Grand Scénic oferującej aż 7 miejsc, którą zaprezentowano w 2004 roku. Dwa lata później samochód poddano dyskretnemu faceliftingowi.
Co się zmieniło? Przemodelowano przedni zderzak, przyciemniono reflektory oraz delikatnie zmieniono tylne lampy. W środku poprawiła się jakość niektórych plastików, ale też próżno szukać tu rewolucyjnych zmian.
W międzyczasie do łask wrócił pomysł na stworzenie godnego następcy wersji RX4 i w końcu się udało. Na światowych rynkach, a także i w Polsce pojawiła się nowa odmiana o dużo atrakcyjniejszej nazwie Conquest. Niestety ze względu na brak napędu na 4 koła trudno przyrównywać ją do poprzednika.
Można by powiedzieć, że Renault poszło na łatwiznę, trzeba jednak wziąć pod uwagę fakt, że RX4 nie sprzedawało się na tyle dobrze, aby ponownie inwestować w napęd 4x4. Tylko po co w takim razie konstruować terenową atrapę? Francuzi najwyraźniej jednak w końcu poszli po rozum do głowy, bo zaprezentowana w 2009 roku III odsłona modelu Scénic nie jest już dostępna w takiej wersji.
Silniki
- R4 1,4 (98-100 KM)
- R4 1,6 (110-113 KM)
- R4 2,0 (135 KM)
- R4 2,0T (165 KM)
Diesle:
- R4 1,5 dCi (82-105 KM)
- R4 1,9 dCi (115-130 KM)
- R4 2,0 dCi (150 KM)
Osoby szukające silnika benzynowego powinny zainteresować się 135-konną wersją 2-litrową, co prawda inne jednostki napędowe sprawiają znacznie mniej problemów w eksploatacji, ale te słabsze nie dają sobie rady z autem o takich gabarytach, a ta mocniejsza sporo pali.
Proponowany przeze mnie zestaw z pewnością wystarczy do podróżowania z rodziną na wakacje i w miarę sprawnego wyprzedzania – bez większych emocji. Przy zakupie tej wersji trzeba jednak liczyć się z możliwością pojawienia się awarii koła zmiennych faz rozrządu.
Z diesli najlepszym wyborem będzie również 2-litrowy motor, który tutaj ma aż 150 KM. Niestety nie można nazwać go bezawaryjnym, podobnie jak słabszych jednostek. Najwięcej problemów sprawia podstawowa wersja silnikowa 1,5 dCi, choć i w przypadku motoru 1,9 dCi nasz mechanik będzie miał pełne ręce roboty.
Najwięcej problemów sprawia oczywiście osprzęt, czyli: turbosprężarka, układ wtryskowy systemu Common rail (głównie wtryskiwacze), dwumasowe koło zamachowe czy zawór EGR. Często też zdarzają się wycieki oleju.
Jeżeli chodzi o dynamikę jednostek wysokoprężnych to użytkownicy Renault Scénic II zachwalają nawet bazową jednostkę, oczywiście ma na to wpływ całkiem przyzwoity maksymalny moment obrotowy.
Dane techniczne
W przednim zawieszeniu zastosowano typowy dla Renault zestaw wahaczy oparty na kolumnach MacPhersona, a z tyłu belkę skrętną i układ wahaczy wzdłużnych. Jak na nowoczesne auto z Francji przystało Renault Scénic II otrzymało 5 gwiazdek w testach zderzeniowych instytutu Euro NCAP.
Awaryjność
Warto sprawdzić też maglownicę, która często się luzuje powodując nieprzyjemne dźwięki podczas kręcenia kierownicą. Zbyt delikatne są też drążki kierownicze i ich końcówki. W wielu egzemplarzach wymiany może wymagać już koło pasowe i osprzętem napędu klimatyzacji – trzeba pamiętać jednak o tym, że to podzespoły eksploatacyjne. Kapryśne bywa również zawieszenie, w którym na polskich drogach bardzo często poddają się górne łożyska kolumn MacPhersona.
Jakie jeszcze mankamenty znajdziemy w Renault Scénic II? Awaryjna jest między innymi elektryka i elektronika. Przygasające elektroniczne wyświetlacze, problemy z elektrycznie otwieranymi szybami czy nie działająca karta hands free, to typowe usterki tego modelu.
O ile te dwie pierwsze nie są zbyt uciążliwe o tyle ta ostatni może skutecznie zdenerwować niejednego kierowcę, bo albo nie dostaniemy się do auta, albo go nie odpalimy.
W egzemplarzach z początku produkcji ze zderzaków odpada łuszcząca się farba, ale na szczęście auto nie ma problemów z korozją.
Naszym zdaniem
Oprócz skutecznego wybierania nierówności ma jeszcze coś co go wyróżnia na tle konkurencji, czyli atrakcyjny design. Sami przyznacie, że choć na rynek weszła już jego nowa generacja to ta nie zdążyła się jeszcze postarzeć.
Czy Scénic II jest bardziej awaryjny od konkurencji? Trochę tak, ale jeśli wybierzemy wersję benzynową to zaoszczędzimy sobie wielu problemów i będziemy zadowoleni z jego eksploatacji. Ceny francuskiego minivana wahają się w granicach od około 15 000 do 35 000 zł – trzeba przyznać, że to niewiele jak na tak młode i pojemne auto.