Renault 5 Turbo powraca: elektryczny hot hatch z mocą ponad 500 KM 

Renault wskrzesi legendarny model 5 Turbo w nowej, elektrycznej odsłonie. Choć na razie wygląda jak koncept, ma trafić do produkcji seryjnej, oferując trzykrotnie większą moc niż jego kultowy poprzednik z lat 80.

Renault 5 Turbo 3ERenault 5 Turbo 3E
Źródło zdjęć: © materiały prasowe
Aleksander Ruciński

Elektryczne hot hatche są wciąż rzadkością na rynku motoryzacyjnym. Do nielicznych modeli należą Abarth 500e, Cupra Born VZ, Mini John Cooper Works czy mniej znany MG4 XPower. Renault zamierza jednak przyćmić konkurencję, w tym własny model Alpine A290, prezentując niezwykle mocną wersję odrodzonej "piątki".

Renault 5 Turbo 3E będzie napędzany na tylne koła, podobnie jak jego poprzednik sprzed dekad. Zamiast centralnie umieszczonego, turbodoładowanego silnika 1.4 o mocy około 160 KM, zostanie jednak wyposażony w dwa silniki elektryczne. Francuzi chwalą się łączną mocą przekraczającą 500 KM, a to aż 285 KM więcej niż w przypadku Alpine A290.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Renault Austral - to nie Nokia 3310

Różnica mocy między 5 Turbo 3E a standardowym Renault 5 jest imponująca i wynosi 350 KM. Choć producent nie ujawnił wartości momentu obrotowego, wiadomo, że elektryczny hatchback przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,5 s. To o 0,3 sekundy szybciej niż MG4 XPower dysponujący "jedynie" 429 KM.

Choć jest to pierwszy elektryczny hot hatch Renault, który trafi do produkcji, wcześniej pojawiały się już jednorazowe modele o wysokich osiągach. Warto przypomnieć chociażby Zoe E-Sport z 2017 roku o mocy 460 KM czy R5 Turbo 3E z 2022 roku dysponujące 375 KM. Produkcyjna wersja ma jednak przewyższyć oba te modele, co pewnie będzie wiązać się z wysoką ceną i ograniczoną liczbą egzemplarzy. Rynek na tego typu samochody jest niewielki, ale cieszy fakt, że takie pojazdy powstają.

  • Renault 5 Turbo 3E
  • Renault 5 Turbo 3E
  • Renault 5 Turbo 3E
  • Renault 5 Turbo 3E
  • Renault 5 Turbo 3E
[1/5] Renault 5 Turbo 3E Źródło zdjęć: Materiały prasowe | Renault

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach