Renault 5 Turbo powraca: elektryczny hot hatch z mocą ponad 500 KM 

Renault wskrzesi legendarny model 5 Turbo w nowej, elektrycznej odsłonie. Choć na razie wygląda jak koncept, ma trafić do produkcji seryjnej, oferując trzykrotnie większą moc niż jego kultowy poprzednik z lat 80.

Renault 5 Turbo 3ERenault 5 Turbo 3E
Źródło zdjęć: © materiały prasowe
Aleksander Ruciński

Elektryczne hot hatche są wciąż rzadkością na rynku motoryzacyjnym. Do nielicznych modeli należą Abarth 500e, Cupra Born VZ, Mini John Cooper Works czy mniej znany MG4 XPower. Renault zamierza jednak przyćmić konkurencję, w tym własny model Alpine A290, prezentując niezwykle mocną wersję odrodzonej "piątki".

Renault 5 Turbo 3E będzie napędzany na tylne koła, podobnie jak jego poprzednik sprzed dekad. Zamiast centralnie umieszczonego, turbodoładowanego silnika 1.4 o mocy około 160 KM, zostanie jednak wyposażony w dwa silniki elektryczne. Francuzi chwalą się łączną mocą przekraczającą 500 KM, a to aż 285 KM więcej niż w przypadku Alpine A290.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Renault Austral - to nie Nokia 3310

Różnica mocy między 5 Turbo 3E a standardowym Renault 5 jest imponująca i wynosi 350 KM. Choć producent nie ujawnił wartości momentu obrotowego, wiadomo, że elektryczny hatchback przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,5 s. To o 0,3 sekundy szybciej niż MG4 XPower dysponujący "jedynie" 429 KM.

Choć jest to pierwszy elektryczny hot hatch Renault, który trafi do produkcji, wcześniej pojawiały się już jednorazowe modele o wysokich osiągach. Warto przypomnieć chociażby Zoe E-Sport z 2017 roku o mocy 460 KM czy R5 Turbo 3E z 2022 roku dysponujące 375 KM. Produkcyjna wersja ma jednak przewyższyć oba te modele, co pewnie będzie wiązać się z wysoką ceną i ograniczoną liczbą egzemplarzy. Rynek na tego typu samochody jest niewielki, ale cieszy fakt, że takie pojazdy powstają.

  • Renault 5 Turbo 3E
  • Renault 5 Turbo 3E
  • Renault 5 Turbo 3E
  • Renault 5 Turbo 3E
  • Renault 5 Turbo 3E
[1/5] Renault 5 Turbo 3E Źródło zdjęć: Materiały prasowe | Renault
Wybrane dla Ciebie
Zasada dwóch sekund. Dobry kierowca zawsze ją stosuje
Zasada dwóch sekund. Dobry kierowca zawsze ją stosuje
Policjant pokazuje kierowcom miejsce. Trzeba wiedzieć, co zrobić
Policjant pokazuje kierowcom miejsce. Trzeba wiedzieć, co zrobić
Są finaliści Car of the Year 2026. Na liście ani jednego "chińczyka"
Są finaliści Car of the Year 2026. Na liście ani jednego "chińczyka"
Jedno paliwo mocno w górę. Prognozy nie pozostawiają złudzeń
Jedno paliwo mocno w górę. Prognozy nie pozostawiają złudzeń
Ruszyła akcja "Znicz". Na drogi wyszło 5 tys. policjantów
Ruszyła akcja "Znicz". Na drogi wyszło 5 tys. policjantów
Toyota zrobiła auto z V8. Pokaże je już niebawem
Toyota zrobiła auto z V8. Pokaże je już niebawem
Dwa odcinki S19 oddane kierowcom. Pierwsze w tym województwie
Dwa odcinki S19 oddane kierowcom. Pierwsze w tym województwie
Pierwsza jazda: Mazda 6e - takiego wnętrza nikt się nie spodziewał
Pierwsza jazda: Mazda 6e - takiego wnętrza nikt się nie spodziewał
645 km nowych płatnych dróg. Idą zmiany w e-TOLL-u
645 km nowych płatnych dróg. Idą zmiany w e-TOLL-u
Wideo: Jechała pod prąd na S7. Nie wiedziała, jak do tego doszło
Wideo: Jechała pod prąd na S7. Nie wiedziała, jak do tego doszło
Były szef Stellantis znów zaskakuje. Twierdzi, że Tesla może zniknąć z rynku
Były szef Stellantis znów zaskakuje. Twierdzi, że Tesla może zniknąć z rynku
Wraca problem z półprzewodnikami. Producenci samochodów w kryzysie
Wraca problem z półprzewodnikami. Producenci samochodów w kryzysie