Rajd Portugalii 2016 – drugie zwycięstwo Krisa Meeke’a

Kris Meeke dał dziś drugie zwycięstwo zespołowi Citroën Racing, który obecnie pauzuje w mistrzostwach świata i zalicza tylko wybrane rundy WRC.

Obraz
Źródło zdjęć: © fot. Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Marcin Łobodziński

Kris Meeke perfekcyjnie wykorzystał pozycję startową na trasie szutrowego Rajdu Portugalii. W pierwszej jego fazie, podobnie jak w Argentynie, mistrz świata i lider klasyfikacji generalnej Sébastien Ogier musiał startować jako pierwszy, co znów utrudniło mu zadanie bycia w czołówce. Oczywiście cały czas znajdował się w pierwszej trójce, ale nie miał lekko. Na pierwszym etapie wygrał tylko superoes Lousada, a potem mógł jedynie ścigać liderującego od OS2 Krisa Meeke’a. Brytyjczyk prowadzący Citroëna DS3 WRC nie stracił pozycji do końca pierwszego etapu i również później.

"Miałem drobne problemy przed startem i jestem szczęśliwy z mety" - skwitował krótko swój wynik Sebastien Ogier
"Miałem drobne problemy przed startem i jestem szczęśliwy z mety" - skwitował krótko swój wynik Sebastien Ogier © fot. Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Drugiego dnia ścigali go tylko Ogier i Mikkelsen. Latvala już pierwszego dnia miał spore kłopoty. Najpierw nie mógł odnaleźć tempa, odpowiedniego ustawienia i ogumienia, a w końcu miał awarię wspomagania. Walczył o utrzymanie się w pierwszej dziesiątce. Hayden Paddon rolował na piątym odcinku co zakończyło się pożarem jego Hyundaia, a Mads Ostberg praktycznie od początku jechał na zupełnie innym, dużo słabszym poziomie niż pozostali fabryczni kierowcy WRC. Na łut szczęścia liczył jedynie Dani Sordo.

Po sobocie Meeke miał 45,3 s przewagi nad Ogierem i 48,4 nad Mikkelsenem. Dani Sordo tracił do lidera 1:20 min, a Eric Camilli jechał po swój życiowy wynik na piątej pozycji.

Tyle zostało z samochody Haydena Paddona po wypadku na pierwszym etapie rajdu
Tyle zostało z samochody Haydena Paddona po wypadku na pierwszym etapie rajdu © fot. Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Dziś inicjatywę przejęła dwójka Volkswagena. Dwa pierwsze z czterech oesów padły łupem Mikkelsena, dzięki czemu Norweg awansował o jedno oczko, ale wciąż miał 35,5 s straty do gonionego Citroëna. Dwie ostatnie próby wygrał Ogier, który do końca walczył o drugie miejsce licząc na błąd Meeke’a. Francuz nie zdołał nic wskórać. Ostatecznie Kris Meeke wygrał w Portugalii z przewagą 29,7 s nad Mikkelsenem, 34,5 s nad Ogierem i 1:37,1 min nad Sordo. Piąte miejsce zajął Eric Camilli przed Jari-Matti Latvalą i Madsem Ostbergiem. Najszybszy wśród kierowców prywatnych był Martin Prokop (8. miejsce). Za Czechem na mecie zameldował się zwycięzca WRC2 Pontus Tidemand.

Andreas Mikkelsen otarł się o drugie zwycięstwo w karierze
Andreas Mikkelsen otarł się o drugie zwycięstwo w karierze © fot. Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Niestety tym razem bez polskich sukcesów na mecie Rajdu Portugalii. Dobrze radzący sobie w WRC2 Hubert Ptaszek łapał kapcie i ostatecznie nie liczył się w walce o czołowe lokaty. Pierwszy dzień zakończył co prawda na 5. pozycji, ale już drugi na 12. Z ukończeniem rajdu były problemy, ponieważ szwankował dyferencjał, ale ostatecznie załoga wycofała się w samej końcówce z powodu problemów zdrowotnych Maćka Szczepaniaka, który czuł duży ból pleców po jednej z hop na odcinku Fafe. Dowiedzieliśmy się o tym z facebooka Ptaszka:

Jestem właśnie w szpitalu z Maćkiem. Czeka go badanie zanim dowiemy się więcej. Pechowy odcinek Fafe. Po lądowaniu na mniejszej hopie w pierwszej połowie odcinka Maciek poczuł ból i po odcinku zdecydowaliśmy się natychmiast wycofać z rajdu.

Hubert Ptaszek

Niedługo po tym Maciek poinformował nas o swoim zdrowiu:

Hej. Już po badaniach u już z wyrokiem. Niestety uszkodziłem kręgosłup na hopie na Fafe. Kuriozalnie na pierwszej, znacznie mniej spektakularnej. Dzięki za wsparcie. Po odpoczynku będzie pora na rehabilitację i powrót do formy. Wracając do samego rajdu, to pomimo awarii Skody i pilota Hubert pojechał świetny rajd, a niektóre odcinki wręcz lepiej niż świetnie, patrząc na ciągle małe doświadczenie. Patrząc na postępy jakie robi myślę, że już w niedalekiej przyszłości może zafundować Wam wiele radochy.

Maciej Szczepaniak

Łukasz Pieniążek pilotowany przez Przemysława Mazura pomimo dachowania zdobył punkt w Junior WRC kończąc rajd na 10. miejscu, ostatnim w JWRC. Szczęścia nie miał Kuba Brzeziński debiutujący z mistrzostwach świata z Bartłomiejem Bobą. Załoga pucharu Drive DMACK Cup wypadła z trasy na OS4. Powrót na trasę zakończył się kilkoma niezłymi czasami i 6. miejscem w klasyfikacji (na 7 załóg).

Rajd Portugalii 2016 - klasyfikacja generalna
Poz.ZałogaSamochódCzas/strata
1.

K.Meeke

P.Nagle

Citroen DS3 WRC3:59:01.0
2.

A.Mikkelsen

A.Jaeger

VW Polo WRC++29.7 s
3.

S.Ogier

J.Ingrassia

VW Polo WRC+34.5 s
4.

D.Sordo

M.Marti

Hyundai i20 WRC+1:37.1 min
5.

E.Camilli

B.Veillas

Ford Fiesta WRC+4:01.6 min
6.

J-M.Latvala

M.Anttila

VW Polo WRC+4:06.9 min
7.

M.Ostberg

O.Floene

Citroen DS3 WRC+6:53.6 min
8.

M.Prokop

J.Tomanek

Ford Fiesta WRC+10:24.1 min
9.

P.Tidemand

J.Andersson

Skoda Fabia R5+11:45.2 min
10.

N.Fuchs

F.Mussano

Skoda Fabia R5+13:14.0
52. 

J.Brzeziński

B.Boba

Ford Fiesta R2T+1h 28:03.8 min
58.

Ł.Pieniążek

P.Mazur

Citroën DS3 R3T Max+2h 09:29.1 min
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem, czy całoroczne dają radę latem. Test opon w warunkach drogowych
Sprawdziłem, czy całoroczne dają radę latem. Test opon w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić