Od 16 kwietnia zakładamy maseczkę w samochodzie. Są nieliczne wyjątki

Rząd nie wycofał się z przepisów nakładających na pasażerów samochodu zakrywanie ust i nosa, ale je sprecyzował. Opublikowane 15 kwietnia w Dzienniku Ustaw nowe rozporządzenie precyzuje, kto w związku z pandemią koronawirusa musi, a kto nie musi jeździć w masce.

Balaklawa jest wygodniejsza i bardziej praktyczna od typowej maseczki ochronnej.Balaklawa jest wygodniejsza i bardziej praktyczna od typowej maseczki ochronnej.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Ministerstwo w odpowiedzi na liczne zapytania mediów o konieczność jazdy samochodem w masce odpowiedziało nowymi, precyzyjnymi przepisami (z dnia 15 kwietnia, DU poz. 673).

Przede wszystkim nowelizacja narzuca obowiązek zakrywania ust i nosa na drogach i miejscach ogólnodostępnych, w tym również „w pojazdach samochodowych, którymi poruszają się osoby niezamieszkujące lub niegospodarujące wspólnie”. Nie ma zatem wątpliwości, że jeśli w aucie jest więcej niż jedna osoba, to obie muszą zakryć twarz, chyba że mieszkają razem (np. małżeństwo lub rodzice z dziećmi).

Jest jednak kilka wyłączeń z obowiązku zakrywania ust i nosa w aucie i dotyczą one:

  • osoby podróżującej samotnie lub z dzieckiem do 4 roku życia, które też nie musi zakrywać twarzy.
  • osób, które nie mogą zakrywać ust lub nosa z powodu stanu zdrowia.
  • kierującego środkiem publicznego transportu zbiorowego lub pojazdem samochodowym wykonującym zarobkowy przewóz osób, jeżeli operator zapewnia oddzielenie kierującego od przewożonych osób w sposób uniemożliwiający styczność (czyt. szybą lub folią).
  • żołnierzy wykonujących czynności służbowe.

Warto przy tym zaznaczyć, że podczas kontroli drogowej na żądanie organów uprawnionych należy odsłonić twarz.

Jest coś lepszego od typowej maseczki

Przede wszystkim to, że od 16 kwietnia jeśli zamierzamy jeździć z osobą niemieszkającą z nami, warto mieć coś, czym można zakryć usta i nos. Warto mieć kilka kompletów dla pasażerów. Ja jednak maseczki osobiście nie polecam. Przez chwilę w niej podróżowałem i uważam, że jest niewygodna. Pomijając już nawet fakt, że używana dłużej jest doskonałym środowiskiem do rozwoju bakterii. Zdecydowanie lepsza do samochodu od maseczki jest… stworzona do tego kominiarka (tzw. balaklawa).

Najtańsze kosztują kilkanaście złotych, a w wersji bawełnianej praktycznie pozwalają zapomnieć o tym, że ma się je na twarzy. Są bardzo wygodne i nie powodują zaparowania okularów u osób, które muszą ich używać do jazdy. Można je wieczorem wyprać, a cienki materiał wyschnie do rana. Łatwo balaklawą zakryć same usta i nos po odsłonięciu górnej części, a jeśli na dworze jest zimno, wieje chłodny wiatr, to może także po części zastąpić czapkę. No i ostatnia rzecz – nie wygląda się w niej jak chirurg, lecz jak kierowca wyścigowy.

Wprowadzenie obowiązku jazdy w masce w określonych warunkach może zabezpieczać przed SARS-CoV-2. Skutkiem ubocznym nowych przepisów mogą być jednak większe trudności GITD w egzekwowaniu kar za wykroczenia zarejestrowane fotoradarami. W końcu kiedy jeden samochód jest używany przez więcej osób, rozpoznanie konkretnego kierowcy z maseczką na twarzy przysporzy nie lada trudności.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej