Prototypowe BMW X5 z... włókna węglowego!
BMW właśnie przedstawiło swój lekki prototyp modelu X5, którego nadwozie waży połowę masy zwykłego, standardowego X5! Zbijanie masy w motoryzacji jest częstsze niż w boksie...
BMW właśnie przedstawiło swój lekki prototyp modelu X5, którego nadwozie waży połowę masy zwykłego, standardowego X5! Zbijanie masy w motoryzacji jest częstsze niż w boksie...
Główną rolę odgrywa bohater zwany CFRP, czyli "carbon-fiber reinforced plastic". Po naszemu włókno węglowe. Ten lubiany i wychwalany przez wszelkiej maści firmy tuningowe gości powoli w autach seryjnych. Jednak z uwagi na wysoką cenę jest go niewiele. Cechuje się wysoką wytrzymałością i lekkością. Jest o 50 procent lżejszy od stali i równie wytrzymały. Nie groźne mu warunki atmosferyczne i zła pogoda. Na koniec - świetnie absorbuje energię podczas kolizji.
Wspomniana wcześniej prototypowa wersja BMW X5 (pierwszej generacji) dysponuje konstrukcją struktury z CFRP (!), ale z tego materiału wykonane są również - maska, dach, tylna klapa bagażnika. Jedynie drzwi są ze stali. Dzięki temu masa została zbita o 200 kilogramów.
BMW CFRP X5 zostało zaprezentowane podczas Innovation Days Mobility w Azji.
Czy do samochodów przyszłości trafi większa ilość tego typu materiałów? Zapewne tak, ponieważ masa, obok downsizingu jednostek napędowych to jeden z kluczy do ekologii w motoryzacji.[block position="inside"]8904[/block]
Źródło: BMWBlog.com