Prototypowe BMW X5 z... włókna węglowego!

Prototypowe BMW X5 z... włókna węglowego!

Prototypowe BMW X5 z... włókna węglowego!
Michal Grygier
06.07.2010 15:41, aktualizacja: 02.10.2022 21:02

BMW właśnie przedstawiło swój lekki prototyp modelu X5, którego nadwozie waży połowę masy zwykłego, standardowego X5! Zbijanie masy w motoryzacji jest częstsze niż w boksie...

BMW właśnie przedstawiło swój lekki prototyp modelu X5, którego nadwozie waży połowę masy zwykłego, standardowego X5! Zbijanie masy w motoryzacji jest częstsze niż w boksie...

Główną rolę odgrywa bohater zwany CFRP, czyli "carbon-fiber reinforced plastic". Po naszemu włókno węglowe. Ten lubiany i wychwalany przez wszelkiej maści firmy tuningowe gości powoli w autach seryjnych. Jednak z uwagi na wysoką cenę jest go niewiele. Cechuje się wysoką wytrzymałością i lekkością. Jest o 50 procent lżejszy od stali i równie wytrzymały. Nie groźne mu warunki atmosferyczne i zła pogoda. Na koniec - świetnie absorbuje energię podczas kolizji.

Wspomniana wcześniej prototypowa wersja BMW X5 (pierwszej generacji) dysponuje konstrukcją struktury z CFRP (!), ale z tego materiału wykonane są również - maska, dach, tylna klapa bagażnika. Jedynie drzwi są ze stali. Dzięki temu masa została zbita o 200 kilogramów.

BMW CFRP X5 zostało zaprezentowane podczas Innovation Days Mobility w Azji.

Czy do samochodów przyszłości trafi większa ilość tego typu materiałów? Zapewne tak, ponieważ masa, obok downsizingu jednostek napędowych to jeden z kluczy do ekologii w motoryzacji.[block position="inside"]8904[/block]

Źródło: BMWBlog.com

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)