Producenci ciężarówek będą musieli wypłacić odszkodowania za zmowę cenową

Czołowi producenci ciężarówek z Europy, przez ponad 14 lat uczestniczyli w zmowie cenowej, naruszając tym samym zasady konkurencji i unijne prawo. Teraz poniosą znaczącą karę, nałożoną przez Komisję Europejską oraz będą zmuszeni do wypłaty indywidualnych odszkodowań.

Obraz
Aleksander Ruciński

Proceder rozpoczął się w 1997 roku i trwał do 2011 roku. Jak się okazuje, firmy takie jak Volvo, DAF, Mercedes, Renault, Iveco, czy MAN porozumiewały się w kwestii ustalania cen swoich pojazdów, kosztów serwisu, czy części zamiennych. Wspomniane marki stanowią ponad 90% rynku ciężarówek w Europie. Skala zjawiska jest więc ogromna.

Łącznie kary opiewają na sumę prawie 3 mld euro. Najwięcej, bo ponad miliard euro zapłaci Daimler produkujący Mercedesy, dalej jest DAF z kwotą 752 mln euro, Volvo/Renault - 670 mln oraz Iveco - 494 mln euro. Należący do Volkswagena MAN miał z kolei zapłacić aż 1,2 mld euro. Uniknie jednak kary, ponieważ ujawnił całą aferę.

Komisja Europejska poinformowała, że wysoko postawieni pracownicy poszczególnych marek spotykali się w latach 1997-2004, w celu organizowania wspólnej polityki sprzedażowej. Później ustalenia podejmowano drogą korespondencji elektronicznej. Jak twierdzi komisarz ds. konkurencji, Marghrethe Vestanger jest to największa z dotychczas nałożonych kar za tego typu działalność, lecz nie bez powodu. Kartel funkcjonował przez 14 lat i dotyczył ogromnego rynku.

Działania producentów w znaczącym stopniu wpłynęły nie tylko na koszty transportu, ale i ceny samych towarów. Droższe ciężarówki, to droższy transport, a co za tym idzie także transportowane towary. Jest to oczywiście znaczące uproszczenie. Nie da się jednak ukryć, że brak naturalnej konkurencji nie był korzystnym stanem dla tej ważnej gałęzi gospodarki.

Co ważne, decyzja Komisji Europejskiej otwiera także drzwi do odszkodowań dla indywidualnych klientów. Z naszej perspektywy jest to szczególnie ważna wiadomość, ponieważ po europejskich drogach jeździ 170 000 ciężarówek z Polski, które mają 24% udziału w międzynarodowym transporcie. Jeśli poszkodowani klienci zaczną dochodzić swoich praw, producenci ciężarówek mogą popaść w poważne kłopoty. Nie zdziwimy się jeśli łączne kwoty odszkodowań przekroczą wartość kar nałożonych przez Komisję Europejską.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Mercedes zapłaci krocie za skandal związany z Dieselgate
Mercedes zapłaci krocie za skandal związany z Dieselgate
Tylu kierowców pożegnało się ze swoimi autami przez alkohol
Tylu kierowców pożegnało się ze swoimi autami przez alkohol
Tyle zostało z auta. Pokazali zdjęcie po zderzeniu z łosiem
Tyle zostało z auta. Pokazali zdjęcie po zderzeniu z łosiem
Nowa droga. Spod Warszawy do Gdyni w trzy godziny
Nowa droga. Spod Warszawy do Gdyni w trzy godziny
W końcu jest. Trasa S6 połączyła województwa
W końcu jest. Trasa S6 połączyła województwa
Wychodził pobiegać, ale przy okazji robił co innego. Wreszcie go złapano
Wychodził pobiegać, ale przy okazji robił co innego. Wreszcie go złapano
40 gr taniej na litrze. Znamy zasady promocji
40 gr taniej na litrze. Znamy zasady promocji
Jeździsz na zakazie? To teraz przestaniesz. Prezydent podpisał ustawę
Jeździsz na zakazie? To teraz przestaniesz. Prezydent podpisał ustawę
Nowe 35 km ważnej trasy. Kierowcy doczekali się przed świętami
Nowe 35 km ważnej trasy. Kierowcy doczekali się przed świętami
Peugeot odpłynął od brzegu. Wszystkiemu winna sarna
Peugeot odpłynął od brzegu. Wszystkiemu winna sarna
50 najlepszych kierowców 2025 r. Robert Kubica w czołówce
50 najlepszych kierowców 2025 r. Robert Kubica w czołówce
Test: Porsche 928 i 911 Spirit 70 - historia jednej tapicerki
Test: Porsche 928 i 911 Spirit 70 - historia jednej tapicerki
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇