Premiera Citroëna C5 Aircross. Kolejny crossover, który może zastąpić minivana
Citroën zaprezentował wreszcie europejską wersję znanego od roku w Chinach modelu C5 Aircross. Większy brat C3 Aircross jest odpowiedzią na rosnący segment kompaktowych SUV-ów, które zastępują rodzinne minivany.
25.05.2018 | aktual.: 01.10.2022 18:38
Jak przystało na markę Citroën, C5 Aircross jest odważnie narysowanym autem, które będzie można konfigurować tak, by dostosować je do własnego gustu i wyróżnić się pośród innych. Wystarczy wspomnieć o palecie aż 30 kombinacji kolorów nadwozia.
Kabina wyróżnia się szerokim zakresem konfiguracji wnętrza, ma m.in. przesuwane trzy niezależne siedzenia z tyłu, które można złożyć każde z osobna. Dwa z nich mają zaczepy ISOFIX, natomiast trzeci fotelik można zamontować w tym systemie na przednim siedzeniu.
Bagażnik ma pojemność 580 l w ustawieniu standardowym oraz 720 l po przesunięciu foteli do przodu. Po całkowitym złożeniu tylnych siedzeń uzyskuje się przestrzeń o pojemności 1630 litrów.
Nowy crossover Citroëna mierzy 4,5 metra długości, a rozstaw osi to 2,73 m. Kabina jest więc przestronna. Zgodnie z ideą Citroën Advanced Comfort, samochód ma być bardzo wygodny, głównie dzięki progresywnym ogranicznikom hydraulicznym w zawieszeniu i specjalnej konstrukcji foteli.
Citroën C5 Aircross może jeździć sam po autostradzie w obrębie swojego pasa ruchu dzięki systemowi Highway Driver Assist. Ma łącznie 20 systemów wspomagających kierowcę w czasie jazdy.
Jako samochód przygotowany do jazdy po bezdrożach ma funkcje Grip Control – terenowy program kontroli trakcji – oraz Hill Descent Assist, czyli system ułatwiający bezpieczny zjazd ze stromego zbocza. Co ciekawe, prześwit wynosi aż 230 mm, a jeżeli jest to prześwit poprzeczny, to mamy do czynienia – przynajmniej w tym zakresie – z prawdziwą terenówką. Oczywiście bez napędu na cztery koła.
Choć samochód zadebiutował w ubiegłym roku na rynku chińskim i tam jest już doskonale znany, a wersja europejska nie różni się zasadniczo niczym, to mimo to nie ma obaw o pochodzenie. Citroën C5 Aircross jest produkowany we Francji, a na polski rynek trafi pod koniec bieżącego roku. W 2019 zadebiutuje wersja plug-in z napędem hybrydowym umożliwiającym ładowanie akumulatora z gniazdka.
Do tego czasu pojawią się dwie wersje benzynowe z silnikiem 1.2 PureTech o mocy 130 KM oraz 1.6 PureTech o mocy 180 KM. Pierwszy konfigurowany wyłącznie z przekładnią manualną, natomiast ten mocniejszy tylko z ośmiobiegowym automatem.
Gama diesli to również dwie jednostki, w tym najnowsza 1.5 BlueHDi o mocy 130 KM, dostępna z manualną lub automatyczną skrzynią biegów o ośmiu przełożeniach. Większy diesel 2.0 BlueHDi rozwija moc 180 KM i będzie oferowany wyłącznie z automatem.