Peugeot 605
Peugeot 605 miał być limuzyną klasy wyższej-średniej mogącą konkurować z niemieckimi samochodami z tego samego segmentu. Co prawda w latach 80. Peugeot miał już w swej ofercie limuzynę 505, ale firma postanowiła zastąpić ten model dwoma innymi samochodami. W ten właśnie sposób powstały Peugeot 605 i Peugeot 405.
Wady i zalety modelu Peugeot 605
Limuzyna Peugeot 605 nie przyjęła się jednak na rynku najlepiej. Krytykowano ją za zbytnio zbliżone do modelu 405 wyposażenie wnętrza, dużą awaryjność elektroniki. Poza tym Peugeot 605 musiał konkurować z niemieckimi limuzynami, a to nie były łatwe zawody. Z całą pewnością jednak samochód zyskiwał dużym komfortem jazdy. Pod tym względem nie miał sobie równych w klasie E.
Silnik w Peugeot 605
Trudno uniknąć porównywania silników do Peugeota 605 z tymi do niemieckich samochodów tej samej klasy. Na tym polu Francuzi zdecydowanie nie mają przewagi, ponieważ wśród dostępnych silników do Peugeota 605 nie ma ani jednego o dużej mocy ponad 200 koni mechanicznych. Nie wykorzystano też żadnej jednostki V8. Na plus w tym aspekcie wyszły jednak ceny Peugeota 605.
Peugeot 605 dostępny był w wersji z silnikiem benzynowym i dieslem. Pojemność i moc tych silników przedstawiają się następująco.
Silniki benzynowe do Peugeota 605:
- pojemność 2.0 l, 115, 121 i 128-132 koni mechanicznych, R4,
- pojemność 2.0 l, 141-147 koni mechanicznych, R4,
- pojemność 3.0 l, 167, 190-200 koni mechanicznych, V6.
Silniki z dieslem do Peugeota 605:
- pojemność 2.1 l D, 82 konie mechaniczne, R4,
- pojemność 2.1 l DT, 109 koni mechanicznych, R4,
- pojemność 2.4 l DT, 129 koni mechanicznych, R4 (oznaczany jako 2.5 DT).
Najlepsze spośród wymienionych silników do Peugeota 605 to te z dieslem. Silnik 2.5 DT wysokoprężny o mocy 129 koni mechanicznych daje fajne przyspieszenie (12 s do setki). Poza tym Peugeot 605 w dieslu może pokonać 50 000 km bez konieczności naprawy.
Dane techniczne modelu Peugeot 605
Peugeot 605 odstaje od innych modeli ze swojej klasy pod względem napędu. Zwykle limuzyny oferują napęd na tył, a opcjonalnie również napęd na cztery koła. Napęd w Peugeot 605 jest jednak wyłącznie na przód.
Skrzynia biegów w Peugeocie 605 była dostępna w dwóch wersjach. Automatyczna skrzynia biegów miała pięć prędkości, a manualna skrzynia biegów - cztery. W przednim zawieszeniu Peugeota 605 wykorzystano kolumny McPhersona, a w tylnym - układ wahaczy.
Nadwozie Peugeota 605
W designie Peugeota 605 postawiono na elegancką ponadczasowość. Samochód miał więc klasyczną trzybryłową konstrukcję, obszerny bagażnik i długość całkowitą przekraczającą 4,5 m (konkretnie 4721 mm) - jak na limuzynę przystało. Projekt nadwozia Peugeota 605 upodobniono do modelu 405, starszego o dwa lata. W tamtym przypadku pomysł się sprawdził i zbierał pochlebne opinie, ale powtórzenie go w limuzynie Peugeot 605 już nie spodobało się klientom. Niemniej dzięki temu ten model i dzisiaj wygląda dostojnie oraz elegancko.
Wnętrze Peugeota 605 różni się w zależności od wersji, ale ogólnie rzecz biorąc, można uznać je za bogate. Deska rozdzielcza ma ozdoby z drewna orzechowego, a na fotelach położono tapicerkę skórzaną. Peugeot 605 jest również bardzo przestronny i komfortowy. Pod względem komfortu jazdy mało która limuzyna dorównuje Peugeotowi 605.