Peugeot 308 GTi wjeżdża do Polski - poznaliśmy cennik
Peugeot wprowadza do Polski swojego kompaktowego hot hatcha. W związku z tym poznaliśmy cennik modelu 308 GTi. Ile kosztuje francuski sprinter i jak wypada w tym względzie na tle konkurencji?
Peugeot 308 GTi kosztuje w Polsce w wersji bazowej 132 900 zł. Warto tu zaznaczyć, że generalnie nie jest to podstawowa odmiana tego wozu. Polski oddział francuskiej marki nie zdecydował się na wprowadzenie do oferty wersji 250-konnej. W cenniku znalazła się tylko mocniejsza odmiana, dysponująca 272 KM, generowanymi z turbodoładowanego, benzynowego silnika 1.6 THP.
Jednostka napędowa została uzbrojona w system S&S (Start & Stop). Jest to element wyposażenia standardowego, podobnie jak przekładnia ręczna, wyposażona w 6 przełożeń. Na liście opcji, przynajmniej na razie, nie pojawi się automat. Cała moc trafia z 1,6-litrowego motoru na przednią oś z mechanizmem różnicowym Torsen, standardowym dla odmiany 272-konnej.
Tak wyposażony 308 GTi jest w stanie osiągnąć 100 km/h w równe 6 sekund. Prędkość maksymalną Peugeot Sport ograniczył elektronicznie do pułapu 250 km/h. Hot hatch ma przy tym być w stanie zejść ze spalaniem do poziomu 4,9 l/100 km w trasie.
Osiągi 308 GTi poznaliśmy już w ubiegłym roku. Teraz przyjrzyjmy się więc przede wszystkim jego cennikowi. Francuska marka nie wydzieliła różnych poziomów wyposażenia, jak ma to miejsce na przykład w przypadku Forda Focusa ST, oferowanego jako ST i ST2, a w niektórych krajach również w trzeciej odmianie, pozycjonowanej poniżej polskiej podstawowej. W przypadku 308 GTi mamy więc do dyspozycji jeden pułap, który możemy dodatkowo personalizować z wykorzystaniem oferowanych przez Peugeota płatnych opcji.
Lista wyposażenia standardowego jest bardzo długa i obejmuje takie oczywistości, jak ABS, ESP, pasy bezpieczeństwa czy komplet poduszek powietrznych. Są tu jednak również dodatki warte uwagi, w tym pakiet sportowy, który pozwala wycisnąć z francuskiego hot hatcha jeszcze więcej frajdy.
Najważniejsze wyposażenie standardowe Peugeota 308 GTi:
• Reflektory przednie Full LED• Czujniki parkowania z przodu i z tyłu• Tempomat z ogranicznikiem prędkości• Elektrycznie sterowanie szyb i lusterek• Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa• Fotele kubełkowe Peugeot Sport z funkcją masażu dla kierowcy i pasażera• Ekran dotykowy 9,7" z systemem multimedialnym z USB, AUX, Bluetooth, nawigacją i streamingiem audio• Fotele wykończone alkantarą i skórą• Przyciemniane szyby tylne• Aluminiowe felgi 19-calowe Carbon GTi z oponami 235/35 R19• Automatyczne światła, wycieraczki i lusterko fotochromatyczne• Pakiet Sport: wzmocnienie sportowego brzmienia silnika, bardziej reaktywny pedał przyspieszenia, bardziej czuły układ kierowniczy, rozszerzenie funkcjonalności komputera pokładowego
Naturalnie, Peugeot ma w swojej ofercie także zestaw dodatków opcjonalnych. Należą do nich między innymi specjalne lakiery. Najbardziej charakterystycznym i przy tym najdroższym, będzie malowanie dwukolorowe, znane już doskonale z pierwszych ilustracji prezentujących 308 GTi.
Najważniejsze wyposażenie dodatkowe Peugeota 308 GTi:
• Kamera cofania - 2000 zł• Podgrzewane przednie fotele - 700 zł• Odtwarzacz CD z Connect & Assistance - 1800 zł• Hi-Fi Denon: 9 głosników z subwooferem - 2000 zł• Szklany dach panoramiczny - 2000 zł• Lakier metalizowany - 2400 zł• Lakier specjalny Coupe Franche (Czerwony Ultimate + Czarny Perla Nera) - 7900 zł
Konkurenci Peugeota 308 GTi na polskim rynku to przede wszystkim Volkswagen Golf GTI, Ford Focus ST, Honda Civic Type R, Kia pro_cee'd GT i Seat Leon Cupra. Najsłabsza i jednocześnie najtańsza w tym towarzystwie jest Kia. 5-drzwiowa pro_cee'd GT z 1,6-litrowym motorem o mocy 204 KM kosztuje od 96 990 zł. Nieco więcej mocy, bo 220 KM oferuje 5-drzwiowy Volkswagen Golf GTI. Tutaj ceny startują od 114 530 zł. Za 10 dodatkowych koni z pakietem Performance trzeba dopłacić 4200 zł.
Pułap 250 KM oferuje Ford Focus ST, który startuje od poziomu 116 600 zł. Lepiej wyposażona odmiana ST2 to już wydatek równy 125 700 zł. Jeśli chcemy jeszcze więcej, następny w kolejce jest Seat Leon Cupra, który w podstawowej wersji rozwija 265 KM. Hiszpański hot hatch zaczyna się od 111 600 zł.
Dalej pojawia się nowość, czyli Peugeot 308 GTi o mocy 270 KM startujący od 132 900 zł. Tutaj musimy wrócić do Leona Cupry, który oferowany jest także jako odmiana 290-konna. Kosztuje ona 123 400 zł. To kwota znacznie mniejsza niż w przypadku francuskiej propozycji. Na szczycie przednionapędowej hierarchii króluje Honda Civic Type R. 2-litrowy VTEC Turbo generuje aż 310 KM. Moc i osiągi japońskiego samuraja są znakomite, ale mają proporcjonalną cenę. Civic Type R kosztuje 144 tys. zł.
Jak widać w porównaniu cen bazowych Peugeot nie wypada najlepiej z całej stawki. Leon Cupra 290 wydaje się być propozycją rozsądniejszą. Trzeba jednak pamiętać, że obecnie mamy na rynku kompaktowych hot hatchy sytuację przejściową. Czekamy bowiem na wejście do gry dwóch doświadczonych zawodników, którzy już przedstawili wersje bazowe swoich maszyn. Mowa tu o Oplu i Renault.
Astra OPC zrobiła na nas świetne wrażenie w trakcie ostatniego testu poprzedniej generacji. Można zatem sądzić, że niemiecki hot hatch ma szanse stanowić silną konkurencję dla reszty stawki. Znacznie większe nadzieje pokładałbym jednak w nowym Renault Mégane R.S. Ostatnia odmiana 275 Trophy była wysokiej klasy przednionapędowym zawodnikiem, który mimo upływu lat doskonale radził sobie z resztą znacznie młodszej konkurencji. Jak na tle całej tej grupy ostrych kompaktów wypadnie 308 GTi w praktyce? Mamy nadzieję, że wkrótce się przekonamy.