Parkowanie na chodniku problemem dla pieszych. Możliwe zmiany

Liberalne przepisy, które pozwalają na parkowanie na chodniku, są notorycznie łamane. Pierwsze zachodnie kraje już wyrzuciły auta z tej przestrzeni. Inicjatywy powstają też w Polsce, choć ich finalny kształt stoi jeszcze pod znakiem zapytania.

Blokady na koła mają za zadanie zmusić kierowcę do zapłacenia mandatu.Blokady na koła mają za zadanie zmusić kierowcę do zapłacenia mandatu.
Źródło zdjęć: © EastNews/Adam Burakowski
Mateusz Lubczański

Dyskusja na temat parkowania na chodnikach w miastach pojawiła się pod koniec zeszłego roku. Przepisy określające takie manewry są niedokładne. Zezwala się na parkowanie aut o dopuszczalnej masie całkowitej (!) do 2,5 tony kołami jednego boku, jeśli a) nie ma tam zakazu postoju, b) nie tamują ruchu, c) zachowują 1,5 metra dla pieszych. Ustęp drugi pozwala już na parkowanie całym autem, wystarczy tylko spełnić 3 wymienione wcześniej warunki. Stowarzyszenie Miasto jest Nasze chce, by auta z chodników po prostu zniknęły.

Nie jest to pomysł oderwany od rzeczywistości. Szkocki parlament kilka dni temu przyjął założenia ustawy transportowej, która w ramach "Transport Scotland Bill" zakazuje parkowania na chodniku, jeśli nie ma na nim wyznaczonych miejsc. W konsultacjach publicznych za taką opcją było 83 proc. osób. Czy to ma prawo działać? Coż, podobne przepisy funkcjonują już w Londynie od 1974 roku.

Proponowane przez Stowarzyszenie Miasto jest Nasze zmiany miałyby pozwolić na parkowanie na chodniku tylko motocykla, roweru lub wózka rowerowego. Auta mogłyby stanąć tylko w wyznaczonych wcześniej miejscach. To miałoby pozwolić na poprawę bezpieczeństwa pieszych, umożliwienie swobodnego przejścia rodzicom z wózkiem dziecięcym czy przejazd osobie poruszającej się na wózku.

Zmieścił się.
Zmieścił się. © Straż Miejska Bydgoszcz

Karą miałoby być odholowanie pojazdu, bez względu na to, czy zagraża bezpieczeństwu, czy też nie. Wzbudziło to wątpliwości sejmowej Komisji do Spraw Petycji (PET). Wiadomo jednak, że zauważono niepokojący wzrost liczby zgłoszeń w tym zakresie. Trzeba karać obecnymi już środkami.

Na początku lutego Komisja do Spraw Petycji przesłała do premiera dezyderat, w którym poruszono ewentualną kwestię nowych rozwiązań legislacyjnych. W połowie kwietnia odpowiedź jeszcze nie nadeszła.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie