Oznakowano tysiące przejazdów kolejowych. Teraz łatwiej wezwać pomoc
Firma zarządzająca przejazdami kolejowymi w specjalny sposób oznakowała 14 tys. z nich. Warto wiedzieć, jak korzystać z żółtych naklejek, bo w krytycznym momencie nie będzie czasu na kombinowanie.
01.10.2018 | aktual.: 01.10.2022 16:50
Przejazdy kolejowe i zagrożenia z nimi związane to temat wracający jak bumerang, ponieważ nadal dochodzi na nich do niebezpiecznych zdarzeń. Oprócz tego, że od lat trwają prace nad poprawieniem bezpieczeństwa na tych skrzyżowaniach komunikacyjnych, to pojawiły się na nich specjalne żółte naklejki.
Indywidualny numer przejazdu kolejowo-drogowego oraz telefony alarmowe wypisane na żółtych naklejkach służą temu, aby w przypadku awarii auta na przejeździe, zgłoszenie na nr 112 indywidualnego numeru przejazdu precyzyjnie określi miejsce zdarzenia, a kolejarze wstrzymają ruch pociągów. PKP w 2018 roku oznakowały w ten sposób 14 tys. przejazdów.
Pracownicy umieszczają naklejki na wewnętrznej stronie krzyży św. Andrzeja – jeśli jest to przejście dla pieszych (kat. E), przejazd zabezpieczony znakami (kat D) lub znakami i sygnalizacją świetlną (kat. C). Wielkość naklejki to 40 cm x 11 cm. Na przejazdach z rogatkami (kat. B i kat. A) naklejki będą umieszczone na napędach rogatkowych (słupkach, do których przymocowana jest rogatka). Wielkość naklejki w tym przypadku to 20 cm x 5 cm. Takie oznakowanie ułatwi zauważenie odblaskowej, żółtej naklejki kierowcom, którzy znajdą się w kryzysowej sytuacji między rogatkami przejazdu.
Na żółtej naklejce umieszczonej na przejeździe będą trzy podstawowe dane: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego, numer alarmowy 112 i numery "awaryjne”.
Numer alarmowy 112 - służy do zgłaszania wypadków lub awarii samochodu na przejeździe.
Numery podane "w razie awarii" służą do informowania dyspozytora kolei na terenie konkretnego zakładu linii kolejowych o usterce urządzeń lub uszkodzeniu oznakowania na przejeździe kolejowo-drogowym – w przypadku jeśli nie ma bezpośredniego zagrożenia życia.
Proces zgłaszania zdarzenia na przejeździe
W przypadku np. awarii auta lub innego zdarzenia na przejeździe, kierowca po połączeniu się z numerem alarmowym 112, podaje indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu z żółtej naklejki. Operator powiadamia, za pomocą specjalnie stworzonego łącza, służby PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Wydane zostaje polecenie wstrzymania ruchu pociągów.
Realizację projektu wspierała merytorycznie Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych. Aby nowy system mógł sprawnie działać PLK przeszkoliły około 10 tys. pracowników: dyżurnych ruchu, dyspozytorów i koordynatorów systemów bezpieczeństwa. Inicjatywa wymagała także ścisłej współpracy z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji, w tym z 17 Centrami Powiadamiania Ratunkowego w całej Polsce. Operatorzy numeru alarmowego 112 wspólnie z kolejarzami testowali i dopracowali procedurę przyjmowania zgłoszeń i przekazywania ich dalej do realizacji. Współpraca z Głównym Urzędem Geodezji i Kartografii zapewniła umieszczenie lokalizacji przejazdów na mapach wykorzystywanych przez operatorów nr 112.