Opel Mokka I (2012-2019) – opinie i typowe usterki

Bardzo popularny crossover Opla jest dość mocno spokrewniony z Astrą, ale różni ich to, że Mokka występowała z napędem na cztery koła. Klienci docenili wysoką pozycję za kierownicą i odmienny styl. Sprawdźmy, czy jest się czego obawiać przy zakupie używanego auta.

Opel MokkaOpel Mokka
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński
  • Roczniki: 2012-2019 (lifting 2016 r.)
  • Ceny rynkowe: 38-82tys. zł
  • Awaryjność: przeciętna
  • Koszty utrzymania: przeciętne
  • Wersje nadwoziowe: SUV

Silniki w Oplu Mokka I

W Oplu Mokka montowano następujące silniki:

  • benzynowy 1.6 ecoFLEX (115 KM),
  • benzynowy 1.4 Turbo (120 i 140 KM),
  • benzynowy 1.4 DIT (152 KM),
  • diesel 1.6 CDTI (110 i 136 KM),
  • diesel 1.7 CDTI (130 KM).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nowy Opel Mokka - no i cóż, że z Francji?

Opel Mokka – podstawowe informacje

W przeciwieństwie do nowej Mokki II, pierwszą generację zaprojektowano jeszcze pod skrzydłami General Motors. Samochód jest technicznie spokrewniony z Chevroletem Traxem, a także z kompaktową Astrą J, od której pochodzą silniki i wiele innych części mechanicznych. Mokka klasyfikowana jako crossover dostała napęd 4x4 i choć nie nadaje się w teren, szybko stała się hitem sprzedaży. Na wielu rynkach była w ścisłej czołówce w swojej klasie. Warto wiedzieć, że Opel Mokka X to tak naprawdę ten sam, tylko zmodyfikowany wizualnie model (lifting).

Nadwozie mierzące 428 cm długości przy rozstawie osi 256 cm bez problemu mieści cztery dorosłe osoby. Samochód zaprojektowano trochę w stylu amerykańskim, dlatego jest bardzo wygodny. Świetnie się prowadzi. Jest też łatwy w obsłudze i funkcjonalny. Jedynym minusem może być niewielki, bo tylko 356-litrowy bagażnik. Pojemność jest taka a nie inna, ponieważ pod bagażnikiem jest albo tylny mechanizm różnicowy ze sprzęgłem wielopłytkowym, albo koło zapasowe, a w wersjach z LPG zbiornik. Jest jeszcze wysuwany bagażnik rowerowy (poniżej), który był oferowany za dopłatą.

Opel Mokka X
Opel Mokka X © Autokult | Marcin Łobodziński

Tak jak wspomniałem, Mokką w teren najlepiej się nie wybierać. Nisko poprowadzony przedni zderzak i długi przedni zwis sprawiają, że nawet podjazd pod większy krawężnik może się zakończyć urwaniem dokładki. Napęd na cztery koła jest raczej rozwiązaniem na śnieg i górskie drogi, albo trudne warunki, ale wciąż drogowe.

Opel Mokka – eksploatacja, opinie i usterki

Ogólnie Mokka należy do samochodów mało awaryjnych, ale irytować mogą usterki silników. Najbardziej krytykowany jest diesel 1.6 CDTi, który ma kiepski łańcuchowy napęd rozrządu i zawór EGR – te elementy najczęściej płatają figle. Problem w tym, że wymiana łańcucha to już poważna i droga operacja.

Opel Mokka X
Opel Mokka X © Autokult | Marcin Łobodziński

Słaby jest układ wylotowy przy silniku (pęka). Kłopoty sprawiają także świece żarowe i układ oczyszczania spalin (w najnowszych modelach Mokka X również system SCR). Silnik niekiedy boryka się też z nadmierną konsumpcją oleju, ale dotyczy to głównie tych jednostek, które zostały przytarte w wyniku przedostawania się paliwa do oleju podczas wypalania DPF-u.

Bardziej udaną konstrukcją jest starszy diesel 1.7 CDTI. Ma prostszą konstrukcję i jest wyjątkowo żywotny. Niestety, ten motor łączono z ręcznymi 6-biegowymi przekładniami M32, które nie słyną z trwałości. Dlatego najlepszym połączeniem byłby ten diesel z automatem (klasyczny 6-biegowy).

Wśród jednostek benzynowych nie ma złych. Podstawowy 1.6 cechuje się względną prostotą i wysoką niezawodnością. Doskonale współpracuje z instalacją LPG, choć tu trzeba dobrze ją dobrać. Pomimo dość prostej konstrukcji, silnik ten nie lubi zaniedbań, a nienaprawiane usterki mogą się zemścić.

Opel Mokka X
Opel Mokka X © Autokult | Marcin Łobodziński

Równie dobry, jeśli nie jeszcze lepszy, jest 1.4 Turbo w dwóch wariantach mocy. Tu należy rozgraniczyć nowszą odmianę 120-konną (tylko manual i przedni napęd) od 140-konnej (również automat i napęd 4x4). Zaletą nowszej odmiany jest trwała skrzynia manualna. W 140-konnej wersji mamy tę samą M32 co w dieslu 1.7. Doładowany silnik dobrze znosi jazdę na LPG, ale jest bardziej wymagający serwisowo i może być droższy w naprawach.

Ostatnią wersją benzynową jest na razie chwalony 1.4 DIT, czyli z wtryskiem bezpośrednim. Ma lepszą dynamikę niż 1.4 Turbo i mniej pali. Na razie niechętnie montuje się instalacje LPG, ale to może się jeszcze zmienić. Odmianę tę łączono tylko z napędem 4x4 i automatem.

Poza silnikami u układem napędowym trudno mówić o usterkach. Mokka czasami wyświetli komunikat o usterce, ale rzadko są to rzeczy niezwiązane z silnikiem.

Typowe usterki w Oplu Mokka:

  • pękający kolektor dolotowy w silnikach 1.4 Turbo i wylotowy 1.6 CDTi,
  • awarie łańcucha rozrządu w 1.6 CDTi,
  • usterki układu oczyszczania spalin w silniku 1.6 CDTi,
  • usterki układu wtryskowego w silniku 1.7 CDTi,
  • zużycie łożysk w skrzyniach manualnych 6-biegowych.

Czego szukać: samochodów z automatyczną skrzynią biegów

Czego unikać: wersji 1.6 CDTi z dużym przebiegiem

Optymalna kwota na zakup: ok. 50 tys. zł

Wybrane dla Ciebie
Prezydent podpisał: kaski obowiązkowe dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg
Prezydent podpisał: kaski obowiązkowe dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Koniec modernizacji dawnej gierkówki. Kierowcy mogą już korzystać
Koniec modernizacji dawnej gierkówki. Kierowcy mogą już korzystać
Nie chcą technologii Tesli nawet za darmo. Musk narzeka
Nie chcą technologii Tesli nawet za darmo. Musk narzeka
Dziś duża akcja policji. Mandaty do 5 tys. zł
Dziś duża akcja policji. Mandaty do 5 tys. zł
Jazda na zakazie z dotkliwszą karą. Rząd zmienia przepisy, ale to nie poprawi sytuacji [Opinia]
Jazda na zakazie z dotkliwszą karą. Rząd zmienia przepisy, ale to nie poprawi sytuacji [Opinia]
Seat wycenił odświeżoną Ibizę. Jest w czym wybierać
Seat wycenił odświeżoną Ibizę. Jest w czym wybierać
Ten Lexus ES z Polski przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
Ten Lexus ES z Polski przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯