Używany Opel Astra II - typowe awarie i problemy
Z czym kojarzy się Wam marka Opel? Ze sportem? Nie. Z niezawodnością? Też nie bardzo. Jakie więc są auta tego niemieckiego producenta? Przede wszystkim praktyczne i tanie w utrzymaniu. Właśnie taki jest kompaktowy model Astra II. To samochód rozsądny aż do bólu.
02.09.2011 | aktual.: 30.03.2023 10:01
Trzeba jednak przyznać, że to idealna propozycja dla osób, które dopiero co zdały egzamin na prawo jazdy i poszukują swoich pierwszych czterech kółek, które będą w stanie utrzymać za niewielkie pieniądze. Opel Astra II z pewnością też świetnie sprawdzi się jako tanie auto rodzinne.
Ze względu na duże zapotrzebowanie na jednostki wysokoprężne w 2002 roku pod maską Astry zagościł nowy silnik 2,2 DTI o mocy 125 koni mechanicznych. W 2004 roku miejsce II generacji zajęła dużo nowocześniejsza trójka. Co, ciekawe Astra II produkowana była też między innymi w polskiej fabryce w Gliwicach.
Silniki
- R4 1,2 16V (65- 75 KM)
- R4 1,4 16V (90 KM)
- R4 1,6 8V (75- 84 KM)
- R4 1,6 16V (100- 101 KM)
- R4 1,8 16V (116- 125 KM)
- R4 2,0 16V (136- 160 KM)
- R4 2,0 T 16V (190 KM)
- R4 2,2 16V (147 KM)
Diesle:
- R4 1,7 TD (68 KM)
- R4 1,7 DTI (75 KM)
- R4 1,7 CTDI (80 KM)
- R4 2,0 DTI (82- 101 KM)
- R4 2,2 DTI (125 KM)
Najtrwalszą jednostką napędową jest 8-zaworowy motor benzynowy o pojemności 1,6 litra. Silnik o pojemności 1,2 litra też nie będzie sprawiać problemów w eksploatacji, ale cierpi na wyraźny deficyt mocy. Z pośród jednostek benzynowych odradzamy natomiast 16-zaworowe silniki: 1,4, 1,6 oraz 1,8. Powód? Charakteryzują się wysokim zużyciem oleju silnikowego, zwykle jest to około 1 litra na 1000 km.
Wyeliminowanie tego mankamentu nie jest jednak opłacalne. Większe jednostki nie zużywają tyle oleju silnikowego, ale mają znacznie większe zapotrzebowanie na paliwo. Ponadto w benzyniakach często zawodzą cewki zapłonowe lub rozdzielacze oraz od czasu do czasu pojawiają się problemy z układem zapłonowym.
Dla tych, którzy zdecydują się na silnik diesla polecamy motory 2,0 i 2,2. Jednostki o pojemności 1,7 litra są zdecydowanie za słabe i nie radzą sobie z tym autem. Jeśli jednak już musimy wziąć jednego z nich to decydujmy się na nowsze konstrukcyjnie DTI lub CTDI, które mają wyższą kulturę pracy i mniej palą niż przestarzały motor TD znany jeszcze z poprzedniej generacji Astry.
Dane techniczne
[h2AwaryjnośćNajsłabszym punktem Astry II są notorycznie psujące się zawóry recyrkulacji spalin EGR, niezależnie czy jest to wersja benzynowa czy wysokoprężna. Nietrwałe są także wyświetlacze, które znajdują się na desce rozdzielczej. W niektórych egzemplarzach na rantach błotników, progach, a także w okolicach wlewu paliwa pojawia się korozja. Awarii ulega też zespolony włącznik świateł.
Zawieszenie jest dość trwałe, ale od czasu do czasu wymiany będą wymagały łączniki stabilizatora oraz wsporniki przednich amortyzatorów. Użytkownicy kompaktowych Opli narzekają też na wariującą elektronikę, a są to przede wszystkim defekt różnego rodzaju czujników oraz wariowanie kontrolek. Kupując Astrę II musimy się też przygotować na bardzo niską żywotność układu wydechowego, którego elementy trzeba często wymieniać. Awaryjne są też alternatory.
Naszym zdaniem
Niestety na rynku aż roi się od zajeżdżonych aut poflotowych, które nie były właściwie serwisowane i przez to mogą przysporzyć nam masę niespodziewanych problemów. Atutami Astry II są natomiast: trwałe zawieszenie, duża dostępność części zamiennych, przestronne praktyczne wnętrze i wysoka podaż aut na rynku. Najtańsze egzemplarze znajdziemy już za około 10 000 zł.