Nowa fabryka JLR. Gigantyczna inwestycja na Wyspach Brytyjskich

Koncern Tata już od jakiegoś czasu planował budowę nowej fabryki w Europie, która byłaby w stanie obsłużyć wymagania koncernu JLR. Ostatecznie dla marek spod szyldu Jaguara i Land Rovera wybrano dość logiczną lokalizację.

JaguarJaguar
Źródło zdjęć: © Jaguar
Kamil Niewiński

Jaguar i Land Rover są ze sobą związane już od jakiegoś czasu, lecz sojusz ten został w mocny sposób zaaranżowany przez Tata Motors – giganta z Indii, który od 2008 roku jest jedynym właścicielem obu marek. Przynajmniej wtedy "obu", bo Land Rover w 2023 roku został rozbity na trzy oddzielne byty rynkowe. Transakcja kosztowała Hindusów łącznie 2,3 mld dolarów.

Koncern JLR, bo tak nazywa się obecnie sojusz Jaguara i Land Rovera, zapowiada bardzo mocne wejście w świat aut elektrycznych, a elektryfikacja floty ma przebiegać naprawdę szybko. Nic więc dziwnego, że Tata zaczęła rozglądać się za możliwością wybudowania nowej fabryki, która skupiona byłaby na produkcji akumulatorów dla nadchodzących elektryków marek koncernu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jaguar I-Pace - Europejski Samochód Roku 2019. Czy zasłużył na ten tytuł?

Przez długi czas wiele wskazywało na to, że lokalizacją wybraną przez potentata z Indii będzie Hiszpania. Ostatecznie jednak zdecydowano się na wybranie Wielkiej Brytanii, a dokładniej okolic miejscowości Somerset. Jak podaje Reuters, przeważyć mogło zaproponowane przez Brytyjczyków wsparcie finansowe, które ma być całkiem duże. Premier Rishi Sunak nie zdecydował się jednak na sprecyzowanie kwoty.

Inwestycja w nową gigafabrykę ma opiewać na aż 5,2 mld dolarów i do 2030 roku ma pozwolić na zaspokojenie 50 proc. zapotrzebowania całej Wielkiej Brytanii w baterie do aut elektrycznych. Będzie ona również odpowiadać za stworzenie 4 tys. nowych miejsc pracy. Nowy zakład ma według pierwotnych planów rozpocząć produkcję baterii dla aut Jaguara, Discovery, Defendera i Range Rovera w 2026 roku.

Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀