Nissan Skyline C10 | Kontynentalne klasyki

Nadszedł czas na zwycięzcę ankiety na najlepsze auto lat 60. na rynku azjatyckim. Na triumfatora głosowała ponad połowa użytkowników, co zdeklasowało rywali. Poznajcie zatem Nissana Skyline C10 - kontynentalnego klasyka z Azji!

Nissan Skyline C10 | Kontynentalne klasyki
Piotr Mazanek

14.09.2010 | aktual.: 02.10.2022 21:36

Nadszedł czas na zwycięzcę ankiety na najlepsze auto lat 60. na rynku azjatyckim. Na triumfatora głosowała ponad połowa użytkowników, co zdeklasowało rywali. Poznajcie zatem Nissana Skyline C10 - kontynentalnego klasyka z Azji!

Czyj to samochód?

Nissan zainteresował się marką Prince już po sukcesie, jaki odniosła linia kompaktowych aut Skyline. Bodaj największy koncern japoński z tamtych lat szybko wchłonął mniejszego Prince, a stało się to w roku 1966. Dokładnie dwa lata później światło dzienne ujrzał pierwszy model flagowany na C10, który był efektem ciężkiej pracy inżynierów z Prince i Nissana.

Trzy generacje i trzy wersje

Trzy generacje, o których wspomniałem na początku, to:

  • 2000GT-X
  • 2000GT
  • GT-R

Każdy z tych modeli sprzedawano równolegle w różnorodnych wersjach, które różniły się m.in. silnikiem pod maską oraz rodzajem nadwozia.

Silniki do wyboru, do koloru

Skyline C10 2000GT-X  dostępny jako sedan bądź coupe miał również jednostkę S20 I6, jednak moc tego napędu była większa i wynosiła 120 koni mechanicznych. W podwoziu zastosowano natomiast sześć podłużnic, aby uniknąć rozciągania, których było dużo w modelu S54.

Wreszcie dochodzimy do wersji GT-R, potocznie nazywanej Hakosuka (hako = pudełko, suka = skrót od Skyline). Zamontowana w tym aucie jednostka S20 I6 o pojemności 2 l osiągała moc aż 160 koni mechanicznych oraz maksymalny moment obrotowy 180 Nm. To najmocniejszy samochód z logo Skyline C10 w historii!

Do standardowej wersji Nissana Skyline C10 można było dobrać także mniejsze silniki G15 I4 o litrażu 1,5 bądź 1,8, w zależności od preferencji nabywcy.

Piękny, bo prosty

Zajmijmy się modelem GT-R, który jest najbardziej znaną wersją C10. Wszystkie zderzaki w tym modelu są metalowe, chromowane, na tylnym znajdują się światła cofania. Lusterka zostały umieszczone na końcu przedniej maski tuż nad kierunkowskazami, co jest jedynym elementem charakterystycznym godnym uwagi.

Obraz

Na desce rozdzielczej znajduje się 6 czytelnych wskaźników i radio wykonane z imitacji drewna. Na kierownicy - ku naszemu zaskoczeniu - ujrzymy nazwę Datsun, czyli dawną nazwę aut osobowych Nissana. Skąd takie rozwiązanie? Ponieważ nazwa Nissan była wówczas zarezerwowana wyłącznie dla samochodów ciężarowych.

Ojciec driftu

Nissan Skyline GT-R to także... ojciec driftu. Otóż japońscy kierowcy wyścigowi zaczęli używać hamulca ręcznego po to, by wprowadzić auto w poślizg. Najbardziej znanym wykonawcą tej sztuki był Kunimitsu Takahashi, popularny wówczas wyścigowiec.

Dla mieszkańców Azji Skyline C10 było autem, za które warto zapłacić nawet duże pieniądze. W ciągu jedynie pięciu lat produkcji sprzedano aż... 310 447 egzemplarzy tego samochodu!

Dane techniczne GT-R:

  • Silnik: S20 I6 24v
  • Pojemność silnika: 1998 cm3
  • Moc: 160 KM przy 7000 rpm
  • Moment: 176 Nm/5600 rpm
  • Napęd: RWD
  • Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna
  • Długość: 4430 mm
  • Szerokość: 1595 mm
  • Wysokość: 1405 mm
  • Waga: 1120 kg
  • 0-100 km/h: 8.2 s
  • V-Max: 200 km/h

Źródło: WikipediaHistomobile

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)