Folie samochodowe - oklejanie szyb
Oklejanie szyb samochodowych kojarzone jest głównie z poprawą wyglądu. Niesie ono jednak wiele innych korzyści i nie zawsze musi oznaczać przyciemnienie szyb.
21.02.2012 | aktual.: 30.03.2023 12:15
Najbardziej popularną formą oklejania szyb jest ich przyciemnianie. Wiele nowych aut wyposażone jest w fabrycznie przyciemnione szyby. Oczywiście nie są one oklejane folią, lecz przyciemniane tak zwaną metodą piecową. Piecowe przyciemnianie szyb polega na metalizacji szkła tlenkami tytanu. Jest wiele zakładów oferujących taką formę przyciemniania.
Metoda ta przynosi bardzo dobre i trwałe efekty, ale niestety jest dość droga. Koszt takiej usługi wynosi ok. 1000–1500 zł w zależności od rodzaju pojazdu. Czy dobrą alternatywą może być oklejenie szyb folią przyciemniającą?
Oczywiście, że może, ale nie musi. Przyciemnienie folią w wyspecjalizowanym zakładzie to koszt rzędu 200-700 zł. Cena zależy od rodzaju pojazdu i liczby oklejanych szyb. Wybierając zakład oferujący niższą cenę, często godzimy się na folię o niższej jakości. To oczywiście błąd. Mimo że po montażu folia sprawia dobre wrażenie, to już po krótkim czasie może po prostu zblaknąć na słońcu, zmieniając barwę na fioletową. Daje to efekt odwrotny do oczekiwanego. Oklejenie zamiast poprawić wygląd pojazdu – szpeci go.
Droższa, markowa folia zapewni dobry wygląd na lata. Właśnie taka folia może być alternatywą dla przyciemniania piecowego. Jakie są zalety przyciemnienia szyb? Większości osób decydujących się na taką usługę zależy przede wszystkim na poprawie wyglądu.
Przyciemnione szyby w aucie typu sedan nadają mu elegancję, kombi - funkcjonalność, a w niektórych pojazdach podkreślają sportowy charakter. Kolejną ważną zaletą jest obniżenie temperatury we wnętrzu pojazdu.
Naklejenie folii na szybę powoduje powstanie powłoki antyrefleksyjnej, która powoduje odbijanie promieni podczerwonych. Dzięki temu podczas postoju auta na słońcu temperatura we wnętrzu może być nawet o parę stopni niższa niż w samochodach bez folii. Poprzez zamontowanie folii ochronnej na szybę w samochodzie znacznie zmniejsza się wpływ szkodliwego promieniowania ultrafioletowego na nasz organizm.
Ich niewątpliwa zaleta jest również taka, że podczas stłuczki mogą uchronić kierowcę przed zranieniem kawałkami szkła pochodzącymi z rozbitej szyby. Oklejona szyba nie rozpadnie się na kawałki, lecz utrzyma w całości. Przyciemnienie szyb zapewnia podróżującym więcej swobody i prywatności, a więc pozytywnie wpływa na komfort podróżowania samochodem, nawet gdy stoimy w korkach otoczeni innymi pojazdami.
Ważnym parametrem przy wyborze folii jest stopień przepuszczalności światła. Określa on, ile światła przepuszcza szyba z folią przyciemniającą w stosunku do światła na nią padającego. W zakresie długości fali widzialnej (380-780 nm) podawany jest w procentach.
W świetle obowiązujących przepisów przednie i przednie boczne szyby pojazdów powinny mieć współczynnik przepuszczalności światła nie mniejszy niż 70%. Jeżeli pojazd nie spełnia tych wymagań, nie przejdzie przeglądu technicznego. Dodatkowo coraz więcej radiowozów wyposażonych jest w specjalne mierniki. Jeśli podczas kontroli policjant zmierzy zbyt mały stopień przepuszczalności światła, odbierze kierowcy dowód rejestracyjny.
Teoretycznie przednie szyby można również przyciemnić, jednak w bardzo niewielkim stopniu. Niektórzy kierowcy są zdziwieni, że ich oklejone szyby nie spełniają wymagań prawnych. Według zapewnień monterów czy producenta folii miała ona zapewniać przepuszczalność zgodną z prawem, a mimo tego jest ona poniżej normy. Wcale nie oznacza to, że się mylili.
Folia może mieć przepuszczalność światła wynoszącą 70%, ale jeżeli dodać jeszcze kilka procent, jakie zabiera seryjna szyba, przekroczone zostaną wymagania zawarte w rozporządzeniu. Dlatego warto zachować rozsądek w przyciemnianiu przednich szyb.
Takich problemów nie będą miały osoby decydujące się na oklejenie szyb folią bezbarwną. Z zewnątrz folia jest w ogóle nie widoczna. Główny cel stosowania takiej folii to zabezpieczenie przed włamaniem, dlatego często folia oferowana jest jako antywłamaniowa. Zabezpiecza szybę przed rozbiciem na kawałki.
Nawet jeśli szyba pęknie, to się nie rozpadnie. Może to być pomocne przy próbie amatorskiego włamania, kiedy złodziej, chcąc np. ukraść radio czy wbudowaną nawigacje, wybija boczną szybę. Naklejona folia nie pozwoli dostać się złodziejowi do środka pojazdu. W całości utrzyma ją naklejona folia. Folia zatrzymuje też nawet do 99% szkodliwego promieniowania UV.
window tint self do it yourself tint www.NoBedTime.com
Montaż folii można przeprowadzić samodzielnie. Niestety, nie jest to łatwe. Najlepiej poprosić o pomoc osobę doświadczoną. W Internecie pełno jest zestawów do przyciemniania szyb, których ceny zawierają się w granicach 10-20 zł. Nie jest to dobry wybór, ponieważ cechują się one niską trwałością.
Szyby drzwiowe można przyciemnić, demontując je z auta, bądź okleić szyby zamontowane w samochodzie. Demontaż może być kłopotliwy, ale pozwala dużo dokładniej okleić szybę. Montując folię na aucie, unikamy rozbierania drzwi, ale utrudniamy same przyciemnianie. Trzeba wtedy dokładnie dopasować folię tak, aby nie było żadnych nie oklejonych obszarów.
Najważniejsze czynności to dobre odtłuszczenie i wyczyszczenie oklejanych powierzchni. Nawet drobne zanieczyszczenia spowodują powstawanie pęcherzyków powietrza. Folię przycina się, zostawiając z każdej strony około 1-2 cm, aby nie zostały nie oklejone obszary. Folię przycina się z zewnątrz, ale montuje ją w środku pojazdu.
Przed położeniem jej na szybę należy spryskać ją wodą. Pozwoli to na dokładne dopasowanie przyciętego kawałka folii. Dołączoną szpachelką trzeba odprowadzić wodę spod folii, a następnie precyzyjnie przyciąć jej nadmiar. Dołączoną szpachelkę warto owinąć kawałkiem materiału, ponieważ samą szpachelką łatwo zarysować folię.
Tylne boczne szyby można okleić bez problemów bezpośrednio na samochodzie. Czarne obwódki zapewniają pewien margines błędu w wycinaniu folii. Nawet jeśli będzie trochę niedopasowana, nie będzie tego widać.
Najbardziej problematyczna w oklejeniu jest tylna szyba. Duża powierzchnia i wypukły kształt sprawiają, że folia nie chce do niej przylegać. Tego problemu można uniknąć, oklejając szybę z dwóch kawałków folii. W celu ukrycia łączenia między fragmentami folii wykonuje się je na ścieżkach przewodzących ogrzewania tylnej szyby. Jest to metoda dość prowizoryczna i nie zawsze przynosi pożądane efekty.
Heat Shrink Rear Window Tint with SnapTint Window Tint
Lepszym rozwiązaniem może się okazać zakup folii termokurczliwej. Dzięki odkształcaniu pod wpływem temperatury można ją dobrze dopasować do kształtu tylnej szyby. Jak to zrobić?
Układając wstępnie przycięty kawałek folii na szybie, ogrzewamy go opalarką, jednocześnie rozprowadzając go specjalną szpachelką po szybie. Po dopasowaniu folii można przystąpić do naniesienia jej wewnątrz pojazdu.
Jeśli przyciemniamy szyby w zakładzie warto poprosić o dodatkowy pasek na przednia szybę. Praktycznie nie pogarsza widoczności, ale chroni oczy kierowcy przed uciążliwym słońcem.
Oklejanie szyb ma zarówno zwolenników, jak i przeciwników. Niewątpliwie daje korzyści: nie tylko poprawia wygląd samochodu, ale także zwiększa bezpieczeństwo. Przyciemnione szyby ograniczają przepływ ciepła do wnętrza pojazdu, zwiększając komfort jazdy samochodem. Pamiętajmy, aby stosować materiały dobrej jakości oraz folię o przepuszczalności światła zgodnej z obowiązującym prawem.
Zobacz także: