Najciekawsze modele w historii Mercedesa

Niektórzy fani motoryzacji uważają, że bez gwiazdy nie ma jazdy. Samochody założonej w 1881 roku firmy Mercedes-Benz ze Stuttgartu na stałe zapisały się w kartach historii i umysłach wielu kierowców spragnionych luksusu. Popatrzmy na kilka najciekawszych aut spod znaku trójramiennej gwiazdy.

Najciekawsze modele w historii Mercedesa 1Fot. na lic. CC; Flickr.com/by Damors
Paweł Żmuda

Mercedes-Benz G-Klasa

Najciekawsze modele w historii Mercedesa 2
Fot. na lic. CC; Flickr.com/by Damors

Zaprezentowany po raz pierwszy w 1979 roku, terenowy Mercedes klasy G początkowo miał trafić do niemieckiej armii. Niestety, w przetargu zwyciężyła oferta tańszego Volkswagena i jego model Iltis. Odrzucenie oferty nie podcięło skrzydeł koncernowi ze Stuttgartu. Początkowo G klasa oferowana była w trzech różnych wersjach nadwozia. Przez lata konstrukcja G klasy przeszła niewielkie modyfikacje, jednak cały czas samochód kojarzy nam się przede wszystkim z kanciastymi kształtami. Mercedes G to połączenie luksusu i bardzo dobrych właściwości w terenie. Auto ze sporym prześwitem może pokonywać naprawdę duże wzniesienia. Produkowany w zakładach w austriackim Graz jest jednym z najdroższych aut terenowych na rynku.

Mercedes-Benz CLS

Najciekawsze modele w historii Mercedesa 3
Fot. WikiCommons by Rudolf Stricker

Zaprezentowany po raz pierwszy w 2004 roku Mercedes CLS od początku był autem wyjątkowym. Przedstawiciele Mercedesa reklamowali go jako połączenie siły coupe i komfortu sedana. Samochody produkowane w fabryce w niemieckim Stuttgarcie i meksykańskim Santiago Tianguistenco, wyposażane są w silniki, których moc dochodzi nawet do 514 koni mechanicznych, co pozwala na osiągnięcie pierwszej setki w czasie około 4,5 sekundy. Modele CLS osiągają maksymalną prędkość 250 km/h. CLS zapoczątkował nową klasę samochodów na rynku i trzeba przyznać, że zrobił to w wielkim stylu.

Mercedes-Benz 600

Najciekawsze modele w historii Mercedesa 4
Fot. WikiCommons by Thomas doerfer

Ogromny Mercedes-Benz 600 zaprezentowany we wrześniu 1963 roku jest jednym z najbardziej luksusowych samochodów w historii niemieckiego producenta. W ciągu 18 lat produkcji zmontowano tylko 2677 egzemplarzy modelu W100 600. Mercedes 600 produkowany był w dwóch różnych wersjach - krótkiej, czterodrzwiowej Limousine oraz nieco dłuższej cztero i sześciodrzwiowej - Pullman. W zakładach Mercedesa zbudowano również kilka egzemplarzy o nadwoziu typu Landaulet. Auta tego typu trafiły na wyposażenie niemieckiego rządu i Stolicy Apostolskiej. Wożono nimi również królową Elżbietę II. Luksusowa limuzyna już w 1963 roku oferowała między innymi hydraulicznie otwierane drzwi, bagażnik oraz składany szyberdach. Wśród znanych właścicieli Mercedesa 600 wymienić można między innymi Fidela Castro, Pol Pota, Hugh Hefnera i Johna Lennona.

Mercedes-Benz SLS AMG

Najciekawsze modele w historii Mercedesa 5
Fot. Wikipedia

Nowy model zaprojektowany przez specjalistów z Mercedes-AMG GmbH. Samochód wyposażony jest w ogromny silnik V8 o pojemności 6,2 litra, osiągający moc 571 koni mechanicznych. Jednostka napędowa pozwala na przyspieszenie od zera do setki w ciągu 3,8 sekundy i osiągnięcie prędkości maksymalnej dochodzącej do 317 km/h. SLS AMG nawiązuje stylistyką do starszego modelu Mercedesa 300SL, dostępnego w sprzedaży w latach 1955-63. Jego najbardziej charakterystyczną cechą są unoszone drzwi typu mewa. Już dziś można powiedzieć, że SLS AMG przejdzie do historii.

Mercedes-Benz 190 Cosworth

Najciekawsze modele w historii Mercedesa 6
Fot. classiccarshop.co.uk

Produkowany w latach 1982-1993 model W201 zdecydowanie należy do jednych z najbardziej rozpoznawalnych samochodów niemieckiej marki. Znacznie rzadszymi egzemplarzami są te zmodyfikowane przez brytyjską firmę Cosworth. Tuningowane Mercedesy wyposażane były w silniki o pojemności 2,3 i 2,5 litra o mocy odpowiednio 185 i 195 koni mechanicznych. Auta przygotowane przez Coswortha rozpędzały się do prędkości 230 km/h. Niestety, większość zbudowanych egzemplarzy trafiło do kierowców w Wielkiej Brytanii, czyniąc z Mercedesa 190 Cosworth prawdziwego białego kruka wśród produktów niemieckiego koncernu.

Mercedes-Benz 540K

Najciekawsze modele w historii Mercedesa 7
Fot. WikiCommons by Rudolf Stricker

Wyjątkowy model dostępny tylko dla wybranych, produkowany w latach 1936-1940 w fabryce w niemieckim Sindelfingen. W latach 30. moc około 180 koni mechanicznych i prędkość dochodząca do 170 km/h robiła ogromne wrażenie. Niezwykle długi, mierzący ponad 5 metrów, samochód stał się synonimem luksusu. Ogromny silnik pochłaniał prawie 30 litrów paliwa na 100 kilometrów. Model dostępny był w kilku wersjach. Elita mogła wybierać spośród: dwumiejscowego kabrioletu, czteromiejscowego coupe oraz limuzyny mogącej pomieścić nawet siedmiu pasażerów. Egzemplarze 540K trafiły między innymi w ręce marszałka III Rzeszy Hermanna Goringa oraz dyktatora Związku Radzieckiego - Józefa Stalina. Dziś to prawdzie perełki - zmontowano bowiem jedynie kilkaset sztuk.

Mercedes-Benz E63 AMG

Najciekawsze modele w historii Mercedesa 8
Fot. autofans.us

Sportowa wersja Mercedesa klasy E - E63 AMG to prawdziwy wilk w owczej skórze. W samochodzie zainstalowany jest silnik V8 o pojemności 6,3 litra, zapewniający moc aż 525 koni mechanicznych. Luksusowe monstrum od specjalistów z AMG może rozpędzić się od zera do setki w czasie 4,2 sekundy. Prędkość maksymalna modelu została elektronicznie ograniczona do 250 km/h, jednak za dodatkową opłatą możliwe jest podniesienie prędkości maksymalnej do około 300 km/h. We wnętrzu pojazdu można znaleźć między innymi skórzaną tapicerkę i sportowe fotele. Agresywna stylistyka samochodu idealnie współgra z jego przeznaczeniem. Niestety, E63 AMG to wydatek ponad 100 tysięcy euro.

Mercedes-Benz 300SL

Najciekawsze modele w historii Mercedesa 9
Fot. WikiCommons by Sfoskett

Mercedes 300SL, w chwili wypuszczenia na rynek, najszybszy seryjny samochód - prawdziwa legenda motoryzacji. Sprzedawany w latach 1955-1963 model znany jest ze swoich oryginalnych drzwi typu mewa. W ciągu 8 lat produkcji zmontowano jedynie 3258 egzemplarzy 300SL, w tym 1400 sztuk coupe oraz 1858 roadsterów. Auto przygotowane zostało przede wszystkim z myślą o rynku w Stanach Zjednoczonych. W przeciwieństwie do wielu modeli Mercedesa, pojazd został zaprezentowany nie na salonie w Frankfurcie czy Genewie, a w Nowym Jorku podczas International Motor Sports Show w 1954 roku. Pod maskę modelu trafiały silniki o pojemności 3 litrów i mocy około 218 koni mechanicznych. Dodatkowo w Mercedesie zastosowano bezpośredni wtrysk paliwa. Pojazd rozpędzał się od zera do setki w czasie 8,8 sekundy. Prędkość maksymalna wynosząca 217 km/h do dziś robi na nas wrażenie.

Mercedes-Benz C111

Najciekawsze modele w historii Mercedesa 10
Fot. WikiCommons by Martin.bergner

Mercedesy C111 to wynik eksperymentów niemieckiego producenta. Samochód testowany w latach 60. i 70. ubiegłego wieku, przeznaczony był do badania nowych, rewolucyjnych jak na owe czasy rozwiązań. Pierwszy C111 został ukończony w 1969 roku. Pod maskę testowych samochodów trafiały turbodoładowane silniki benzynowe, silniki diesla oraz jednostki typu Wankla. Nadwozie wykonane z włókna szklanego i mocne jednostki napędowe sprawiły, że samochód Mercedesa wielokrotnie ustanawiał spore rekordy. C111-IV w maju 1979 roku udało się rozpędzić do prędkości prawie 404 km/h na torze we włoskim Nardo.

Mercedes-Benz SLR McLaren

Najciekawsze modele w historii Mercedesa 11
Fot. WikiCommons by Cars en travel

Pojazd opracowany wspólnie przez specjalistów z Mercedesa i McLarena, był ręcznie budowany w Portsmouth oraz w McLaren Technology Centre w Woking. Auto dostępne w wersjach coupe oraz roadster. Pod maską SLR'a znalazło się miejsce dla silnika V8 o pojemności 5,4 litra i mocy dochodzącej do 626 koni mechanicznych. Według danych producenta, auto rozpędza się od zera do setki w czasie 3,8 sekundy. Prędkość maksymalna ważącego 1768 kilogramów SLR to aż 336 km/h. Oprócz sportowych osiągów, samochód zapewnia swoim właścicielom ogromny komfort. Na wyposażeniu auta znalazła się między innymi nawigacja satelitarna, klimatyzacja oraz skórzane fotele.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne