Najbardziej niezawodne marki. Samochody prawie się nie psują

Brytyjski "What Car?" opublikował ranking marek, produkujących – w sensie globalnym – najbardziej niezawodne samochody. Dane potwierdziły niektóre stereotypy, ale nie zabrakło również niespodzianek.

Europejskie marki w zestawieniu wypadły gorzej od azjatyckich rywaliEuropejskie marki w zestawieniu wypadły gorzej od azjatyckich rywali
Źródło zdjęć: © WP | Mariusz Zmysłowski

Zestawienia awaryjności często posługują się twardymi danymi (np. z obowiązkowych przeglądów). Takie podejście zapewnia wiarygodność, ale ogranicza zakres branej pod uwagę wiedzy. Brytyjczycy mają inne podejście. "What Car?" co roku proponuje swoim użytkownikom udział w ankiecie na temat awaryjności. Uczestnicy badania opisują w niej "przygody" ze swoimi samochodami. Tak powstaje nietypowy ranking.

W zestawieniu "What Car?" uwzględniane są samochody liczące sobie nie więcej niż 5 lat. Pod uwagę bierze się nie tylko fakt wystąpienia usterki, ale też koszt i czas jej naprawy, a także to, czy w wyniku awarii auto zostało unieruchomione. Na podstawie tych danych dla każdego modelu tworzony jest indeks niezawodności wyrażony w procentach. Im wyższa jest jego wartość, tym lepiej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Škoda Scala i Kamiq - czy posłuchano głosu klientów?

Teraz "What Car?" opublikowało wyniki ankiety w odniesieniu nie do modeli aut, ale ich marek. Oto rezultaty:

  • Lexus: 98,3 proc.
  • Toyota: 97,4 proc.
  • Mini: 97,2 proc.
  • Suzuki: 96,9 proc.
  • Mitsubishi: 96,2 proc.
  • Honda: 95,9 proc.
  • Hyundai: 94,3 proc.
  • Kia: 93,8 proc.
  • Volvo: 93,7 proc.
  • Tesla: 93,6 proc.
  • Dacia: 93,1 proc.
  • BMW: 93,0 proc.
  • Mazda: 92,8 proc.
  • Citroen: 92,3 proc.
  • Fiat: 92,0 proc.
  • Skoda: 91,4 proc.
  • Ford: 91,4 proc.
  • Seat: 90,9 proc.
  • Nissan: 90,7 proc.
  • Porsche: 90,7 proc.

Jak łatwo zauważyć, w czołówce najwięcej jest producentów z Japonii i Korei. Pokrywa się to z ogólnie przyjmowanymi przez zmotoryzowanych poglądami. Zaskoczeniem może być jednak 11. pozycja Dacii. To nie tylko marka europejska, ale i budżetowa. Mimo to udało się jej wyprzedzić na przykład BMW i wypadła niewiele gorzej niż Volvo.

Dane "What Car?" należy oczywiście traktować orientacyjnie. Nawet najlepszej marce może się trafić model, który nie będzie licował z reputacją producenta. Z drugiej strony także markom, które nie są postrzegane jako ponadprzeciętnie solidne, może udać się model, który pod względem niezawodności pobije konkurentów na głowę. Jednak każda taka statystyka pokazuje przydatne informacje.

Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne