Najbardziej kwadratowe auta miejskie nowego milenium
W latach 70. ubiegłego wieku amerykańskie auta wyglądały tak, jakby były zaprojektowane od ekierki. Jak się jednak okazuje, trend kwadratowych pojazdów nadal jest obecny, tym razem jednak w nieco innej formie w Japonii i Stanach Zjednoczonych. Przyjrzyjmy się bliżej kwadratowym mieszczuchom.
02.11.2011 | aktual.: 12.10.2022 12:57
Nissan Cube
Trzecia generacja tego małego miejskiego auta japońskiego producenta została zaprezentowana na targach motoryzacyjnych w Los Angeles w 2008 roku. Jak sama nazwa wskazuje, Cube, czyli kostka, pomimo wygładzonych krawędzi nadal wygląda jakby był stworzony z dwóch sześcianów.
Sympatycznie wyglądający Cube trafił na polski rynek w czerwcu 2010 roku, jednak nie znajdziemy go ani na stronie internetowej, ani w ofercie Nissana. Samochód mimo bogatego wyposażenia i atrakcyjnej ceny nie cieszył się zbytnią popularnością. Ci nieco bardziej dociekliwi mogą szukać egzemplarzy sprowadzanych pojedynczo przez dilerów.
Suzuki Wagon R+
W 2008 roku na japońskim rynku miała miejsce premiera czwartej generacji Suzuki Wagon R+, który sprzedawany jest w sportowej wersji pod nazwą Stingray. W porównaniu do poprzedniej generacji Wagon R+ zauważyć można nieco większe przednie drzwi, które optycznie jeszcze bardziej zmniejszają koła.
Suzuki Wagon R+ jest bliskim krewnym Opla Agili, która jednak ewoluowała w zupełnie inny sposób. Pod maską Suzuki pracuje jednostka o pojemności 660 cm[sup]3[/sup], która w zależności od wersji generuje nawet 64 KM.
KIA Soul
KIA Soul została pokazana po raz pierwszy na targach motoryzacyjnych w Paryżu w 2008 roku. Już wtedy stylistyka auta zebrała pozytywne recenzje. Podobnie jak reszta modeli w tym zestawieniu KIA przypomina sześcian z doklejoną maską oraz zeszlifowanymi krawędziami, jednak prezentuje się naprawdę nieźle.
Auto jest dostępne w polskich salonach już od 49 500 zł. W zamian za to dostajemy pojazd w najuboższej wersji wyposażenia M z silnikiem benzynowym o pojemności 1,6 l, który produkuje 124 KM. Automatyczna skrzynia wymaga 6000 zł dopłaty, podobnie zresztą jak 128 konny turbodiesel 1,6 CRDi.
Daihatsu Materia
W styczniu 2011 roku Daihatsu ogłosiło, że przed końcem 2013 roku wycofa się całkowicie z europejskiego rynku. Mimo tego od 2006 roku w wybranych krajach, w tym w Wielkiej Brytanii, nadal dostępny jest model Materia, będący autem bliźniaczym dla Sciona xB, ponieważ właścicielem Daihatsu także jest Toyota.
Auto dostępne jest z czterocylindrowymi silnikami o pojemnościach 1,3 l. lub 1,5 l. Moc może być przekazywana na przednią lub na obie osie. Najmocniejsza wersja Materii, czyli silnik 1,5 o mocy 101 KM, rozpędza auto do pierwszej setki w 11 sekund i zapewnia prędkość maksymalną 164 km/h.
Poza Scionem xB modelami bliźniaczymi dla Materii są także Toyota bB oraz Subaru Dex.
Honda Element
Produkcja Hondy Element wystartowała w 2002 roku, a wraz z rozpoczęciem się tego roku została ona zatrzymana. W tym okresie tylko w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, gdzie dostępny był ten model, sprzedano łącznie około 325 000 egzemplarzy Hondy Element.
Crossover, który miał rywalizować z mniejszymi SUV-ami oraz autami z nadwoziem kompakt, dostępny był w wersji z napędem na przednią oś oraz z napędem na obie osie. W 2007 roku Honda zaprezentowała wersję Street Cruiser, która wygląda jeszcze bardziej atrakcyjnie i wybierana była przez młodszych kierowców.
Scion xB
Scion to firma produkująca samochody na rynek Stanów Zjednoczonych, którą w 2002 roku powołała do życia Toyota. Do tej pory najsłynniejszym pojazdem sprzedawanym ze znaczkiem Sciona jest model xB.
Kwadratowy mieszczuch sprzedawany jest z pięciodrzwiowym nadwoziem. Pierwsza generacja tego modelu dostępna była na rynku w latach 2003-2007, a druga generacja jest już z nami od 2007 roku. Pomimo nieco ciekawszej stylistyki poszczególnych elementów, xB nadal pozostał kwadratowym autkiem, które dostępne jest z czterocylindrowymi silnikami benzynowymi o pojemnościach 1,5, 1,8 oraz 2,4 l.
Suzuki Alto Lapin
Suzuki Alto Lapin zadebiutowało na rynku w 2002 roku. W tym zestawieniu auto wyróżnić się może od konkurencji stylistyką, która utrzymana jest w stylu retro. W 2008 roku pojawiła się druga generacja tego modelu, która podobnie jak poprzednik dostępna jest tylko w Japonii.
Małe Suzuki można kupić jedynie z pięciodrzwiowym nadwoziem. Alto Lapin waży od 780 do 850 kg i w zależności od wersji dostępne jest z czterobiegowym automatem lub z pięciobiegową manualną przekładnią w przypadku turbodoładowanej jednostki napędowej.
Daihatsu Move Conte
Daihatsu Move Conte to wariacja nadwoziowa na temat Daihatsu Move, a więc pięciodrzwiowego miejskiego malucha, który mierzy 3395 mm długości, waży 850 kg i w najmocniejszej wersji legitymuje się mocą 64 koni mechanicznych.
Daihatsu wpadło jednak na pomysł żeby pozwolić swoim stylistom popuścić wodzy fantazji i zaszaleć z wariacjami na temat tego autka. Tak właśnie powstała kwadratowa wersja nazwana Move Conte będąca bliźniakiem Toyoty Pixis. Co ciekawe, poza kwadratowym Move Conte Daihatsu oferuje jeszcze wersję Move Latte z charakterystycznie zaokrąglonym nadwoziem.