Na tyle ustawiane są fotoradary. Znamy oficjalną tolerancję prędkości

Tolerancja urządzeń pomiarowych na polskich drogach budzi sporo emocji wśród polskich kierowców. Z powodu luki prawnej przepisy regulujące tę kwestię nie są do końca precyzyjne. Główny Inspektorat Transportu Drogowego zapewnia jednak o obowiązujących marginesach błędu i zdradza ich wysokość.

Nowe fotoradary mają mieć większe możliwościZdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Aleksander Ruciński

Zastępcza Rzecznika Praw Obywatelskich, Stanisław Trociuk, wystosował do Głównego Inspektora Transportu Drogowego zapytanie dotyczące "urządzeń rejestrujących, z uwzględnieniem progów prędkości, dostosowanych do obowiązującego na drodze ograniczenia prędkości oraz przetwarzania przez nie zarejestrowanych danych, biorąc pod uwagę możliwość błędu kierowcy do 10 km/h włącznie w utrzymaniu dopuszczalnej prędkości (art. 129h ust. 5 pkt 3 Prawa o ruchu drogowym)."

Okazuje się, że do biura RPO zgłaszają się obywatele wskazujący na brak rozporządzenia wykonawczego do tej ustawy, którzy wyrażają obawy o jej funkcjonowanie w praktyce. Mówiąc wprost - niektórzy kierowcy nie mają pewności co tego, czy system pomiarowy faktycznie uwzględnia margines błędu wynoszący 10 km/h. Mówiąc jeszcze bardziej obrazowo - czy zapłacą mandat jadąc np. 59 km/h przy ograniczeniu do 50.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Odcinkowy pomiar prędkości już działa. Efekt - 1500 mandatów

Do sprawy odniósł się Marek Konkolewski, p.o. zastępcy Głównego Inspektora Transportu Drogowego, który rozwiewa wątpliwości zarówno Stanisława Trociuka jak i kierowców. Konkolewski zapewnia, że margines błędu obowiązuje i jest uwzględniany przez GITD podczas procedury mandatowej.

"Podkreślić trzeba, że brak rozporządzenia wykonawczego nie zwalnia z obowiązku stosowania ustawy, w takim zakresie, w jakim pozostający w obrocie prawnym zapis ustawy jasno precyzuje wolę ustawodawcy. Dlatego też, skoro ustawodawca w delegacji ustawowej zawartej w art. 129g ust. 5 pkt 3 dopuścił możliwość błędu kierowcy do 10 km/h w utrzymaniu dopuszczalnej prędkości, i de facto wskazał, że tego typu naruszenie, choć pozostaje wykroczeniem, to nie powinno być zarejestrowane przez fotoradar, to zasada ta, pomimo braku rozporządzenia wykonawczego, jest w praktyce GITD nadal stosowana, bowiem delegacja pozostaje w obrocie prawnym." - czytamy w odpowiedz Konkolewskiego skierowanej do RPO.

Dalej robi się jeszcze ciekawiej, gdyż zastępca jasno precyzuje jak duży jest ewentualny margines błędu - "Jeżeli w danym miejscu jest ograniczenie prędkości do 50 km/h, to tzw. próg wyzwolenia (prędkość po osiągnięciu której urządzenie rejestrujące zrobi zdjęcie) nie może być ustawiony na wartość mniejszą jak 61 km/h; a z różnych przyczyn bywa, że jest ustawiany na wartość wyższą (nie 61 a np. 65 lub 70 km/h). (...) Są też miejsca (lub odcinki dróg), gdzie próg wyzwolenia jest ustawiany na wartość nawet do 25 km/h." - wyjaśnia.

Powyższe nie powinno jednak stanowić zachęty do łamania przepisów. Przede wszystkim z uwagi na wspólne bezpieczeństwo, ale i dlatego, że kara za wykroczenia nie uwzględnia marginesu błędu - "Zarzut dla kierującego liczony jest oczywiście od wartości wskazanej ustawą lub znakiem ograniczającym prędkość" - więc jadąc 65 km/h w terenie zabudowanym zostaniemy ukarani za przekroczenie prędkości o 15 km/h a nie 5 km/h powyżej ewentualnej tolerancji urządzenia pomiarowego.

Wybrane dla Ciebie
50 najlepszych kierowców 2025 r. Robert Kubica w czołówce
50 najlepszych kierowców 2025 r. Robert Kubica w czołówce
Obstawili autostradę i sprawdzali. Akcja w trzech województwach
Obstawili autostradę i sprawdzali. Akcja w trzech województwach
Mechanik o używanych autach. Mówi, jakie lepiej omijać
Mechanik o używanych autach. Mówi, jakie lepiej omijać
Fiat wraca do rodzinnych aut. Premiera już w styczniu
Fiat wraca do rodzinnych aut. Premiera już w styczniu
Idą ułatwienia. Zmiany w przepisach o pojazdach autonomicznych
Idą ułatwienia. Zmiany w przepisach o pojazdach autonomicznych
Będzie nowa klasa aut M1E. Ma rozwiązać problem drogich elektryków
Będzie nowa klasa aut M1E. Ma rozwiązać problem drogich elektryków
Problem chińskich aut. Rząd już reaguje
Problem chińskich aut. Rząd już reaguje
Prezydent podpisał. Zielone rejestracje dla używanych aut
Prezydent podpisał. Zielone rejestracje dla używanych aut
Szef Volkswagena: obecne Polo jest ostatnim spalinowym
Szef Volkswagena: obecne Polo jest ostatnim spalinowym
Są prognozy cen paliw na święta. Prezent czy rózga dla kierowców?
Są prognozy cen paliw na święta. Prezent czy rózga dla kierowców?
Gigantyczne zakupy. Mazowiecka policja odebrała 209 nowych radiowozów
Gigantyczne zakupy. Mazowiecka policja odebrała 209 nowych radiowozów
Porsche przywróciło Carrerę GT do fabrycznego stanu. Właściciel zachwycony
Porsche przywróciło Carrerę GT do fabrycznego stanu. Właściciel zachwycony
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀