Na autostradzie to podstawa. Każdy kierowca musi znać zasadę dwóch sekund

Weekend to zwykle czas wyjazdów, a co za tym idzie – również wzmożonego ruchu na autostradach i ekspresówkach. Każdy kierowca, który wybiera się w podróż, powinien więc dobrze znać zasadę dwóch sekund.

Pogoda deszcz ulica autostrada samochody opadyKażdy kierowca musi znać zasadę dwóch sekund
Źródło zdjęć: © Materiały WP | Adobe

Zasada dwóch sekund, która mówi o utrzymaniu odpowiedniego odstępu od poprzedzającego pojazdu, jest niezwykle istotna dla bezpieczeństwa na drogach. Mimo że przepisy drogowe starają się ją egzekwować, to często jest ona ignorowana, szczególnie podczas wyprzedzania. To prowadzi do chaosu na drogach. Jednak doświadczeni kierowcy są świadomi tej zasady, a ci starsi często utrzymują odstęp nawet trzech sekund.

Reguła dwóch sekund jest prosta do zrozumienia i zastosowania: podczas jazdy powinniśmy utrzymywać odstęp od poprzedzającego pojazdu wynoszący co najmniej dwie sekundy. W praktyce oznacza to, że gdy auto przed nami mija jakiś punkt na drodze, np. słup pikietażowy, my powinniśmy minąć ten sam punkt co najmniej dwie, a najlepiej trzy lub więcej sekund później.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Nowe" Audi Q8 - lifting niepotrzebny, ale konieczny

Badania przeprowadzone przez Massachusetts Institute of Technology potwierdzają skuteczność tej zasady. Badano tam reakcje kierowców w różnym wieku na różne sytuacje drogowe, aby lepiej zrozumieć, jak działają autonomiczne systemy jazdy. Okazało się, że kierowcy powyżej 55. roku życia potrzebują średnio 403 milisekund na zauważenie zagrożenia i 605 milisekund na podjęcie decyzji. Z kolei kierowcy w wieku od 20 do 25 lat potrzebują odpowiednio 220 i 388 milisekund.

To oznacza, że młodzi kierowcy reagują w ciągu około 0,6 sekundy, do czego należy dodać jeszcze 0,1-0,2 sekundy na fizyczną reakcję. Starsi kierowcy potrzebują około 1,5 sekundy na podobne działanie. Do tego dochodzi jeszcze czas potrzebny na wytworzenie ciśnienia w układzie hamulcowym, który wynosi około 0,3 sekundy.

Zasada dwóch sekund jest łatwiejsza do zastosowania niż wyliczanie odległości w metrach, które jest zalecane w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Przepisy mówią, że należy utrzymywać odległość wynoszącą tyle metrów, ile wynosi połowa utrzymywanej prędkości (przy 120 km/h będzie to 60 m). Jednak łatwiej jest obserwować słupki pikietażowe i liczyć czas ich minięcia.

Należy podkreślić, że nieutrzymanie odpowiedniej odległości jest czwartą najczęstszą przyczyną wypadków w Polsce. Wypadki poza terenem zabudowanym są szczególnie niebezpieczne – w co piątym z nich ginie człowiek, podczas gdy w terenie zabudowanym – w co piętnastym. W takim kontekście mandat w wysokości 500 zł wydaje się być niewielką karą.

Wybrane dla Ciebie
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀