Myśliwce będą lądować na drodze. To część wojskowych ćwiczeń
Fragment drogi wojewódzkiej nr 604 zostanie w marcu zamknięty na kilka dni. Wszystko z uwagi na ćwiczenia wojskowe Dragon-24. Odcinek w okolicy Wielbarku zostanie wykorzystany jako tymczasowe lotnisko dla myśliwców.
05.03.2024 | aktual.: 05.03.2024 19:10
Drogowe odcinki lotniskowe do koncept, który jest znany w wielu miejscach na świecie. Takiego określenia używa się na fragmenty dróg publicznych, które w sytuacjach kryzysowych mogą zostać niemal natychmiastowo przetransformowane w tymczasowe lotniska.
Przez lata potrzeba wykorzystywania i tworzenia DOL-i zanikała, lecz w obliczu niepokojów za naszą wschodnią granicą ponownie pojawiła się potrzeba ćwiczenia awaryjnych scenariuszy, a także przeprowadzania szeroko zakrojonych ćwiczeń. Takie też mają miejsce w Polsce w marcu 2024 roku, a oznaczone są one kryptonimem Dragon-24.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Okazuje się, że jednym z aspektów, które mają zamiar przećwiczyć wojska NATO, jest właśnie wykorzystywanie infrastruktury drogowej dla celów wojskowych. To właśnie dlatego podjęto decyzję o wykorzystaniu w celach treningowych DOL-a znajdującego się w okolicach Wielbarku w woj. warmińsko-mazurskim. Dokładniej rzecz ujmując, chodzi o odcinek drogi wojewódzkiej nr 604 pomiędzy wsiami Ruskowo i Przeździęk Wielki.
Odcinek o długości 2200 metrów będzie służyć pilotom NATO w dniach 10-14 marca 2024 r. W tym czasie fragment będzie zamknięty dla ruchu drogowego, a kierowcy będą musieli korzystać z objazdów.
To kolejny krok naprzód w zakresie szkolenia polskich Sił Powietrznych. Trening procedur lądowania i startu wojskowych samolotów na drogach publicznych umożliwia pilotom odtworzenie zdolności operowania z rozproszonych lokalizacji w sytuacjach awaryjnych – napisał w poście na platformie X (wcześniej Twitter) Sztab Generalny Wojska Polskiego.
Czysto teoretycznie w Polsce możemy wyróżnić aż 21 drogowych odcinków lotniskowych. Znaczna większość z nich nie nadaje się już jednak do pełnienia swojej roli. Jest to spowodowane albo niedostatecznym stanem nawierzchni, albo rozbudową infrastruktury na drodze bądź wokół niej. Fragment DW604 nadal jednak spełnia wszystkie wymogi, dlatego też może być obiektem ćwiczebnym.