Mitsubishi Eclipse Cross: mocny konkurent dla Toyoty C-HR

Mitsubishi Motors przygotowało mocnego konkurenta dla hitu Toyoty, jakim jest crossover C-HR. Nowe Mitsubishi Eclipse Cross zadebiutuje na rynku dopiero w 2018 roku, ale już możemy się mu przyjrzeć.

Obraz
Marcin Łobodziński

Auto będzie jedną z najciekawszych premier salonu samochodowego w Genewie. Jeżeli przyjrzeć się mu dobrze, to również w najnowszej historii marki Mitsubishi. Japoński producent znany z konserwatywnego podejścia do technicznych wynalazków, wykonał duży krok naprzód, tak jak przewidywała to ich strategia. Choć wizualnie nowy Eclipse Cross nawiązuje do Outlandera, we wnętrzu mamy do czynienia z zupełnie innym samochodem.

Obraz

Sylwetka, podobnie jak nazwa, ma nawiązywać do aut sportowych. Przypominamy, że od lat 90. do 2011 roku, Eclipse był samochodem typu coupé, który z biegiem czasu można uznać już za niemal kultowy.

Teraz mamy do czynienia z czymś, co można nazwać SUV-em w stylu coupé. Coraz modniejsze, choć niekoniecznie coraz bardziej praktyczne crossovery, okazują się hitami rynkowymi głównie z powodu wyglądu, czego najlepszym przykładem jest Toyota C-HR. W klienta wybierającego przede wszystkim sercem, celuje teraztakże Mitsubishi.

Przedni pas Eclipse’a jest niemal identyczny z Outlanderem. To kwestia wspólnego języka projektowego Dynamic Shield, zapowiadającego dopiero całą gamę nowych modeli, wyglądających w podobny sposób. Jednak już rzut oka na linię boczną pozwala zauważyć, że Eclipse jest autem krótszym.

Obraz

Mocno zaakcentowane przetłoczenia boczne prowadzą ku tyłowi, którego szyba opada pod niedużym kątem, a załamuje się na znacznej wysokości. Pas świateł tylnych biegnie przez szybę, dzieląc ją na dwie części. Zabieg ten znamy głównie z Hondy Civic IX, ale trudno oprzeć się wrażeniu, że auto bardzo przypomina crossovera Toyoty.

Większym zaskoczeniem niż samo nadwozie jest dla nas wnętrze. Po raz pierwszy od wielu lat deskę rozdzielczą nakreślono w Mitsubishi z taką odwagą. Co prawda można się dopatrzeć elementów wspólnych z Outlanderem czy ASX-em, ale są to wtopione w nowoczesny design drobiazgi.

Obraz

Na tunelu środkowym można znaleźć połączenie klasyki w wykonaniu Mitsubishi (np. przyciski do ogrzewania siedzeń) oraz nowości, których jeszcze w tej marce nie było (touchpad do wpisywania adresu w nawigacji). Da się też zauważyć elektromechaniczny hamulec postojowy z funkcją Auto Hold. W opcjach wyposażenia pojawi się także wyświetlacz wskaźników typu HUD oraz rozbudowany system multimedialny, z którym już mieliśmy do czynienia w nowym ASX.

Do napędu Mitsubishi Eclipse posłuży zupełnie nowy silnik benzynowy 1.5 Turbo. Tak, to nie pomyłka! Co więcej, ma bezpośredni wtrysk paliwa, co jest zupełnym odstępstwem od normy jaką znamy z Mitsubishi. Wolnossące jednostki benzynowe tego producenta powoli przechodzą do historii. Nie znamy jeszcze parametrów silnika, ale wiemy, że będzie współpracował z automatyczną przekładnią CVT z możliwością manualnej zmiany biegów, których wirtualnie zaprogramowanych ma mieć osiem.

Obraz

Tyle samo przełożeń znajdzie się w automatycznej skrzyni biegów przeznaczonej do współpracy z silnikiem wysokoprężnym. To kolejna nowość spośród wszystkich, jakimi zasypało nas Mitsubishi. Diesel 2.2 DID jest jednak doskonale znany, m.in. z Outlandera. Na chwilę obecną producent, nic nie wspomina o napędzie hybrydowym. Być może taka odmiana pojawi się później lub wcale.

Niewiele wiemy na temat układu napędowego 4x4, ale mamy przynajmniej obraz tego, z czym będziemy mieli do czynienia. Jest to system o nazwie Super All-Wheel Control (S-AWC) z urządzeniem wektorującym moment obrotowy Active Yaw Control (AYC). Ten drugi, to najpewniej aktywna kontrola trakcji, która będzie pełniła funkcję szpery, choć można się spodziewać także niezależnych sprzęgieł dołączających lub wyłączających napęd tylnych kół. System S-AWC to znane rozwiązanie z innych aut uterenowionych Mitsubishi.

Obraz

Trzeba przyznać, że Mitsubishi tą jedną premierą pokazało więcej nowości niż przez 10 ostatnich lat. Eclipse Cross jest jednym z ciekawszych aut tej marki, które – przynajmniej tak się wydaje – technicznie nie ustępuje żadnemu rywalowi na rynku. Co prawda Mitsubishi nie zdradziło niczego na temat aktywnych systemów wspomagania jazdy, ale więcej dowiemy się podczas premiery w Genewie.

Wybrane dla Ciebie
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony