Miejsca parkingowe w Anglii są zbyt małe na współczesne samochody
Z analizy przeprowadzonej przez specjalistów z brytyjskiego serwisu "Which?" wynika, że ponad 160 modeli samochodów jest obecnie zbyt dużych, aby zmieściły się na przeciętnych miejscach parkingowych.
27.08.2023 | aktual.: 29.08.2023 09:19
Podczas gdy wielkość standardowego miejsca parkingowego pozostaje w Wielkiej Brytanii niezmienna od dziesięcioleci, samochody stają się coraz dłuższe i szersze. Natalie Hitchins, redaktorka ds. produktów i usług w "Which?", powiedziała w rozmowie z "The Guardian", że "samochody są coraz większe i choć może to oznaczać większy komfort jazdy, może też stanowić problem, jeśli chodzi o wciśnięcie się na miejsce parkingowe".
Wystają poza miejsce parkingowe
"Which?" wykazało, że 161 przetestowanych modeli samochodów było dłuższych od standardowego miejsca parkingowego, a 12 przekraczało limit o ponad 30 cm. Stanowi to wzrost w porównaniu z rokiem 2019, kiedy 129 pojazdów miało problem z dopasowaniem. Najdłuższym sprawdzonym samochodem jest obecnie BMW i7, które zaparkowane w standardowym miejscu będzie wystawać na ponad pół metra, stwarzając potencjalne wyzwanie dla innych kierowców manewrujących na parkingu, a także pieszych. Hybryda Mercedes-Benz Klasy S jest o 44,6 cm dłuższa od przeciętnego miejsca, podczas gdy Audi A8 wystaje o 37,2 cm.
Badanie wykazało również, że 27 modeli jest zbyt szerokich, aby kierowcy mogli wygodnie otworzyć drzwi auta zaparkowanego pomiędzy dwoma innymi samochodami. "Which?" sklasyfikował samochód jako "zbyt szeroki", jeśli jego szerokość między samochodem a linią wyznaczającą granice miejsca jest mniejsza niż 22 cm. Land Rover Discovery ma 2073 mm szerokości, pozostawiając wąską przestrzeń o szerokości 16,35 cm między drzwiami a linią. Szerokość Jaguara I-Pace wynosi 2011 mm, a szerokość BMW X5 2004 mm, co pozostawia kierowcy i pasażerom 19,8 cm swobody z każdej strony na miejscu parkingowym.
Pojawianie się coraz większych samochodów zmusza zarządców brytyjskich parkingów do pracowania nad nowymi sposobami przyjmowania większych samochodów, takich jak wprowadzenie szerszych miejsc. Brytyjskie Stowarzyszenie Parkingowe (BPA) powiedziało w rozmowie z "Which?", że dostosowanie się do trendu większych i szerszych samochodów nie zawsze jest łatwe. W szczególności parkingi wielopoziomowe stanowią wyzwanie dla rosnących rozmiarów samochodów, ponieważ nie można ich swobodnie dostosować, a przebudowa jest zbyt kosztowna.
Rośnie sprzedaż, a nastroje się pogarszają
Wszystkie trzy najszersze samochody to pojazdy typu SUV. Ich użycie w centrach miast było od dawna krytykowane, a niektórzy działacze na rzecz bezpieczeństwa drogowego wzywali do wprowadzenia zakazu ich wjazdu do ruchliwych stref. Jak podaje "The Guardian", badanie opublikowane w 2022 r w czasopiśmie "Journal of Safety Research" wykazało, że ryzyko śmierci w wyniku uderzenia SUV-a było w przypadku dzieci osiem razy większe niż przy potrąceniu przez samochód osobowy. Duży SUV waży ok. 2000 kg w porównaniu z około 1200 kg w przypadku rodzinnego hatchbacka.
Nastroje w Anglii są tak złe, że w sierpniu 2023 r. grupa Tyre Extinguishers postanowiła na znak protestu spuścić powietrze z opon kilkudziesięciu SUV-ów, pisząc na Twitterze: "Nie ma miejsca dla tych dzieciobójców w naszych miastach". Pomimo niebezpieczeństw, problemów z parkowaniem i protestów, SUV-y stają się coraz popularniejszym wyborem wśród kupujących samochody. Ponad 40 proc. rocznej sprzedaży w Wielkiej Brytanii stanowią obecnie SUV-y, w porównaniu z niecałymi 20 proc. dziesięć lat temu.