Mercedes zapowiada model GLC EQ. To kolejna próba w segmencie SUV‑ów na prąd

Mercedes planuje stopniowe połączenie swoich samochodów spalinowych i elektrycznych, eliminując osobną linię elektryków. Proces ten rozpoczął się w zeszłym roku i będzie kontynuowany wraz z premierą nowego GLC z technologią EQ.

Mercedes GLC EQ Technology
Mercedes GLC EQ Technology
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Mercedes
Aleksander Ruciński

Mercedes rozpoczął integrację swoich pojazdów, rezygnując z oddzielnej linii "EQ" – informuje Motor1. Pierwszym krokiem było wprowadzenie modelu G580 z technologią EQ. Kolejnym będzie prezentacja nowego CLA jeszcze w tym miesiącu.

W drodze jest też elektryczny GLC z dopiskiem "EQ Technology". Model ten zastąpi EQC, który został wycofany w połowie 2023 roku po zaledwie czterech latach na rynku. Co ważne, nowy GLC będzie dostępny w Stanach Zjednoczonych, gdzie EQC nigdy nie był oferowany.

Nowy GLC z technologią EQ to całkowicie nowa konstrukcja, zaprojektowana od podstaw jako elektryczny SUV. Dostępne będą wersje z napędem na tylne koła oraz na cztery koła. Modele z napędem 4Matic zostaną wyposażone w jednostkę Disconnect Unit (DCU), która odłącza przednią oś w celu zwiększenia efektywności.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Renault Austral E-Tech full hybrid - nowoczesne technologie i nietuzinkowy design

Samochód otrzyma architekturę 800-woltową, umożliwiającą ładowanie z mocą przekraczającą 320 kW. Dla porównania, poprzedni EQC oferował maksymalnie 110 kW przy ładowaniu prądem stałym. Według wstępnych danych Mercedesa, najlepsza wersja baterii będzie utrzymywać wysoką moc ładowania w sposób ciągły.

GLC z technologią EQ będzie oferowany z kilkoma opcjami baterii. Najlepsza z nich wykorzysta ogniwa z anodami zawierającymi mieszankę tlenku krzemu i grafitu, co zwiększy gęstość energii. Standardowo wyposażony będzie w pompę ciepła, która wykorzystuje energię z jednostki napędowej, ciepło odpadowe z baterii oraz powietrze zewnętrzne, zmniejszając zużycie energii na ogrzewanie wnętrza.

Mercedes testował nowy model w Arjeplog w Szwecji, skupiając się na silnikach elektrycznych, baterii oraz nowym systemie hamowania. System ten integruje wzmacniacz hamulca, pompę hamulcową i kontroler ESP w jednym module. Regeneracyjne hamowanie pozwala odzyskiwać energię podczas zwalniania i zwiększać zasięg pojazdu.

Stylistycznie nowy GLC wydaje się mniej obły niż większe modele EQE SUV i EQS SUV. Mercedes zapowiedział odejście od kontrowersyjnego, jajowatego designu serii EQ na rzecz stylistyki bardziej zbliżonej do samochodów spalinowych, podążając śladami konkurencyjnego BMW.

Nowy GLC jest częścią ambitnego planu Mercedesa, zakładającego wprowadzenie do końca 2027 roku 17 modeli elektrycznych i 19 spalinowych. Wśród nich znajdą się również elektryczne sedany Klasy C i E oraz prawdopodobnie mniejszy model Klasy G bez silnika spalinowego.

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)