Mercedes też idzie w wolanty. To nieodległa przyszłość

Mercedes-Benz ogłosił we wtorek plany wprowadzenia do produkcji w 2026 roku dwóch kontrowersyjnych technologii: systemu sterowania steer-by-wire oraz inspirowanej wyścigami kierownicy typu "yoke".

Wolant w nowym MercedesieWolant w nowym Mercedesie
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Mercedes
Aleksander Ruciński

Steer-by-wire to system, w którym brakuje fizycznego połączenia między kierownicą a przednimi kołami. Zamiast tego, ruchy kierownicą są przekazywane przez połączenie elektryczne i przetwarzane przez komputer. Pozwala to inżynierom na dostosowanie przełożenia układu kierowniczego w zależności od sytuacji na drodze, co ułatwia manewry, takie jak parkowanie.

Mercedes twierdzi, że steer-by-wire poprawia stabilność kierunkową i zwinność boczną pojazdu, współpracując z systemem skrętnej tylnej osi, który może zmieniać kąt skrętu do 10 stopni. Ponadto system eliminuje wibracje pochodzące z nawierzchni, ponieważ usuwa bezpośrednie połączenie między kołami a rękami kierowcy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mercedes AMG S63 - trunek szaleńców

Wprowadzenie steer-by-wire umożliwia także zastosowanie kierownicy typu 'yoke', podobnej do tej w Tesli Cybertruck. Ten nietypowy kształt może nie przypaść do gustu wszystkim, ale Mercedes podkreśla, że otwiera on nowe możliwości w projektowaniu wnętrz, zapewniając lepszą widoczność kokpitu i ułatwiając wsiadanie oraz wysiadanie z pojazdu.

Mercedes Steer-by-wire
Mercedes Steer-by-wire © Materiały prasowe | Mercedes

Głównym wyzwaniem dla technologii steer-by-wire jest zapewnienie niezawodności systemu w każdych warunkach. Mercedes informuje, że przeprowadził testy na dystansie ponad miliona kilometrów i wyposażył system w architekturę z podwójnymi siłownikami oraz zapasowymi jednostkami zasilania. Nawet w przypadku awarii, pojazd może utrzymać kontrolę kierunku dzięki skrętnej tylnej osi i systemowi kontroli stabilności.

Chociaż nie ujawniono konkretnych modeli, które otrzymają nową technologię, pokazano zamaskowany model EQS, co sugeruje, że może on być jednym z pierwszych wyposażonych w system steer-by-wire.

Wybrane dla Ciebie
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Koniec modernizacji dawnej gierkówki. Kierowcy mogą już korzystać
Koniec modernizacji dawnej gierkówki. Kierowcy mogą już korzystać
Nie chcą technologii Tesli nawet za darmo. Musk narzeka
Nie chcą technologii Tesli nawet za darmo. Musk narzeka
Dziś duża akcja policji. Mandaty do 5 tys. zł
Dziś duża akcja policji. Mandaty do 5 tys. zł
Jazda na zakazie z dotkliwszą karą. Rząd zmienia przepisy, ale to nie poprawi sytuacji [Opinia]
Jazda na zakazie z dotkliwszą karą. Rząd zmienia przepisy, ale to nie poprawi sytuacji [Opinia]
Seat wycenił odświeżoną Ibizę. Jest w czym wybierać
Seat wycenił odświeżoną Ibizę. Jest w czym wybierać
Ten Lexus ES z Polski przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
Ten Lexus ES z Polski przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
Zmiana uprawnień kat. B. Rząd podał najpóźniejszą datę
Zmiana uprawnień kat. B. Rząd podał najpóźniejszą datę
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯