Mercedes też idzie w wolanty. To nieodległa przyszłość

Mercedes-Benz ogłosił we wtorek plany wprowadzenia do produkcji w 2026 roku dwóch kontrowersyjnych technologii: systemu sterowania steer-by-wire oraz inspirowanej wyścigami kierownicy typu "yoke".

Wolant w nowym MercedesieWolant w nowym Mercedesie
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Mercedes
Aleksander Ruciński

Steer-by-wire to system, w którym brakuje fizycznego połączenia między kierownicą a przednimi kołami. Zamiast tego, ruchy kierownicą są przekazywane przez połączenie elektryczne i przetwarzane przez komputer. Pozwala to inżynierom na dostosowanie przełożenia układu kierowniczego w zależności od sytuacji na drodze, co ułatwia manewry, takie jak parkowanie.

Mercedes twierdzi, że steer-by-wire poprawia stabilność kierunkową i zwinność boczną pojazdu, współpracując z systemem skrętnej tylnej osi, który może zmieniać kąt skrętu do 10 stopni. Ponadto system eliminuje wibracje pochodzące z nawierzchni, ponieważ usuwa bezpośrednie połączenie między kołami a rękami kierowcy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mercedes AMG S63 - trunek szaleńców

Wprowadzenie steer-by-wire umożliwia także zastosowanie kierownicy typu 'yoke', podobnej do tej w Tesli Cybertruck. Ten nietypowy kształt może nie przypaść do gustu wszystkim, ale Mercedes podkreśla, że otwiera on nowe możliwości w projektowaniu wnętrz, zapewniając lepszą widoczność kokpitu i ułatwiając wsiadanie oraz wysiadanie z pojazdu.

Mercedes Steer-by-wire
Mercedes Steer-by-wire © Materiały prasowe | Mercedes

Głównym wyzwaniem dla technologii steer-by-wire jest zapewnienie niezawodności systemu w każdych warunkach. Mercedes informuje, że przeprowadził testy na dystansie ponad miliona kilometrów i wyposażył system w architekturę z podwójnymi siłownikami oraz zapasowymi jednostkami zasilania. Nawet w przypadku awarii, pojazd może utrzymać kontrolę kierunku dzięki skrętnej tylnej osi i systemowi kontroli stabilności.

Chociaż nie ujawniono konkretnych modeli, które otrzymają nową technologię, pokazano zamaskowany model EQS, co sugeruje, że może on być jednym z pierwszych wyposażonych w system steer-by-wire.

Wybrane dla Ciebie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Najsłynniejsza fuszerka drogowa w Polsce. Naprawią "fale Dunaju"
Najsłynniejsza fuszerka drogowa w Polsce. Naprawią "fale Dunaju"
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony
Niemal każdy miał taki gadżet w PRL. Teraz przedmiot może wrócić do łask
Niemal każdy miał taki gadżet w PRL. Teraz przedmiot może wrócić do łask
Te silniki lepiej omijaj. Francuzi się nie popisali
Te silniki lepiej omijaj. Francuzi się nie popisali