Mercedes-Benz CLK GTR (1997) [Historia motorsportu]
Mercedes-Benz CLK GTR to do dzisiaj obiekt marzeń wielu osób. Przyjrzyjmy mu się z bliska. Oto monografia superwozu, w której są zawarte informacje o silnikach, osiągach oraz wynikach sportowych CLK GTR.
15.05.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:46
HISTORIA
Istniejąca od wielu lat Grupa C była od pewnego momentu oczkiem w głowie Mercedesa. Niestety te zawody Endurance zostały skasowane w wyniku nikłego zainteresowania producentów. Owe małe zainteresowanie wynikało z bzdurnych przepisów wprowadzonych przez FIA. Na początku lat 90. XX wieku FIA uznała, że najlepiej byłoby, żeby samochody były wyposażone w 3,5-litrowe silniki wolnossące konstrukcyjnie będące lustrzanym odbiciem jednostek bolidów Formuły 1.
Część firm (w tym Mercedes-Benz) zaczęła się zastanawiać czy jest sens inwestować w Grupę C i budować silniki F1 do tych wyścigów, skoro w takim razie można się przenieść po prostu do Formuły 1. W przypadku Mercedesa o wycofaniu się z Grupy C zadecydował też słaby sezon 1991.
Po skasowaniu Grupy C niemiecki producent skoncentrował swoje siły na DTM, które w owym czasie było niewiele mniej popularne od samej F1. W 1996 roku jednak DTM przekształcone w ITC również padło i gigant ze Stuttgartu szukał innej dyscypliny, w której mógłby rywalizować budowanym przez siebie samochodem.
Oczy kierownictwa Mercedesa skierowały się na serię GT, która dopiero co trafiła pod „opiekę” FIA, a wcześniej była prywatnymi mistrzostwami.
Na sezon 1997 FIA zmieniła regulamin techniczny w wielu aspektach, ale najważniejsze było to, że teraz moc bolidu nie była uzależniona od jego masy. Wcześniej wóz klasy GT1 mógł ważyć do 1300 kg, a jego moc przy masie 1000 kg musiała wynosić nie więcej niż 600 KM. O sposobie jej uzyskania nie było mowy.
W nowych przepisach FIA faworyzowała też wolnossące jednostki napędowe. W wyniku tego Porsche i Lotus zostały w zasadzie wyłączone z gry, a McLaren stał się znowu siłą.
Szefostwo Mercedesa uznało, że klasa GT1 w serii GT jest dobrym sposobem promowania marki, tym bardziej, że w owym czasie to właśnie auta GT1 bardzo liczyły się w 24-godzinnym maratonie w Le Mans.
Mercedes-Benz miał silne zaplecze techniczne w postaci ekipy Ilmor (silniki) i AMG, które znało rzemiosło wyścigowe od lat.
Regulamin FIA GT1 wymagał, by producent chcący wystawić swój wóz w serii, musiał w tym samym czasie wyprodukować co najmniej 25 egzemplarzy tego auta zdolnych do jazdy po drogach publicznych. Jakimś cudem Mercedesowi udało się dogadać z FIA, by bolid był dopuszczony do startów, mimo że aut drogowych nie było jeszcze w produkcji. Nie byłoby to może dziwne, bo na przykład Porsche też korzystało z tego przywileju, tyle że federacja udzieliła Mercedesowi zgody na punktowanie w wyścigach, czyli jednym słowem czynny udział w mistrzostwach. Porsche takiej możliwości nie miało i jeździło na pusto.
Projektowaniem i budową superwozu Mercedesa zajęło się współpracujące i częściowo do Mercedesa należące AMG (dziś już w całości należy do koncernu ze Stuttgartu). Nazwą CLK GTR celowo nawiązywał do drogowego CLK (po prostu chwyt marketingowy), ale poza zarysem przednich i tylnych reflektorów oraz kształtem bocznych szyb nie miał z nim nic wspólnego.
W CLK GTR AMG zastosowało silnik oparty na 6-litrowym motorze V12 napędzającym m.in. ówczesne S 600 i SL 600. Jego oznaczenie to M120 E60. Motor generował moc około 600 KM przy 7000 obr./min (oczywiście posiadał zwężkę o średnicy ≈30 mm) i moment obrotowy 701 Nm przy 3700 obr./min. Z jednostką napędową sprzęgnięto 6-biegową skrzynię z sekwencyjną zmianą przełożeń. Zespół napędowy umieszczono centralnie wzdłużnie.
Auto miało zawieszenie nie PushRod, a PullRod (nie tak często spotykane w bolidach GT) i oczywiście amortyzatory z pełną regulacją charakterystyki pracy. Tylne zawieszenie przykręcono do skrzyni biegów.
CLK GTR otrzymał hamulce z węglowymi tarczami o średnicy 381 mm z przodu i 356 mm z tyłu.
Zgodnie z regulaminem auto poruszało się na kołach z 18-calowymi felgami o szerokości 11,0” (przód) i 13,0” (tył). Również zgodnie z regulaminem Mercedes wyposażony był w ABS.
Struktura nadwozia została wykonana z kompozytów celem zmniejszenia masy, która nie powinna była przekraczać 1000 kg (właśnie taką legitymował się wóz gotowy do jazdy).
WYŚCIGI
Od dnia nakreślenia pierwszej linii na papierze do wyjazdu samochodu na tor minęło rekordowo mało dni, bo 128. W wyniku tak szybkiej realizacji projektu nieuniknione były ‘choroby wieku dziecięcego’. Pierwszy start przypadł na pierwszy wyścig sezonu na Hockenheim. W kwalifikacjach błysnął Schneider uzyskując czas (najszybszy w kwalifikacjach) lepszy o blisko 0,75 s od najszybszego McLarena zespołu Schnitzer. Drugi Mercedes znalazł się na 4. miejscu.
Wyścig nie przebiegł tak pomyślnie jak się tego spodziewano.
Co prawda sam start był udany, ale już po kilku okrążeniach w bolidzie Schneidera awarii uległy hamulce, a w wozie numer 10 prowadzonym przez Tiemanna/Nanniniego konieczna była wymiana rozrusznika, która zajęła aż 50 minut.
W następnych zawodach było już zdecydowanie lepiej. Schneider znowu zajął Pole Position (auto #10 było piąte), a w wyścigu dotarł na drugim miejscu (#10 był 32. w klasyfikacji generalnej).
W jednym z wyścigów (w Spa) za kierownicą #10 razem z Klausem Ludwigiem zasiadł Ralf Schumacher. Zajęli 5. miejsce. W większości wyścigów wystawiane były 3 bolidy (w klasyfikacji teamów punktowały dwa najlepsze na mecie wyścigu). Druga część sezonu należała już zdecydowanie do Mercedesa, co zaowocowało tytułami wśródkierowców i konstruktorów.
Wyniki w sezonie 1997
- Helsinki - 8 i 16 (11 – GT1)
- Nürburgring - 1 i 2,
- Spa - 2, 5 i 17 (11 – GT1),
- Zeltweg - 1, 2 i 4,
- Suzuka - 1, 2 i 7,
- Donington - 1, 2 i 4,
- Mugello - 2 i 9,
- Sebring - 1 i 7,
- Laguna Seca - 1, 7 i 8
1998
W sezonie 1998 dwa bolidy wystartowały w barwach zespołu fabrycznego z załogami Schneider/Webber i Ludwig/Zonta, a dwa odsprzedano teamowi Persson Motorsport (obecnie Persson startuje w DTM). Tym razem wszystko przebiegało zgodnie z planem.
CLK GTR wygrały dwa pierwsze wyścigi pokonując zupełnie nowe Porsche 911 GT1 ’98. Po dwóch pierwszych zawodach CLK GTR został zastąpiony w zespole fabrycznym przez nowy model – CLK LM.
Persson Motorsport startował natomiast do końca sezonu na CLK GTR i zazwyczaj przegrywał tylko z fabrycznymi Mercedesami i Porsche osiągając najwyższe miejsce spośród zespołów prywatnych.
Wyniki sezonu 1998 (dot. tylko CLK GTR):
- Oschersleben – 1 (AMG), 2 (Persson), 3 (AMG) oraz nieukończony (Persson),
- Silverstone – 1 (AMG), 4 (AMG), 7 (Persson) i nieukończony (Persson),
- Hockenheim – 4 i 22 (od tego wyścigu CLK GTR tylko w zespole Persson),
- Dijon – 4 i 5,
- Hungaroring – oba odpadły,
- Suzuka – 4 i 7,
- Donington – 5 i 12,
- A1-Ring – 5 i 23,
- Hockenheim – 5 i nieukończony,
- Laguna Seca – 6 i 11.
Prawdopodobnie powstało tylko 7 sztuk wyścigowego bolidu. Wiadomo, że jeden z nich miał numer podwozia006, natomiast pozostałe sześć określane są numerami startowymi z serii GT1. Niestety nie ma żadnej pewności co do tego, czy np. jeden z egzemplarzy z 1997 roku nie został po prostu „przemalowany” na rok 1998.
BOLIDY DROGOWE
Jak wspomniałem wcześniej w 1997 roku w regulaminie serii FIA GT istniał wymóg zbudowania co najmniej 25 sztuk auta drogowego, by wyścigowe mogło być klasyfikowane. Przepis ostał się jeszcze z serii BPR. Mercedes-Benz podporządkował się temu nakazowi z pewnym opóźnieniem, ale w końcu rozpoczął budowę aut z uliczną homologacją.
Prototyp numer 1 zaprezentowano jeszcze w 1997 roku. Wersja produkcyjna nieco różniła się od niego wyglądem.
W konstrukcji, w porównaniu z wozem torowym, zmieniło się niewiele, a główne różnice polegały na zastosowaniu różnych silników, a używano ich w sumie aż trzech. Najmniejszy z nich, pochodzący bezpośrednio z wyścigowego CLK GTR, miał identyczną moc z wersją torową. Prędkość maksymalna takiego auta sięgała 307 km/h.
Drugi motor, skonstruowany z udziałem Ilmor Engineering (przygotowujący silniki do bolidów F1), miał objętość 6,9 l i moc 612 KM (niepotwierdzona informacja mówi, że po zdjęciu dławików z układu dolotowego „potwór” mógł mieć ponad 700 KM). Jednocześnie auto ważyło ponad 130 kg mniej niż to z silnikiem 6-litrowym (1410 kg), ale miało inne przełożenia skrzyni biegów, co powodowało, że mocniejszy CLK GTR rozpędzał się do 322 km/h, ale 100 km/h miał na liczniku „dopiero” po 3,80 s.
W 1999 Mercedes przejął 50,01 % firmy AMG. Po tym wydarzeniu z AMG wyodrębniła się nowa firma HWA AG, w której skład weszli specjaliści AMG zajmujący się dotąd tylko przegotowaniem aut do sportu. HWA zajęło się budową zamówionych, a jeszcze niewykonanych CLK GTR. Z oferty zniknął silnik 6,0 l, a w 6,9 l moc podniesiono do 631 KM.
Dla tych, którym jednostka 6,9 l nie wystarczała zaproponowano motor bazujący na 7,3-litrowym „agregacie” używanym m.in. w SL 73 AMG. W CLK GTR podniesiono jego moc do 664 KM. W związku z większym silnikiem bolid „przytył” o 30 kg w porównaniu z CLK GTR 6,9, ale osiągi miał i tak lepsze (0-100 km/h: 3,50 s, prędkość max.: ponad 320 km/h).
Ta jednostka zagościła pod maską CLK GTR w drugim ze zbudowanych prototypów oraz w wozie o numerze podwozia „1”. Pierwszym jednak egzemplarzem z tym silnikiem, który znalazł nabywcę był #3, który trafił do Dubaju.
Jedno, co było wspólne dla wszystkich CLK GTR to wnętrze. W tym aspekcie Mercedes był wyjątkowo „skąpy” budując prostą deskę rozdzielczą z zegarami informującymi tylko o niezbędnych parametrach. Miejsca dla kierowcy było dostatecznie dużo pod warunkiem, że był on wystarczająco mały (nie chodzi tu o wzrost). Wsiadanie i wysiadanie było też prawdziwą udręką, ale posiadaczom tego wozu do dziś to zupełnie to nie przeszkadza.
CLK GTR Roadster
Nim skończono całą serię zbudowano 6 sztuk wersji otwartej, z których pięć wyposażono w silnik 6,9 l (612 KM), natomiast ostatni ma motor 7,3 l (664 KM). Poza pierwszym (który prawdopodobnie jest czarny lub ciemnoniebieski), wszystkie egzemplarze oryginalnie były w kolorze srebrnym w ciemniejszych lub jaśniejszych odcieniach.
CLK GTR Super Sport
Wśród 28 egzemplarzy tych wyjątkowych bolidów znajdują się dwie perełki. Pierwsza z nich to egzemplarz #1 od początku posiadający największy z dostępnych silnik (7,3 l). Jednak amerykańskiemu właścicielowi tego samochodu ponad 660 KM mocy nie wystarczyło i została ona podniesiona do 720 KM. Autorem przeróbek było oczywiście HWA.
Bolid otrzymał specjalną okolicznościową plakietkę z napisem „#1 of 25”. Po przejechaniu nieco ponad 1000 km, CLK GTR został rozbity, a następnie odbudowany. Co prawda nie jest to „prawdziwy” Super Sport, a egzemplarz bardzo go przypominający, ale można uznać, że był tak bliski oryginałowi, że może znaleźć się w tym „rozdziale”.
Jedynym zbudowanym od zera jako CLK GTR Super Sport jest numer 017 wykonany również przez HWA. Bolid ma inny przedni i tylny spoiler niż ten stosowany w zwykłych CLK GTR. Ich odrębna konfiguracja daje większy docisk nadwozia podczas szybkiej jazdy. Pierwotnym kolorem nadwozia był czerwony, natomiast wnętrze było jasnobrązowe. Pierwszym właścicielem był Ilyas Galadari z ZEA, potem samochód powędrował do Szwajcarii, a po jakimś czasie został przemalowany przez HWA na kolor srebrny (wnętrze przerobiono na czerwone) i sprzedany do USA, gdzie jest do dziś.
CLK GTR po tuningu
Auto #15 (prawdopodobnie nadal stacjonujące w Hong Kongu) przygotowała firma SPS Performance. Wiadomo, że wzmocniony został silnik (najprawdopodobniej jest to silnik 6,9 l) oraz zmieniony układ wydechowy i zamontowany tylny spoiler identyczny jak w wersji wyścigowej. SPS posiadała też drugi CLK GTR (#16), który jakiś czas temu był na sprzedaż, jednak nie wiem, czy nadal figuruje w ofercie firmy. W Internecie można znaleźć informację, że pewien szejk jest w posiadaniu CLK GTR o mocy około 1300 KM, ale nie wiadomo, czy są to w ogóle informacje prawdziwe, a jeśli tak, to kto przerobił bolid.
PODSUMOWANIE
Jak wiele modeli aut produkowanych w krótkich seriach CLK GTR doczekał się kilku różnych wersji. Zdecydowanie najwięcej jest tych z silnikiem o objętości niespełna 7 litrów, a z motorem 7,3 l jest co najmniej 5 sztuk produkcyjnych (3 zwykłe, 1 „prawie” SuperSport, 1 SuperSport i 1 Roadster) oraz prototyp nr 2. Pomimo swojego wieku (pierwsze sztuki w 1998 roku, najnowsze Roadstery w 2002) auto nadal wzbudza zachwyt i jest jednym z najbardziej poszukiwanych samochodów przez kolekcjonerów.
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: V12, 60supo/sup, M120 E60
- Ustawienie: Centralnie, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 5987 cmsup3/sup, zwężka o średnicy ≈30 mm
- Moc maksymalna: 600 KM przy 7000 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 100,22 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 701 Nm przy 3700 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna z sekwencyjną zmianą biegów
- Typ napędu: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, nawiercane, węglowe, średnica 381 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, nawiercane, węglowe, średnica 356 mm
- Koła przednie: 11,0 x 18”
- Koła tylne: 13,0 x 18”
- Opony przednie: 280/35 R 18
- Opony tylne: 330/40 R 18
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1000 kg
- Stosunek masy do mocy: 1,67 kg/KM
- Długość: 4855 mm
- Szerokość: 1950 mm
- Wysokość: 1100 mm
- Rozstaw osi: 2670 mm
Osiągi (dla bolidu ustawionego na tor Hockenheim):
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,40 s
- Przyspieszenie 0-160 km/h: 5,70 s
- Czas przejazdu 1/4 mili ze startu stojącego: 9,40 s
- Prędkość maksymalna: Ponad 300 km/h (zależnie od toru), na Hockenheim 307 km/h
Koszty:
- Cena: Około 1 000 000 euro za nowy samochód bez podatków (w Niemczech)
AMG Mercedes CLK GTR (1997)
Silnik i napęd:
- Typ: V12, 60supo/sup, M120 E60
- Ustawienie: Centralnie, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 5987 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 600 KM przy 7000 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 100,22 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 701 Nm przy 3700 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna z sekwencyjną zmianą biegów
- Typ napędu: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, nawiercane, węglowe, średnica 381 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, nawiercane, węglowe, średnica 356 mm
- Koła przednie: 10,5 x 18”
- Koła tylne: 12,5 x 18”
- Opony przednie: 295/35 R 18
- Opony tylne: 345/35 R 18
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1545 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,58 kg/KM
- Długość: 4855 mm
- Szerokość: 1950 mm
- Wysokość: 1164 mm
- Rozstaw osi: 2670 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,40 s
- Przyspieszenie 0-160 km/h: 5,70 s
- Prędkość maksymalna: 307 km/h
AMG Mercedes CLK GTR 6.9 (1997)
Silnik i napęd:
- Typ: V12, 60supo/sup, M297 E69
- Ustawienie: Centralnie, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 6898 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 612 KM przy 6800 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 88,72 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 775 Nm przy 5250 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna z sekwencyjną zmianą biegów
- Typ napędu: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, nawiercane, węglowe, średnica 381 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, nawiercane, węglowe, średnica 356 mm
- Koła przednie: 10,5 x 18”
- Koła tylne: 12,5 x 18”
- Opony przednie: 295/35 R 18
- Opony tylne: 345/35 R 18
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1410 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,30 kg/KM
- Długość: 4855 mm
- Szerokość: 1950 mm
- Wysokość: 1164 mm
- Rozstaw osi: 2670 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,80 s
- Przyspieszenie 0-160 km/h: 5,70 s
- Czas przejazdu 1/4 mili ze startu stojącego: 9,40 s
- Prędkość maksymalna: 322 km/h
AMG Mercedes CLK GTR 6.9 (1999)
Silnik i napęd:
- Typ: V12, 60supo/sup, M297 E69
- Ustawienie: Centralnie, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 6898 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 631 KM przy 6500 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 91,48 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 731 Nm przy 5250 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna z sekwencyjną zmianą biegów
- Typ napędu: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, nawiercane, węglowe, średnica 381 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, nawiercane, węglowe, średnica 356 mm
- Koła przednie: 10,5 x 18”
- Koła tylne: 12,5 x 18”
- Opony przednie: 295/35 R 18
- Opony tylne: 345/35 R 18
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1440 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,28 kg/KM
- Długość: 4855 mm
- Szerokość: 1950 mm
- Wysokość: 1164 mm
- Rozstaw osi: 2670 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,80 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 9,90 s
- Czas przejazdu 1000 m ze startu stojącego: 19,80 s
- Prędkość maksymalna: Powyżej 320 km/h
AMG Mercedes CLK GTR 7.3 (1999)
Silnik i napęd:
- Typ: V12, 60supo/sup, M297 E73
- Ustawienie: Centralnie, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 7291 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 664 KM przy 6500 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 91,07 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 786 Nm przy 5250 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna z sekwencyjną zmianą biegów
- Typ napędu: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, nawiercane, węglowe, średnica 381 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, nawiercane, węglowe, średnica 356 mm
- Koła przednie: 10,5 x 18”
- Koła tylne: 12,5 x 18”
- Opony przednie: 295/35 R 18
- Opony tylne: 345/35 R 18
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1440 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,17 kg/KM
- Długość: 4855 mm
- Szerokość: 1950 mm
- Wysokość: 1164 mm
- Rozstaw osi: 2670 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,50 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 9,50 s
- Prędkość maksymalna: Powyżej 320 km/h
AMG Mercedes CLK GTR Roadster (2002) (z pominięciem egzemplarza z silnikiem7,3 l)
Silnik i napęd:
- Typ: V12, 60supo/sup, M297 E69
- Ustawienie: Centralnie, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 6898 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 612 KM przy 6500 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 88,72 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 775 Nm przy 5250 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna z sekwencyjną zmianą biegów
- Typ napędu: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, nawiercane, węglowe, średnica 381 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, nawiercane, węglowe, średnica 356 mm
- Koła przednie: 10,5 x 18”
- Koła tylne: 12,5 x 18”
- Opony przednie: 295/35 R 18
- Opony tylne: 345/35 R 18
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1410 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,30 kg/KM
- Długość: 4855 mm
- Szerokość: 1950 mm
- Wysokość: 1100 mm
- Rozstaw osi: 2670 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,80 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 9,90 s
- Czas przejazdu 1000 m ze startu stojącego: 19,80 s
- Prędkość maksymalna: Powyżej 320 km/h
AMG Mercedes CLK GTR Super Sport (2002)
Silnik i napęd:
- Typ: V12, 60supo/sup, M297 E73
- Ustawienie: Centralnie, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 7291 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 720 KM przy 6700 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 98,75 KM/l
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna z sekwencyjną zmianą biegów
- Typ napędu: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, nawiercane, węglowe, średnica 381 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, nawiercane, węglowe, średnica 356 mm
- Koła przednie: 10,5 x 18”
- Koła tylne: 12,5 x 18”
- Opony przednie: 295/35 R 18
- Opony tylne: 345/35 R 18
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1410 kg
- Stosunek masy do mocy: 1,96 kg/KM
- Długość: 4855 mm
- Szerokość: 1950 mm
- Wysokość: 1164 mm
- Rozstaw osi: 2670 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,60 s
- Prędkość maksymalna: 346 km/hblock position=\inside7925/block
Źródło: racingsportscars