Używana Mazda MX-5 NB - typowe awarie i problemy

Wiatr we włosach to jest to, co panowie, którzy przeżywają kryzys wieku średniego lubią najbardziej, niestety młodych kierowców z bujnymi włosami często nie stać na zakup auta bez dachu z prawdziwego zdarzenia. Na szczęście na rynku samochodów używanych jest już całkiem sporo niedrogich roadsterów, jednym z nich jest kultowa Mazda MX-5 II generacji, która mimo upływu lat nadal wydaje się być całkiem atrakcyjną propozycją.

Mazda MX-5Mazda MX-5
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Mazda
Artur Kuśmierzak

Ten samochód ma to wszystko co prawdziwy roadster mieć powinien: napęd na tylną oś, silnik z przodu i niezwykle lekką konstrukcję. Dzięki takim cechom pomimo stosunkowo niewielkich mocy silników, które znajdziemy pod maską wrażenia z prowadzenia tego auta są piorunujące.

W związku z ogromnym zainteresowaniem Mazdą MX-5 I generacji na przełomie lat 80. i 90. Japończycy postanowili wprowadzić na rynek następce tego modelu, który otrzymał fabryczne oznaczenie NB. To wydarzenie miało miejsce dokładnie w 1997 roku, jednak w Europie samochód ten pojawił się dopiero rok później. W 2000 roku Mazda zdecydowała się na kosmetyczny facelifting MX-5 NB i od tego czasu aut niezmiennie produkowane było do 2005 roku, kiedy to światło dzienne ujrzał model NC.

Silniki

  • R4 1,6 16V (110 KM)
  • R4 1,8 16V (125, 131, 140- 146 KM)

Jeśli nie wiecie, na który wariant silnikowy się zdecydować to możecie wybierać w ciemno, bo zarówno mniejszy motor 1,6 jak i nieco większa jednostka 1,8 potrafią przejechać nawet około 200 000 km bez większych awarii. Niestety w mocno wysłużonych egzemplarzach może dojść do uszkodzenia cewek lub przewodów zapłonowych.

Awaryjność

Największą bolączką tego modelu jest nadwozie bardzo podatne na korozję – w egzemplarzach z początku produkcji, w błyskawicznym tempie na drzwiach, progach oraz w skrajnych przypadkach nawet na podłodze pojawia się rdza. Zawodnym elementem są także synchronizatory skrzyni biegów oraz łożyska tylnych kół. Przed zakupem warto sprawdzić szczelność dachu, woda może przeciekać też w okolicy trójkątnych szyb usytuowanych przy słupkach A.

Mazda MX-5
Mazda MX-5 © mat. prasowe / Mazda

W niektórych egzemplarzach dochodzi do awarii mechanizmu odpowiedzialnego za elektryczne podnoszenie szyb. Użytkownicy Mazdy MX-5 NB narzekają też na zbytnio nagrzewający się tunel środkowy i konsolę centralną - jest to wynik źle zaprojektowanego układu chłodzenia. Na szczęście takie zjawisko nie świadczy o żadnej awarii, należy się po prostu do tego przyzwyczaić.

Naszym zdaniem

Mazda MX-5 NB to doskonały samochód dla osób poszukujących auta, w którym będą mogli dać upust swoim emocjom dostając podczas jazdy zastrzyk adrenaliny. Największymi atutami tego modelu oprócz typowych cech prawdziwego roadstera są niskie koszty zakupu i eksploatacji. Najtańsze egzemplarze na rynku aut wtórych znajdziemy już za nieco poniżej 15 000 zł. Ci, którzy liczą na to, że w MX-5 znajdą choć odrobinę przestronności mogą być mocno rozczarowani – nie dość, że w kabinie nie ma zbyt dużo miejsca na nogi to na dodatek pojemność bagażnika wynosi zaledwie 144 litry.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł