Mazda 2 1.5 115 KM SkyPassion - test, opinia, spalanie, cena
Segment B to przede wszystkim samochody nieduże i przystępne cenowo. Królują zarówno we flotach, jak i w naszych garażach. Nowa Mazda 2 pokazuje, że w tym segmencie można zrobić także auto klasy premium.
23.12.2015 | aktual.: 28.03.2023 16:36
Mazda 2 1.5 115 KM SkyPassion - test, opinia
Mazda 2 to kolejne po już nie tak młodym Renault Clio auto, którego wygląd wnosi coś świeżego do segmentu B. Nadwozie nie jest ciosane toporem, przeciwnie, ma bardzo zgrabnie, płynnie poprowadzone kształty, które nadają mu zaskakująco muskularnego jak na tak mały wóz wyglądu. Wśród moich ulubionych elementów stylistyki tego wozu jest kapitalnie poprowadzona chromowana ramka grilla, która wbija się w reflektory, okala diodowym paskiem centralną część i kończy się w narożniku niczym ostrze sztyletu. Front tego samochodu jest niebem perfekcjonistów – wszystko ma tutaj doskonałe proporcje i sprawia wrażenie umiejscowionego idealnie na swoim miejscu.
Pokusiłbym się o stwierdzenie, że włoscy styliści Alfy Romeo, gdyby tworzyli następcę MiTo, mieliby nie lada zadanie by zbudować samochód o tak dobrych proporcjach i seksownych kształtach, dzięki który mógłby bez kompleksów stanąć obok Mazdy 2. Ten samochód naprawdę się udał pod względem wyglądu i to nie tylko zewnętrznego.
Również kabina Dwójki została ładnie naszkicowana, a później przeniesiona do rzeczywistości bez szczególnych cięć w wykonaniu księgowości. Naturalnie, egzemplarz, który widzicie na zdjęciach jest dobrze wyposażony, co również ma niemały wpływ na wygląd jego wnętrza. Na tym tez polega geniusz tego samochodu. Podstawowa wersja jest wyraźnie droższa od wielu konkurentów, ale jest już w standardzie bogato wyposażona – nie brakuje jej nic, by stanowić komfortowy środek transportu. Wystarczy jednak dołożyć około 20 tys. zł, by z tego samego samochodu zrobić segment premium. Powiecie – dużo, owszem, to niemała kwota – stanowi znaczną część ceny bazowej Dwójki. Jednak by dostać takie wykonanie w Audi, trzeba wejść na pułap wyraźnie wyższy niż w Maździe.
Delikatna, bardzo przyjemna w dotyku skóra kryje nie tylko kierownicę i fotele, ale również drzwi i część deski rozdzielczej. Wewnątrz dwójki nie brakuje też aluminium, a tam, gdzie Mazda wykorzystała tworzywo sztuczne, wybrała materiał wysokiej jakości, który bardzo dobrze spasowała. Wnętrze tego wozu sprawia, że naprawdę czujemy się jak w samochodzie z wysokiej półki cenowej.
Mazda zadbała także o dobrą ergonomię swojego przedstawiciela w segmencie B. Zegary są duże i czytelne, co nie jest takie oczywiste we współczesnych samochodach. Wszystkie instrumenty są w tych miejscach, w których ich szukamy. Na wyróżnienie zasługuje też obsługa systemu multimedialnego, która odbywa się za pośrednictwem pokrętła umieszczonego na tunelu środkowym. Jedynym zgrzytem jest dobór koloru kontrolki tempomatu, bardzo dobrego swoją drogą, bo działającego od niskich prędkości. Ma ona kolor pomarańczowy. Przez to wygląda jak kontrolka awaryjna, co przeszkadza, gdy kątem oka w nocy widzimy, że na desce rozdzielczej świeci się coś, co wygląda na ostrzeżenie.
Mazda 2 zaskakuje nie tylko jakością wykonania, ale także dostępnym wyposażeniem. W tym samochodzie po raz pierwszy w tym segmencie spotkałem się z wyświetlaczem przeziernym. HUD w Dwójce wyświetlany jest na wysuwanej płytce. Podobne rozwiązanie stosuje też Citroën i Peugeot, co nie jest tak dobre jak odbijanie wyświetlanego obrazu na szybie. To drugie rozwiązanie znajdziemy w BMW. Mimo, że nie jest to idealny typ HUD-u, i tak ułatwia on jazdę w znacznym stopniu. Dzięki niemu niemal wcale nie musimy zerkać na zegary za kierownicą.
Dobrym dopełnieniem tego zestawu jest silnik benzynowy Mazdy. Mój egzemplarz testowy Dwójki dostał 1,5-litrowy motor benzynowy rozwijający 115 KM. Dla samochodu ważącego okrągłą tonę to moc znacznie ponad potrzeby. Mazda 2 z tym motorem jest bardzo dynamiczna, ale też oszczędna. W trasie można zejść ze zużyciem do poziomu 4,5 l/100 km. Równie istotna jest kultura pracy tej jednostki. 1,5-litrowy silnik jest zaskakująco cichy. Pracuje na tyle dyskretnie, że można nie zorientować się, kiedy system start-stop wyłączył motor dla oszczędności.
Komfortowa praca silnika idzie w parze z dobrze zestrojonym zawieszeniem, które nieźle wybiera nierówności, zapewniając bardzo dobre warunki do jazdy całemu kompletowi pasażerów. Tych na pokład możemy zabrać teoretycznie czwórkę, jednak trzecia osoba, siedząca pośrodku kanapy nie będzie miała szczególnie dużo miejsca – to nic nowego w aucie tego segmentu. Zaskakująco dużo miejsca mają za to osoby siedzące na skrajnych miejscach. Za przednimi fotelami nawet dorośli nie będą narzekać na brak miejsca na nogi. Problematyczny może być jedynie nisko poprowadzony sufit.
Mazda 2 już w standardzie jest dobrze wyposażona. Ma komplet poduszek powietrznych, klimatyzację manualną, elektrycznie sterowane wszystkie szyby i wiele innych dodatków. Taki egzemplarz kosztuje 53 400 zł. Auto, które widzicie na zdjęciach to wydatek równy około 76 tys. zł. W kwestii wspomnianego wysokiego standardu wykonania wnętrza kluczowe znaczenie miał tu nie tylko poziom wyposażenia SkyPassion, ale także pakiet wnętrza Off White, który obejmuje wykończenie jasną skórą z czerwonymi dodatkami. Doskonale grają z nimi opcjonalne dywaniki z czerwonymi pasami.
Mazda 2 kosztuje sporo, ale to nie znaczy wcale, że jest droga. Jest wyceniona proporcjonalnie do jakości wykonania i standardowego wyposażenia. Dwójka nie stanie się raczej królem polskiego segmentu B, ale ze pewnością każdy, kto się na nią zdecyduje, będzie zadowolony ze swojego wyboru.
PLUSY:
Atrakcyjny wygląd
Wysoka jakość wykonania
Cichy i mocny silnik
Bogate wyposażenie już w standardzie
Sporo miejsca na nogi z tyłu
Dobra ergonomia, wygodne sterowanie multimediami
MINUSY:
Mało miejsca nad głowami
Kontrolka tempomatu w niefortunnym kolorze
Ogólna ocena samochodu:
[stars]8[/stars]
Mazda 2 1.5 115 KM SkyPassion - dane techniczne, spalanie, cena
Testowany egzemplarz: | Mazda 2 1.5 115 KM SkyPassion | |
Silnik i napęd: | ||
Układ i doładowanie: | R4 | |
Rodzaj paliwa: | Benzyna | |
Ustawienie: | Poprzecznie | |
Rozrząd: | DOHC 16V | |
Objętość skokowa: | 1496 cm3 | |
Moc maksymalna: | 115 KM przy 6000 rpm | |
Moment maksymalny: | 148 Nm od 4000 rpm | |
Objętościowy wskaźnik mocy: | 77 KM/l | |
Skrzynia biegów: | 6-biegowa, manualna | |
Typ napędu: | Na przednie koła (FWD) | |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane | |
Hamulce tylne: | Bębnowe | |
Zawieszenie przednie: | Kolumna typu MacPhersona | |
Zawieszenie tylne: | Belka skrętna | |
Układ kierowniczy: | Zębatkowy, wspomagany elektrycznie | |
Średnica zawracania: | 9,8 m | |
Koła, ogumienie przednie: | 185/60 R16 | |
Koła, ogumienie tylne: | 185/60 R16 | |
Masy i wymiary: | ||
Typ nadwozia: | Hatchback | |
Liczba drzwi: | 5 | |
Masa własna: | 1000 kg | |
Długość: | 4060 mm | |
Szerokość: | 1695/1983 mm z lusterkami/bez lusterek | |
Wysokość: | 1495 mm | |
Rozstaw osi: | 2570 mm | |
Rozstaw kół przód/tył: | b.d. | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 44 l | |
Pojemność bagażnika: | 280-950 l | |
Specyfikacja użytkowa: | ||
Ładowność maksymalna: | 510 kg | |
Osiągi: | ||
Katalogowo: | Pomiar własny: | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 8,7 s | |
Prędkość maksymalna: | 200 km/h | |
Zużycie paliwa (miasto): | 6,4 l/100 km | 7,4 l/100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | 4,1 l/100 km | 4,5 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 4,9 l/100 km | |
Emisja CO2: | 115 g/km | |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | 4 gwiazdki | |
Cena: | ||
Testowany egzemplarz: | ok. 76 tys. zł | |
Model od: | 53 400 zł (SkyGO) | |
Wersja silnikowa od: | 67 900 zł (SkyPASSION) | |
Wyposażenie: | ||
Wybrane wyposażanie testowanej wersji: | Standardowe: | Opcjonalne: |
Dodatki stylistyczne nadwozia: | Przyciemniane tylne szyby boczne i tylna, przedni grill z wykończeniem Piano Black, ozdobna końcówka układu wydechowego | Lakier metaliczny trójwarstwowy Soul Red (2600 zł) |
Dodatki stylistyczne wnętrza: | Skórzana kierownica, gałka dźwigni zmiany biegów, dźwignia hamulca recznego | Pakiet wnętrza Off White (3000 zł), dywaniki welurowe Premium (290 zł) |
Koła i opony: | Felgi aluminiowe 16-calowe, wzór 154, Gun Metallic | - |
Komfort: | Elektrycznie sterowane lusterka boczne, elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne, regulowana wysokoć fotela kierowcy, centralny zamek, klimatyzacja automatyczna, komputer pokładowy, podgrzewane lusterka boczne, tempomat z ogranicznikiem prędkości, czujnik deszczu, czujnik zmierzchu, podgrzewane fotele przednie, czujniki parkowania z tyłu, przednie reflektory LED z autopoziomowaniem, diodowe światła do jazdy dziennej, elektrycznie składane lusterka boczne | - |
Bezpieczeństwo: | Przednie i boczne poduszki powietrzne, kurtynowe poduszki powietrzne dla obu rzedów, mocowania ISOFIX na tylnej kanapie (x2), zestaw naprawczy, system ostrzegania przed niezamierzona zmiana pasa ruchu, system wspomagania hamowania i zmniejszający ryzyko kolizji przy małej prędkości | Pakiet Safety: monitorowanie martwego pola, monitorowanie ruchu poprzecznego przy cofaniu, automatyczne przełaczanie świateł drogowych na mijania, wyswietlacz przezierny (HUD), zaawansowany system dostępu bezkluczykowego (3000 zł) |
Multimedia: | Gniazdo USB, AUX, zestaw głośnomówiący Bluetooth ze sterowaniem przyciskami na kierownicy, wyświetlacz 7-calowy dotykowy, system rozrywki MZD Connect, pokrętło wielofunkcyjne, dodatkowy port USB, dodatkowe 2 głosniki, odtwarzacz CD | - |
Mechanika: | System automatycznego wyłączania silnika na postoju | - |
Zobacz także