Maybach i Zeppeliny [geneza motoryzacji]

Gdyby nie sterowce i fascynacja lotnictwem, to kto wie, czy kiedykolwiek powstałoby auto sygnowane nazwą Maybach.

Maybach ZeppelinMaybach Zeppelin
Piotr Wielgus

Wilhelm Maybach, współpracownik Gottlieba Daimlera i konstruktor Mercedesa, w 1907 roku opuścił spółkę Daimler Motoren Gesellschaft, by wraz ze swoim synem Karlem konstruować własne silniki. Fascynowało go lotnictwo i wszelkie pojazdy latające. A z racji tego, że konstruowane przez rodzinę Maybachów silniki nadawały się do zyskujących na popularności sterowców, nestor rodu skontaktował się z hrabią Zeppelinem, królem sterowców.

Maybach Zeppelin
Maybach Zeppelin

Wspólnie w 1909 roku założyli firmę Luftfahrzeug-Motorenbaum GMbH. Jej dyrektorem technicznym został syn Maybacha, Karl. W 1912 roku firmę przeniesiono spod Stuttgartu do Friedrichshafen, siedziby Ferdinanda von Zeppelina, a 9 lat później Karl Maybach zdecydował się na budowę własnych samochodów. W jego zakładzie montowano ramę i wszystkie części mechaniczne. Budowę karoserii zlecano zewnętrznym firmom, które dopasowywały nadwozie do indywidualnych życzeń klientów.

Maybach SW 38
Maybach SW 38

Tak powstał Maybach Zeppelin DS8, wspaniały kabriolet z miękkim dachem, z silnikiem o pojemności 8 litrów. Jednostka była ośmiocylindrowa i produkowała aż 200 KM mocy. Na specjalne zamówienia stworzono ok. 190 egzemplarzy. Samochód był wytwarzany od 1930 do 1934 roku.

Maybach SW 42
Maybach SW 42

Chcąc poszerzyć ofertę, w 1935 roku Maybach zaprezentował nieco mniejszy model, który w wersji podstawowej kosztował 20 tysięcy marek. Auto otrzymało niezależne zawieszenie nazwane Schwingachs-Wagen. Od tego auto wzięło swoją nazwę – Maybach SW. Samochód wyposażono w jeden z trzech silników do wyboru – 3,5 litra, 3,8 litra i 4,2 litra. Powstało też cabrio na bazie tego samochodu, o dźwięcznej nazwie Transformacionscabriolet.

Produkcja samochodów była dla Maybacha działalnością niszową. Przez ponad 20 lat powstało łącznie tylko ok. 2100 pojazdów. W czasie II wojny światowej w halach firmy Maybach odbywała się produkcja na potrzeby militarne. Produkowane tam były głównie benzynowe silniki spalinowe i przekładnie, min. do czołgów Panzer IV, Tygrys I oraz Pantera, ciężarówek i transporterów, jak również silniki dla małych jednostek pływających.

Maybach SW 35
Maybach SW 35

Po II wojnie światowej próbowano wznowić produkcję samochodów, ale - podobnie jak w przypadku kilku innych marek - do tego nie doszło. Po śmierci Karla Maybacha w 1960 roku prawo do posługiwania się tą marką zagwarantował sobie koncern Daimler-Benz. Historia zatoczyła więc koło. Maybach wrócił pod skrzydła Mercedesa, a w przyszłości miały wrócić także Zeppeliny.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów