Matowy lakier w aucie – jak zadbać o niego zimą?

Matowe lakiery samochodowe są popularne, drogie i trudne w utrzymaniu, zwłaszcza w mroźnych warunkach. Jak więc sobie radzić, aby powłoka nie straciła swojej wyjątkowości?

Matowe i półmatowe lakiery są coraz bardziej modne w autach premium. Niestety wymagają innego podejścia do pielęgnacji.Matowe i półmatowe lakiery są coraz bardziej modne w autach premium. Niestety wymagają innego podejścia do pielęgnacji.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Maciej Gis

Walory estetyczne matowych lakierów są niezaprzeczalne. Świetnie wyglądają i oddają unikatowy charakter, szczególnie drogich sportowych aut. Na tym jednak kończą się ich zalety, bo w praktyce mają głównie wszystkim wady.

Głównym problemem jest miękka struktura, przez co powłoka jest podatna nawet na najmniejsze otarcia i odbarwienia. Wystarczy, że wsiadając do auta, zahaczycie delikatnie np. długimi paznokciami o lakier i już jest problem. Ptasie odchody mogą zamienić się w trwałą plamę na lakierze, a piasek i żwir spowodują widoczne rysy. Nawet przecieranie karoserii papierowym ręcznikiem nieodwracalnie… nabłyszczy lakier.

Na tym nie koniec złych wiadomości. Posiadaczy aut z tzw. matem dodatkowo obowiązuje szereg obostrzeń dotyczących eksploatacji. Nie mogą korzystać z myjni automatycznych, ponieważ szczotki zniszczą powłokę. Szkody może spowodować także nieumiejętne używanie myjni bezdotykowej – niewłaściwe operowanie lancą sprawi, że lakier straci jednolitą barwę. Czyszczenie na myjni wysokociśnieniowej powinno poprzedzać nałożenie specjalnego wosku.

Gdzie myć auto z matowym lakierem?

Matowy lakier, z racji miękkiej powłoki, wymaga częstego korzystania z myjni i dedykowanych kosmetyków. Pozostaje zatem myjnia ręczna, i to taka, w której pracownicy nie korzystają z szamponów na bazie fosforanów i amoniaku. Warto upewnić się, czy pracownicy myjni wiedzą jak traktować taki lakier.

Żeby rzadziej odwiedzać myjnie, warto zabezpieczyć nadwozie bezbarwną folią lub powłoką ceramiczną. Jej hydrofobowe działanie sprawi, że woda i brud będą znacznie słabiej przylegały. Ceramika utwardzi również lakier i uczyni go bardziej odpornym na działanie soli drogowej i żwiru.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów