Lotus Exos T125 - prywatny bolid F1!

Lotus, który obecnie jest pod władaniem malezyjskiego Protona, stworzył nowy samochód wyścigowy, chociaż może słowo "samochód" nie jest odpowiednie. Exos T125 to tak naprawdę zmodyfikowany bolid Formuły 1, którym będzie się można ścigać na torach. Ile trzeba zapłacić za taki prywatny bolid?

Obraz
Bartosz Pokrzywiński

Lotus, który obecnie jest pod władaniem malezyjskiego Protona, stworzył nowy samochód wyścigowy, chociaż może słowo "samochód" nie jest odpowiednie. Exos T125 to tak naprawdę zmodyfikowany bolid Formuły 1, którym będzie się można ścigać na torach. Ile trzeba zapłacić za taki prywatny bolid?

Pomysł jest co najmniej genialny. Exos T125 konstrukcyjnie jest bardzo podobny do bolidu F1. Rama, zawieszenie oraz hamulce, niemal w całości wykonane są z włókna węglowego, dzięki czemu pojazd waży zaledwie 650 kilogramów. Tak niska masa w połączeniu z 3.5-litrowym silnikiem V8 o mocy 650 koni mechanicznych, daje prosty przelicznik - 1000 koni mechanicznych na tonę!

Obraz

Za jednostkę napędową odpowiedzialny jest słynny Cosworth. Motor z łatwością kręci się do 10.300 obrotów na minutę, a po wciśnięciu przycisku "push to pass", który ułatwia wyprzedzanie, maksymalne obroty wzrastają do 10.800. Jednostka współpracuje z sekwencyjną skrzynią biegów, sterowaną łopatkami za kierownicą, jak w bolidzie F1. Podobnie jest zresztą z samą kierownicą z wyświetlaczem, na którym kierowca może odczytać potrzebne dane - prędkość, czas ostatniego okrążenia itp.

Powstanie tylko 25 egzemplarzy Exosa T125, każdy z nich ma kosztować około miliona euro. Celem Lotusa było stworzenie auta wyścigowego, które w bardzo "przystępny" sposób pozwoli kierowcy doznać tych samych przeciążeń, co bolid Formuły 1. Lotus twierdzi, że obsługa pojazdu nie wymaga całego sztabu mechaników, a jednostka napędowa pozwoli przejechać 4500 kilometrów bez konieczności remontu.

Obraz

Każdy kto kupi Exosa, dołączy do ekskluzywnego klubu Lotusa, organizującego wyścigi tych pojazdów oraz kursy doskonalenia jazdy prowadzone przez Mikę Hakkinena oraz Jarno Trullego. Prawdopodobnie całość będzie wyglądała podobnie jak seria dla właścicieli Ferrari FXX.

Świetny pomysł, ciekawe ile dokładnie kosztuje roczne utrzymanie takiego pojazdu z udziałem we wszystkich treningach i wyścigach. Gdybym to ja był właścicielem Microsoftu...

Lotus Exos T125 walkaround

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Volkswagen ID. Polo coraz bliżej. Niemcy zdradzili szczegóły taniego elektryka
Volkswagen ID. Polo coraz bliżej. Niemcy zdradzili szczegóły taniego elektryka
Porsche świętuje 90. urodziny twórcy 911. Limitowane GT3 90 F.A. Porsche hołdem dla legendy
Porsche świętuje 90. urodziny twórcy 911. Limitowane GT3 90 F.A. Porsche hołdem dla legendy
Szef designu Jaguara jednak nie został zwolniony. Marka dementuje plotki
Szef designu Jaguara jednak nie został zwolniony. Marka dementuje plotki
Najmocniejszy Golf GTI wyceniony w Polsce. Od razu został przeceniony
Najmocniejszy Golf GTI wyceniony w Polsce. Od razu został przeceniony
Od poniedziałku wielka akcja. Policja będzie działać przez tydzień
Od poniedziałku wielka akcja. Policja będzie działać przez tydzień
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Test: Mercedes-AMG GLS 63 4Matic - Gigantyczny, lecz szybki
Test: Mercedes-AMG GLS 63 4Matic - Gigantyczny, lecz szybki
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Test Leapmotor T03. Znalazłem haczyk w sensacyjnym chińskim aucie za 99 zł miesięcznie
Test Leapmotor T03. Znalazłem haczyk w sensacyjnym chińskim aucie za 99 zł miesięcznie
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟