Używany Lexus IS I - typowe awarie i problemy
Jeżeli dotąd jeździłeś Toyotą lub Hondą, ale chcesz kupić japońskie luksusowe auto z pazurem, to idealnym wyborem będzie dla Ciebie Lexus IS pierwszej generacji. O ile w przypadku Toyoty Avensis trudno mówić o jakimkolwiek sportowym charakterze, o tyle Lexus wyraźnie nim emanuje.
17.06.2011 | aktual.: 30.03.2023 10:23
Historia modelu IS rozpoczęła się w 1999 roku, kiedy to Japończycy po raz pierwszy zaprezentowali światu swojego przedstawiciela klasy średniej. Po roku od premiery do oferty dołączyła nieco mocniejsza wersja z 3,0-litrowym wolnossącym silnikiem R6. W 2001 roku na rynku zadebiutowała odmiana kombi SportCross, której ze względu na mały bagażnik bliżej raczej do nadwozia typu hatchback.
Produkcję pierwszej odmiany IS zakończono w 2005 roku, wtedy też swoją premierę miał jego następca. Pod maską tego auta pracowały dwa 6-cylindrowe silniki benzynowe o następujących parametrach:
- R6 24V 2,0 (155- 188 KM)
- R6 24V 3,0 (214 KM)
Którą jednostkę napędową powinniśmy wybrać? Warty uwagi jest przede wszystkim 3,0-litrowy mocniejszy motor. Jeżeli zdecydujemy się na wersję z 2,0-litrowym silnikiem musimy regularnie kontrolować pompę oleju. Wszelkie uszkodzenia pompy łatwo zauważyć po znajdujących się na niej wyciekach. Ta z pozoru niegroźna usterka prowadzi do spadku ciśnienia oleju i zatarcia jednostki napędowej. Dlatego warto sprawdzić jej stan jeszcze przed zakupem upatrzonego przez nas egzemplarza.
Lexus to solidne auto, które nie jest częstym gościem w warsztacie samochodowym. Jednak mimo wysokiej bezawaryjności zawieszenie w autach z dużymi przebiegami będzie wymagało doinwestowania. Z przodu najczęściej wybijają się łączniki stabilizatora, często dochodzi też do uszkodzenia drążków reakcyjnych. Z kolei w tylnej części zawieszenia awarii mogą ulec silentblocki poprzecznych wahaczy.
Użytkownicy Lexusów IS narzekają także na uciążliwe awarie zmieniarki CD, która nie chce pobierać płyt. Najczęściej pomaga wymiana czujnika odpowiedzialnego za tę czynność. Niestety nawet po takiej naprawie usterka może powrócić. Ponadto w niektórych egzemplarzach mogą wystąpić drobne usterki elektryki takie jak nie działające przyciski regulacji fotela czy przełączniki otwierania elektrycznych szyb. Utrata mocy i gaśnięcie silnika mogą zwiastować defekt elektrozaworu VVT-i lub cewki zapłonowej.
Podsumowując, Lexus IS pierwszej generacji to ciekawa alternatywa dla BMW Serii 3 E46 jest co prawda nieco droższy i oferuje mniejszą paletę jednostek napędowych od bawarskiego konkurenta, ale na pewno zagwarantuje o wiele wyższą bezawaryjność. Najtańsze egzemplarze japońskiego przedstawiciela klasy premium w segmencie D znajdziemy już za około 18 000 zł. Odradzamy zakup aut sprowadzonych z USA, które maja za sobą najczęściej dość poważne wypadki.