Lamborghini prezentuje aktywne piasty. Mają zapewnić przewagę na torze

Kolejne podzespoły dołączają do listy aktywnych elementów. Ruchome piasty zapewniają dynamiczną zmianę kąta nachylenia kół, a tym samym optymalną przyczepność i kontrolę w każdych warunkach.

Jak widać, można ulepszyć nawet tak prosty elementJak widać, można ulepszyć nawet tak prosty element
Źródło zdjęć: © Autokult | Konrad Skura
Aleksander Ruciński

Lamborghini pochwaliło się testami zupełnie nowego rozwiązania, które może być rewolucją w kwestii dynamiki jazdy. Mowa o ruchomych piastach pozwalających na aktywne zmiany zbieżności i pochylenia kół w trakcie jazdy.

System zapewnia pochylenie kół od 2,5 stopnia ujemnego do 5,5 stopnia dodatniego. Zbieżność jest natomiast regulowana w zakresie 6,6 stopnia w każdym kierunku. Za sterowanie odpowiadają elektryczne silniczki zasilane 400-woltową instalacją. Regulują one pochylenie i zbieżność obrotowych kołnierzy znajdujących się w zespole piasty.

Lamborghini twierdzi, że rozwiązanie jest bardzo skuteczne na torze. Podczas wstępnych testów udało się poprawić czasy na torze Nardo średnio o 2,5 s, a na Imoli o 2,2 s. Na Nürburgringu było to natomiast 5 s.

Włosi nie ukrywają, że system cechuje się największą skutecznością w ciasnych łukach. Zaznaczają też, że wciąż udoskonalają tę technologię. Ma ona trafić do seryjnych pojazdów w ciągu najbliższych dwóch lat.

Warto odnotować, że największym wyzwaniem nie jest fizyczne dopracowanie konstrukcji, ale stworzenie oprogramowania, które pozwoli wycisnąć z niej jak najwięcej.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów