Kot ostrzy pazury – Arden XKR‑S Concept (2012)
Jaguar XKR-S to najmocniejszy z drogowych Kotów w historii. Wkrótce ma się pojawić jego wersja, która będzie miała prawie o 100 KM mocy więcej, a wszystko za sprawą niemieckiego Ardena.
27.04.2012 | aktual.: 07.10.2022 20:06
Nie ma co się oszukiwać, że Jaguar XKR-S to następca legendarnego XJ220, bo te dwa wozy to zupełnie różne bajki. Na uwagę zasługuje jednak fakt, że nowe coupé jest mocniejsze od supersportowca sprzed lat. Moc to jednak nie wszystko i osiągami XKR-S nie przebija XJ220.
A czym może się pochwalić seryjny XKR-S? Ano 8-cylindrowym widlastym silnikiem ze sprężarką mechaniczną, który rozwija moc 550 KM przy 6500 obr./min i maksymalny moment obrotowy 680 Nm przy 3500 obr./min. Realizacja napędu odbywa się przez 6-biegową, automatyczną skrzynię przekładniową, a moc trafia wyłącznie na tylne koła. Brytyjski samochód osiąga prędkość 300 km/h na godzinę, a do pierwszej setki rozpędza się w 4,20 s. Brzmi smakowicie, prawda?
Ale wszystko będzie wyglądało jeszcze lepiej, gdy wóz opuści bramy niemieckiego tunera – firmy Arden. Arden to przedsiębiorstwo od lat trudniące się modyfikowaniem samochodów z kotem na masce. Na swoim koncie ta ekipa ma zarówno wzmocnione wersje XKR, jak i wizualnie i mechanicznie przerobione legendarne XJS. Jedyne, czego zabrakło w historii Ardena, to ulepszony XJ220, ale to już inna bajka.
Obecnie Arden pracuje nad pakietem wzmacniającym najmocniejszy wóz w obecnej palecie Jaguara. Po zmianach XKR-S ma mieć imponującą moc 645 KM i być mocniejszym o 65 KM autem od dotąd najmocniejszego proponowanego przez Ardena – AJ75. Trudno powiedzieć, jakich ulepszeń dokona tuner, ale można przypuszczać, że pojawi się nowy układ wydechowy i nowe oprogramowanie silnika. Być może pod maską znajdzie się nawet wydajniejszy kompresor.
Według zapowiedzi podkręcony Jaguar będzie wyglądał prawie tak samo jak fabryczny, z tą tylko różnicą, że specjaliści tunera założą koła ze swoimi felgami.
O osiągach XKR-S przygotowanego przez Ardena trudno na razie mówić, ale wydaje się, że powinien do 100 km/h przyspieszać w około 4 s i rozpędzać się do 310-320 km/h. Jak będzie, dowiemy się za jakiś czas.
Dane techniczne
- Typ: V8
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 5935 cmsup3/sup
- Doładowanie: kompresor
- Moc maksymalna: 645 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 108,68 KM/l (seryjny – 92,67 KM/l)
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna
- Typ napędu: na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1753 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,72 kg/KM (seryjny – 3,19 kg/KM)
- Długość: 4792 mm
- Szerokość: 1892 mm
- Rozstaw osi: 2752 mm
Źródło: autoblog