Konkurent dla HS Motorsport – Senner A1 1.4 TFSI (2011)
W końcu sierpnia zeszłego roku Arek Gabrysiak pisał o Audi A1 1.6 TDI przerobionym przez Senner Tuning. Teraz do „diesla” dołącza odmiana z benzynowym silnikiem o objętości 1,4 l. Jak to wygląda konkretnie?
Przedstawiane dziś Audi A1 1.4 TFSI jest napędzane umiejscowionym z przodu poprzecznie silnikiem o 4 cylindrach. Jednostka ma bezpośredni wtrysk paliwa i turbosprężarkę, co pozwala uzyskać jej (w seryjnej wersji) moc 122 KM przy 5000 obr./min i moment obrotowy 200 Nm w dość szerokim zakresie obrotów, bo od 1500 do 4000 obr./min. Z jednostką napędową łączona jest 6-biegowa manualna skrzynia biegów i 7-biegowa zautomatyzowana dwusprzęgłowa skrzynia S-tronic.
Na rynku jest już też mocniejsza odmiana A1 z takim samym silnikiem, ale wspomaganym jednocześnie turbosprężarką i kompresorem. W takim zestawieniu jednostka napędowa wytwarza aż 185 KM.
Senner zajął się słabszą odmianą silnikową. Pracownicy firmy zmienili sterowanie motorem oraz filtr powietrza wraz z obudową, a także zamontowali sportowy układ wydechowy zakończony 90-milimetrowymi końcówkami rur. Teraz autko ma moc 156 KM i maksymalny moment obrotowy wynoszący 250 Nm. Parametry silnika stawiają wóz między fabrycznymi wersjami: 122-konną i tą o mocy 185 KM. Osiągi Sennera są nieznane.
Prezencja A1 zmieniła się w niewielkim stopniu. Tuner zdecydował się na montaż 18-calowych felg Corniche Monza, które są obute w opony Hankook S1 Evo. Obniżono też o 35 mm zawieszenie przez zastosowanie krótszych i sztywniejszych sprężyn. Fani sportowych doznań mogą zamówić kompletne regulowane zawieszenie.
Z innych ciekawych dodatków warto wymienić możliwość instalacji tylnych świateł zbudowanych z diod LED.
Tuning opisywanego dziś Audi kosztuje 4590 euro. Tworząc to auto, Senner wypuścił konkurenta dla 147-konnego A1 opracowanego przez HS Motorsport.
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: R4
- Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1390 cmsup3/sup
- Doładowanie: Turbosprężarka
- Moc maksymalna: 156 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 112,23 KM/l (seryjny – 87,77 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 250 Nm
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna lub 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa S-tronic
- Typ napęd: Na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: Tarczowe
- Koła przednie: 8,0 x 18″ Corniche Monza
- Koła tylne: 8,0 x 18″ Corniche Monza
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1200 kg
- Stosunek masy do mocy: 7,69 kg/KM (seryjny – 9,84 kg/KM)
- Długość: 3954 mm
- Szerokość: 1740 mm
- Wysokość: 1381 mm (- 35 mm)
- Rozstaw osi: 2469 mm
Źródło: WCF